|
کدخبر: 277931

اصفهان، میزبان هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو

هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) ۲۳ آبان‌ماه در اصفهان به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و حمایت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

مدیر اداره روابط‌ بین‌الملل این سازمان از برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) در اصفهان به میزبانی این سازمان و حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خبر داد.

به گفته «هانیه بخشایی»، اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ مصادف  با ۲۳ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۱ با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی هم‌اندیشی متخصصان و مدیران حوزه کشورهای عضو اکو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌های نوین و حل مسائل بخش زمین‌شناسی و معدنی کنونی را به عنوان مهم‌ترین اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو عنوان کرد.

مدیر اداره روابط‌ بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که تبادل دانش و ایده‌های نو در بخش مواد معدنی زمینه‌ساز ایجاد توسعه پایدار در منطقه اکو است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دبیرخانه هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو، حاضران پس از برگزاری این نشست از مجتمع معدنی «باما» (تولیدکننده شمش سرب و روی) واقع در استان اصفهان نیز بازدید خواهند کرد.

بخشایی با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورهای اکو و قابلیت‌های معدنی آنها، خاطرنشان‌کرد: این عوامل موقعیت مناسبی را برای دولت‌های این کشورها ایجاد کرده که می‌توانند ضمن سرمایه‌گذاری در بخش معدن از مزایای آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اقتصادی نقش حیاتی و پیشرو در اقتصاد کشورهای خود دارند، گفت: باتوجه به چارچوب‌های موجود در اکو می‌توانیم ضمن توسعه همکاری‌ها با یکدیگر به راهکارهای مناسب برای افزایش مناسبات بین کشورها دست یابیم.

اکو-اصفهل

این مسوول سازمان زمین‌شناسی تصریح‌کرد: اجلاس یاد شده هر دو سال یک‌بار در سطح کشورهای عضو برگزار می‌شود و تاکنون پنج دوره اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو و روسای سازمان‌های زمین‌شناسی کشورهای عضو اکو به میزبانی ایران برگزار شده است.

سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند و هم‌اکنون با ۱۰ عضو، نزدیک به ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت‌میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها منابع نفت، گاز و صنعت را در اختیار دارند.

 

منبع: روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

ارسال نظر