|
کدخبر: 190363 نسیم حکم آبادی

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان فولاد مبارکه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

بحران در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

بر اساس قوانین چیزی حدود ۱۰ درصد اختلاف حقوق شاغلین و بازنشستگان است که به دلیل تورم و گرانی‌ها این میزان باید سالانه محاسبه و به افراد بازنشسته پرداخت شود که عملا و در واقعیت اجرا نمی‌شود.

معدن بحران در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

حقوق و مزایای کارگران شاغل در معادن و پرسنل شرکتی اندکی باهم متفاوت است، با وجود اینکه کارگران معدن از سختی کار بیشتر رنج می‌کشند اما نسبت به پرسنل از مزایای کمتری بهره‌مند می‌شوند که این موضوع باید به طور جدی رسیدگی شود.

فرامرز مهرزاد در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: طبق آیین‌نامه استخدامی صنعت فولاد برای افراد مشغول به کار و بازنشسته بیمه درمان به افراد تعلق می‌ گیرد که بر عهده شرکت فولاد مبارکه است و همچنین خدمات رفاهی دیگری نیز به پرسنل و بازنشستگان ارائه می‌ شود که این خدمات کوتاه مدت و بلند مدت هستند. به عنوان مثال خدمات ورزشی و کمک هزینه‌ های خرید وسایل جانبی ورزشی به پرسنل و بازنشستگان تعلق می‌ گیرد. همچنین در راستای خدمات رفاهی عمومی موضوع دانشجویان و دانش‌آموزان خانواده‌ های پرسنل و بازنشستگان است که کمک هزینه کلاس‌ های تقویتی و کنکور در این قسمت نیز به فرزندان افراد تعلق می‌ گیرد. گفتنی است که در این خصوص بازنشستگان کمتر فرزند دانشجو و دانش‌ آموز دارند و این خدمات اغلب پرسنل مشغول به کار را شامل می‌ شود.

کارگر_معدن

وی افزود: در رابطه با خدمات درمانی بیمه نیز طبق آیین‌نامه استخدامی شرکت فولاد مبارکه که توسط خود شرکت تامین می‌ شود و در خصوص کمک هزینه‌ ها و بیمه بیماری‌ های صعب‌ العلاج همچون سرطان، ام اس، درمان‌ های سخت دندان پزشکی اگر تحت پوشش بیمه شرکت فولاد مبارکه نباشند، صندوق فولاد مبارکه کمک‌ هایی را برای افراد در نظر می‌گیرد و بر اساس پیش فاکتورهای که از پزشک معالج به صندوق ارائه می‌دهند از این مزایا استفاده می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: علاوه بر پرسنل و بازنشستگان شرکت کارگران معدن هم مطرح هستند که شرایط بیمه‌ ای آن‌ ها اندکی متفاوت‌ تر است. بازنشستگان صنعت فولاد شامل افرادی می‌شود که در فولاد مبارکه، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان، معدن سیرجان، معدن گل‌ گهر و معادنی که در مازندران واقع شده، مشغول به کار بودند و حدود ۱۱ کانون بازنشستگی را تشکیل می‌دهند. مواردی که ذکر شد به پرسنل و بازنشستگان شرکت‌ها تعلق می‌گیرد و خدمات رفاهی کمتری به کارگران بازنشسته معدن اختصاص داده می‌شود.

مهرزاد ادامه داد: بیمه برخی معادن فولاد نیز تحت نظر صندوق بازنشستگی فولاد است و آن نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی تهران کنترل می‌شود. تفاوتی که بین کارگران بازنشسته و پرسنل بازشسته وجود دارد این است که خدمات کارگران را صندوق بازنشستگی و خدمات پرسنل را خود شرکت‌ها رفع و رجوع می‌کنند. سختی کار به کارگران معادن و کارخانه‌های ذوب و سایر واحدها تعلق می‌گیرد که با ۱۴ سال کار و بیمه ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند و حدود ۱۵ سال سنوات به این افراد اختصاص داده می‌شود. در واقع این افراد به هنگام بازنشستگی در ظاهر جوان هستند اما در واقع به دلیل سختی کار در بخش فولاد شکسته و دچار فرسودگی شده‌اند و اغلب با مشکلات جسمی و روحی به همراه دارند.

وی ابراز کرد: تمام امور واحدهای فولادی و ۱۱ کانون زیر نظر صندوق بازنشستگی فولاد هستند و کاهش‌ ها و افزایش حقوق و سنوات و همچنین میزان عیدی به این صندوق مربوط می‌ شود. همسان‌ سازی حقوق را سال گذشته اجرایی کردند اما همسان سازی به معنای واقعی نیست و چیزی حدود ۹۰ درصد حقوق شاغلان به بازنشستگان تعلق می‌گیرد که سال گذشته دقیقا ۹۰ درصد اجرا نشد و میزان کمتری نسبت به حقوق شاغلان به بازنشتگان پرداخت شد. همسان سازی ازجمله مواردی است که به صورت قانونی با توجه به تورم‌ ها باید هر سال اجرا شود اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و اختلاف حقوق یک بازنشسته و یک شاعل کمتر از ۱۰ درصد است و اکنون این اختلاف نزدیک به ۶۰ درصد است و همچنین برخی مزایا به شاغلین تعلق می‌گیرد که شامل حال بازنشسته‌ ها نمی‌ شود، بسیاری از پارامترها مانند سختی کار وجود دارد که بر میزان حقوق تاثیرگذار هستند اما اعمال نمی‌شود.

ارسال نظر