|
کدخبر: 53626

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

پیوند علم و نفت در ایران چگونه است؟

رئیس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور گفت: هر زمان که نخبگان ماجمع شده‌اند و متمرکز بر موضوعات نفتی و گازی و صنایع کار کرده‌اند، توانستند‌ موفق باشند.

گسترش‌نیوز: پیوند علم با هر بخش از جمله کشاورزی، صنعت، تجارت برقرار شود، پیشرفت را به ارمغان می‌آورد.

اگر علم با کشاورزی پیوند زده شود، نژاد گیاهان اصلاح می‌شود و میزان برداشت محصولات نسبت به میزان آب بری کاهش می‌یابد. دانش‌بنیان‌ها در ترکیب با صنعت دریایی، معدن، نفت و انرژی می‌توانند پشرفت و رفع وابستگی را به ارمغان بیاورند. دانش‌بیان‌ها اگر به شکل هدف مند و برای تولیدات خاصی به شکل متمرکز فعالیت کنند، موفقیتشان حتمی است. پروژه‌های نفت و گاز و دانش‌بنیان‌ها ترکیبی است که خودکفایی را در پی خواهد آورد کما اینکه نمونه‌هایی وجود دارد اما باید تقویت شود.

سیامک سید مرندی، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور یکی از فعالان عرصه نفت و گاز در ارتباط وضعیت دانش‌بنیان‌های صنعت نفت و گاز در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بر روی موضوعات متفاوتی فعالیت می‌کنند درحال‌حاضر روی تمام نیازهای کشور که وزارت صنعت و یا وزارت نفت مشخص کرده، متمرکز شده‌اند

وی در ادامه با اشاره به نقش دولت در حمایت از دانش‌بنیان‌ها افزود: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها دارد. امیدواریم بیشتر از این شاهد حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های تخصصی به خصوص در زمینه صنایع دریایی باشیم. با بهره گیری از دانش‌بنیان‌ها در زمینه نفت و گاز و صنایع دریایی همچون شناور‌ها تبعات مباحث تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی را کمتر کنیم.

سید مرندی با اشاره به اهمیت حرکت به طرف اقتصاد غیر نفتی گفت: هر چه در صادرات، به سمت صادرات غیر نفتی پیش برویم. عواید ما از نظر کاربری بیشتر خواهد بود و از خام فروشی به سمت فروش دانش فنی و فناوری حرکت می‌کنیم.

چگونگی وضعیت دانش‌بنیان‌های نفتی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت دانش‌بنیان‌های ایران در زمینه نفت و انرژی و صنایع وابسته رضایت بخش‌ است، گفت: بله به نظر من هر زمان که نخبگان ماجمع شده‌اند و مجموعه‌ای را تشکیل داده و متمرکز بر موضوعات نفتی و گازی کار کرده‌اند، توانستند‌ موفق باشند.

رمز موفقیت دانش‌بنیان‌های نفتی

وی در ادامه در ارتباط با عملکرد دانش‌بنیان‌ها در آینده گفت: به نظر من دانش‌بنیان‌ها در زمینه نفت و گاز زمانی می‌توانند موفق تر باشند و به نتیجه برسند که اطلاعات درستی دریافت کنند. و بر اساس آن تحلیل درستی داشته باشند. بخش‌های مختلف بایداطلاعات درستی در اختیارشان قرار دهند.

تلاش بر اساس یک نیاز واقعی

وی افزود: در جاهایی که اطلاعات درست و نیاز واقعی وجود داشته باشند، دانش‌بنیان‌های ماموفق‌تر از شرکت‌های خارجی عمل می‌کنند. یعنی بر اساس یک نیاز واقعی تلاش کنند و نتیجه فعالیت شان به کار گرفته شود.نباید تفاهمنامه‌ها فقط به شکل امضا باشد.

اشتغال در صنعت نفت وگاز

وی با اشاره به اهیمت توجه به شرکت‌های داخلی تولید محصولات نفت و گازی گفت: روحیه ساخت داخل ارزش بسیاری دارد. شایدمشکلاتی در ضمن تولید پیش بیاید اما اشتغال را برای شرکت‌ها و جوانان و پیشرفت را نهایتا برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: اگر متقاضایان دولتی و خصوصی سفارشات خودشان را به شرکت‌های داخلی بدهند این شرکت‌ها با توجه به توانایی خود، تولید محصولات مورد نیاز شرکت‌های داخلی را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها