|
کدخبر: 99199

جزییاتی جدید از بومی‌سازی معادن

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: شاخص‌های بومی‌سازی در معدن و صنایع معدنی تعیین شده و به زودی اعلام می‌شود.

معدن جزییاتی جدید از بومی‌سازی معادن

خداداد غریب پور در نشست کمیته بومی‌سازی سخن می‌گفت، ابتدا با بیان اینکه بومی‌سازی مورد تاکید مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری محترم و سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت قرار دارد، خبر داد که پس از بررسی‌های اولیه و پایش شاخص ها، در نهایت حدود ۲۵ شاخص تعیین شد که به زودی در پورتال بومی‌سازی ارائه خواهد شد.

وی در این نشست که مشاور بومی‌سازی ایمیدرو، دبیر انجمن فولاد و شرکت مشاور بومی‌سازی (ایریسا) حضور داشتند، تصریح کرد: ابتدا اطلاعات و دیتا بیس‌های زنجیره فولاد و پس از آن صنایع آلومینیوم و مس در پورتال قرار داده می‌شود به طوری که توانمندی و نیازها در یک محیط، ارائه خواهد شد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: پیش از این اقدامات متعددی برای بومی‌سازی انجام شده بود که از انسجام کافی برخوردار نبود اما اکنون در صدد اجرا و پیگیری متسمر آن هستیم.

غریب پور تاکید کرد: ایمیدرو طی ۱.۵سال گذشته با تشکیل "کمیته‌های پایش" و پیگیری طرح ها، از چالش نیمه کاره ماندن برنامه ها، عبور کرده است.

اجرای ۹۵درصد از مصوبات ایمیدرو

وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۹۵درصد از مصوبات ایمیدرو اجرا می‌شود. غریب پور همچنین گفت: یکی از آثار استراتژی بومی‌سازی در بخش معدن و صنایع معدنی، جلوگیری از موازی کاری در این بخش است. حسن یونسیان مشاور بومی‌سازی ایمیدرو نیز گفت: شاخص‌های تعریف شده بومی سازی، تولیدکننده و تامین‌کننده واقعی را نشان خواهد داد به طوری که پس از عملیاتی شدن و نتایج مثبت، آن قطعه به عنوان تولید داخل معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: هر نوع توانمندی در ساخت داخل، پس از راستی آزمایی و اعلام نظر کارخانه مصرف کننده، به تایید می‌رسد و سپس با هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت، مانعی در برابر واردات کالای مشابه خارجی گذاشته می‌شود. به گفته وی، کاهش ارزبری و ارتقای توان داخلی از ملاک‌های اصلی بومی‌سازی هستند.

یونسیان اظهارکرد: ایمیدرو تفاهمنامه‌ای با جهاد دانشگاهی در این زمینه امضا کرده که با همکاری شرکت‌های بزرگ عملی می‌شود. رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد در این نشست اظهارکرد: اطلاعات بسیاری با همکاری شرکت ها، جمع آوری شده و بارگذاری شده‌اند که به زودی ارائه خواهد شد. به گفته وی، شرکت‌های فولادی همچنان در حال اطلاعات بومی‌سازی و همچنین اعلام نیازها هستند. نماینده شرکت ایریسا هم در این جلسه اعلام کرد که به دنبال برگزاری نشست با فولادسازان، اطلاعات حدود ۱۴هزار قلم مربوط به سازندگان قطعات و تجهیزات و همچنین نیازهای کارخانه‌ها اعلام می‌شود.

قرار است در پرتال بومی‌سازی از یک سو اطلاعات سازندگان قطعات و از دیگر سو فضایی برای اعلام و رفع نیاز کارخانه‌های مصرف‌کننده قرار داده شود.

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها