|
کدخبر: 110273 سهیل فرزین

فعال صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

چابک سازی دولت، تنها راه رفع چالش های صنعت نمایشگاهی

محمود بندرچی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در عدم استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان از نمایشگاه ها نقش پررنگی ندارد، چالش ها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی را تشریح کرد.

نمایشگاه چابک سازی دولت، تنها راه رفع چالش های صنعت نمایشگاهی

برگزاری نمایشگاه ها در برندینگ و پیدا کردن بازارهای هدف صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور تاثیر و نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

در شرایط کنونی که تحریم ها به عنوان بزرگترین مشکلات و چالش های فعالان اقتصادی و صنعتی کشور با همدستی ویروس کرونا قصد ایجاد اختلال و ضربه زدن به اقتصاد و صنعت ایران دارند، فعالان نمایشگاهی از ارتباط مستقیم با شرکت های خارجی که در نمایشگاه های داخلی حضور پیدا می کردند نیز محروم شده اند.  این بدان معنی است که کسب بازار صادراتی در خارج از مرزها به امری به غایت سخت و طاقت فرسا تبدیل شده است.

اما آیا به راستی فقط تحریم ها و شیوع کرونا بزرگترین چالش موجود در صنعت نمایشگاهی است یا دلیل عدم استقبال و رکود موجود در صنعت نمایشگاهی از جای دیگر نشأت می گیرد؟

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی را با محمود بندرچی، فعال نمایشگاهی و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی رستاک پادویژن ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

عدم استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان از نمایشگاه ها

محمود بندرچی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به وضعیت صنعت نمایشگاهی در دوران پساکرونا، اظهار داشت: به اعتقاد من شیوع ویروس کرونا در عدم استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان از نمایشگاه ها نقش پررنگی ندارد؛ به عبارت دیگر شیوع این ویروس به طور تقریبی حدود ۲۰ درصد از عدم استقبال و رکود موجود در صنعت نمایشگاهی را به خود اختصاص داده است.

محمود-بندرچی

وی در ادامه عنوان کرد: مهمترین عاملی که اجازه نمی‌دهد نمایشگاه‌ها در حال حاضر رونق گذشته را داشته باشند عدم امنیت اقتصادی است؛ همین موضوع باعث می‌شود که فعالان صنعت نمایشگاهی میل و رغبتی در حوزه برندینگ و بازاریابی خود نداشته باشند.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ۹۰ درصد از اقدامات پیمانکاری فعالان صنعت نمایشگاهی در اختیار دولت است، گفت: تولید کننده باید مواد اولیه محصول تولیدی خود را به صورت نقد خریداری کند و به امر تولید مشغول شود دولت اما بعد از گذشت مدت طولانی که بعضاً تا یک سال طول می‌کشد شاید با پرداخت پول یا اوراق مشارکت با تولید کننده تسویه کند لذا تولید در این شرایط توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل تولید کننده نیز میل و تمایلی برای حضور در نمایشگاه ها ندارد.

بندرچی در ادامه گفت: هنگامی که صادرات و واردات در کشور به صفر نزدیک شده و نقل و انتقال پول به راحتی صورت نمی گیرد و همین طور از حضور خارجی ها در نمایشگاه ها محروم هستیم، حضور در نمایشگاه ها عملاً توجیهی ندارد.

مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن در ادامه تصریح کرد: تولید کننده داخلی با انگیزه برقراری ارتباط با خارجی ها و کسب بازارهای هدف صادراتی در خارج از مرزها در نمایشگاه‌ها حضور مییابند که امروزه به دلیل عدم حضور شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ها این انگیزه نیز از بین رفته است.

 بندرچی در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها در شرایط کنونی بسیار سخت و طاقت فرسا شده است، گفت: چابک‌سازی دولت تنها راه برون رفت از چالش ها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی است؛ هنگامی که دولت شعار چابک‌سازی می‌دهد باید این موضوع را حتما عملیاتی کند.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه گفت: هنگامی که یک کارآفرین قصد راه اندازی کسب و کار را دارد پروسه اداری صدور مجوز بیش از یک سال طول می‌کشد در این میان باید در نظر داشت که در این شرایط، اقتصاد رشد نخواهد کرد و همچنین تورم ناشی از افزایش نرخ ارز و دیگر مشکلات اقتصادی نیز اجازه نمی‌دهد که اقتصاد کشور و به تبع آن صنعت نمایشگاهی رشد کند.

استفاده از مشاورین اقتصادی

بندرچی در ادامه ضمن انتقاد از صدور بخشنامه های متعدد توسط دولت اظهار کرد: سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در کنار کارشناسان مالی و حقوقی باید یک مشاور اقتصادی عالی مرتبه نیز در اختیار داشته باشند و همچنین از ظرفیت‌های تشکل ها و انجمن های تخصصی به منظور تدوین قوانین بهره ببرند.

 این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه بازارهای بکری در اختیار صادر‌کنندگان کشور است، بیان کرد: این بازارها در شرایط کنونی می تواند مولد تولید باشد و در این میان نباید از ظرفیت قراردادهایی مانند اوراسیا و قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین که تاثیر مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارند غافل باشیم.

بندرچی در ادامه با اشاره به اینکه حفظ بازار هدف صادراتی بسیار سخت است، اظهار داشت: وقتی تولید کننده بازار هدف صادراتی خود را از دست می‌دهد باید با صرف هزینه های گزاف بازار جدید را جایگزین کند و این در حالی است که تولیدکنندگان بازارهای هدف صادراتی را به راحتی به رقبا واگذار می‌کنند.

این برگزار کننده نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه صادرکنندگان کشور اصول صادراتی را بلد نیستند، بیان کرد: صادرکنندگان به مشتری وفادار اعتقادی ندارند و به فرصت های صادراتی نگاه کوتاه‌مدت دارند و افق دوردستی در این خصوص وجود ندارد.

بندرچی در پایان گفت: من امیدوارم روزی به این نتیجه برسیم که ایران با این ثروت عظیم احتیاجی به صادرات حتی یک بشکه نفت ندارد و دولت با همراهی بخش خصوصی بتواند از این فرصت طلایی استفاده کنند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها