|
کدخبر: 190541

درخشش صنعت فولاد در طرح انتقال نفت گوره به جاسک

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: شرکت فولاد مبارکه اسلب API خط انتقال نفت خام گوره به جاسک را برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی کرد که یکی از افتخارات ملی در بخش فولادسازی کشور محسوب می‌شود.

معدن درخشش صنعت فولاد در طرح انتقال نفت گوره به جاسک

رضا شهرستانی در توضیح ابرپروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار کرد: تولید اسلب‌های API که در پروژه گوره به جاسک مورد استفاده قرار گرفت، در سال ۱۳۹۸ در شرکت فولاد مبارکه رقم خورد. این تختالهای تولیدی که در گذشته به کشور وارد می‌شد به ویژگی نظیر مقاومت دربرابر ترک خوردگی عنصر هیدورژن مجهز بود و با انجام تست HIC مشخص شد که تختال‌های تولیدی در شرکت فولاد مبارکه عاری از هرگونه جدایش شیمیایی است که دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از تمرکز عناصر آلیاژی در مرکز تختال نیاز بود که از فناوری‌های پیشرفته ماشین‌های ریخته گری استفاده شود که شرکت فولاد مبارکه هم از این فناوری‌ها بهره گرفت تا تختال هایی با ضخامت ۲۵۰ میلیمتر و عرض ۱۸۷۲ میلیمتر در ماشین ۵ ریخته گری تولید کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اسلب API تولید شده در شرکت فولاد مبارکه در فولاد اکسین نورد شد و پس از نورد شدن در دو جهت عرض و طول، لوله‌های انتقال نفت خام و گاز ترش توسط شرکت‌های لوله‌سازی صبا، ماهشهر و اهواز به قطر ۵۶ اینچ تولید شد.

وی گفت: ترکیب سولفید هیدورژن، سهم عمده نفت خام و گاز ترش را تشکیل می‌دهد و می‌تواند منجر به ترک خوردگی در لوله‌ها شود و خوشبختانه فولاد مبارکه توانست با تولید اسلبی که در برابر خوردگی نفت خام و گاز ترش مقاوم باشد برای نخستین بار در کشور آن را بومی‌سازی کند.

شهرستانی در ادامه افزود: با استفاده از اسلب‌های تولیدی شرکت فولاد مبارکه که در فولاد اکسین نورد شد؛ پروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک لوله‌گذاری شد که یکی از افتخارات ملی در بخش فولادسازی کشور محسوب می‌شود.

شایان ذکر است طرح ملی و راهبردی خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به منظور انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه جاسک و احداث مخازن ذخیره‌سازی برای ۱۰میلیون بشکه نفت خام اجرایی توسط رئیس‌جمهوری کلید خورد که مجریان این طرح آن را باعث توسعه سواحل مکران و صادرات نفت خام از طریق لوله‌گذاری و ایجاد پایانه دوم صادرات نفت در جاسک می‌دانند.

مبداء خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به پایانه و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه‌ریزی شده است، متصل می‌شود. در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت داشته‌اند.

 

ارسال نظر