|
کدخبر: 163325

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

ریل‌گذاری شرکت ملی صنایع مس روشن است

اردشیر سعدمحمدی صبح امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال گذشته، سال دست‌یابی به رکورد‌های متعدد و توسعه‌های معدنی برای شرکت ملی صنایع مس ایران بود. سال ۱۳۹۹، در شرکت مس ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی برای شناخت پتانسیل‌های جدید انجام شد که نتیجه آن یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بود.

معدن ریل‌گذاری شرکت ملی صنایع مس روشن است

 ارزش برجای این ذخیره به لحاظ ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است که این مقدار به دارایی‌های شرکت مس افزوده شد. امروز بالغ بر از ۴۰ میلیون تن ذخیره خالص مس در کشور داشته و با این در جایگاه هفتم جهان را از نظر ذخایر مس ایستاده‌ایم. امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ یا اقداماتی که در دستور کار ما قرار دارد، به رتبه ششم دست یابیم.

از جمله دستاوردهای شرکت ملی مس می‌توان به افزایش تولید کاتد مس اشاره کرد. برای اولین بار در تاریخ، شرکت مس در سال ۱۳۹۹ از رکورد تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد مس عبور کرده ‌که نسبت به رکورد قبلی ۱۲٪ رشد داشته است.

بهره برداری از سه پروژه مهم در سال ۱۴۰۰

سعد محمدی در ادامه از برنامه‌های متعدد توسعه‌ای آتی شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد: سال پیش رو سه پروژه مهم معدن و کارخانه کنسانتره درآلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه در شرکت مس به بهره‌برداری خواهد رسید و بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره شرکت مس افزوده خواهد شد. انتظار می‌رود که با این اقدامات توسعه‌ای، حداقل ۸۰۰ میلیون دلار درآمد شرکت مس افزایش یابد. همچنین طی چهار سال آینده در نظر داریم با اجرای پروژه‌های مختلف در سونگون، سرچشمه، سریدون، میدوک، خاتون آباد و نوچون، ظرفیت تولید کنسانتره شرکت مس به ۲.۳ میلیون تن رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین به وضعیت شرکت‌های مس در بورس اشاره کرد. او شرایط مس در بورس را روشن خوانده و گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران از ریل‌گذاری خود و اهدافی که در پیش‌رو دارد آگاه است و تمام مقاصد توسعه‌ای خود را برای سال‌ها آتی برنامه‌ریزی کرده است. به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور این شرکت می‌تواند به یکی از ده شرکت برتر جهانی در تولید مس تبدیل شود. در رابطه با بازار سهام هم باید اشاره کنم که در پایان سال ۱۳۹۹ میزان بازدهی سهام شرکت ۲۸۲٪ بوده و رتبه دوم شرکت‌های بورسی کشور را کسب کردیم. امیدواریم با برنامه‌های تدوین شده در سال آینده، به جایگاه نخست دست پیدا کنیم. همچنین به عنوان یک کارشناس اقتصادی این موضوع را لازم به توجه می‌دانم که باید به ارزش سهام مس به صورت سالانه نگاه کرد. یعنی ارزش سهام را باید از ابتدا تا انتهای سال بررسی کرد. ارزش سهام شرکت مس را بزرگ جلوه نمی‌دهم اما این سهام برای افرادی که به سهام مس به عنوان قلک و نوعی سرمایه گذاری در بلند مدت نگاه می‌کنند، با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که شرکت ملی صنایع مس در نظر دارد آینده خوبی خواهند داشت.

افزایش چشمگیر فروش مس در سال ۹۹

سعدمحمدی در ادامه افزایش ۹۰ درصدی فروش مس نسبت به سال ۹۸ را اعلام کرد: «فروش سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است. ما در سال ۹۹ موفق به فروش ۲۷۲ هزار و ۴۰۰تن کاتد شده‌ایم که رکوردی در تاریخ مس است. اما قبل از ورود به صادرات، به میزان مناسبی مس وارد بازار ایران کردیم تا مس مورد نیاز صنایع تامین شود. عرضه مس در بورس باعث شد تا افزایش قیمت ناشی از کمبود این ماده معدنی نداشته باشیم. افزایش قیمتی که سال گذشته صنایع مس داشته، به دلیل افزایش قیمت جهانی مس بوده و دلیل داخلی نداشته است. همچنین نباید فراموش کرد که کیفیت تولیدات مس کشور ما ، قابل رقابت با سایر محصولات خارجی بوده و قابلیت استفاده در صنایع نانو و هایتک را دارد.»

چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان مس در دنیا است و بنابر سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین انتظار می‌رود تا این کشور عمده نیاز‌های خود را از طریق معادن مس ایران تامین کندو حال پرسشی که مطرح می‌شود ان است که در صورت بروز مشکلات در روابط معدنی بین این دو کشور ، شرکت ملی مس چه تمهیداتی برای جبران خسارات وارده پیش بینی کرده است. سعد محمدی در پاسخ به این سوال به افزایش فروش و صادرات سال اخیر شرکت صنایع مس تاکید کرد و گفت: ارقام ارائه شده حاکی از آن است که این شرکت بازارهای جهانی خود را پیدا کرده است. در صورتی که روابط اقتصادی با کشور چین در آینده به دست‌اندازی برسد، این شرکت توانایی آن را دارد تا از طریق تعامل با سایر شرکت‌ها و انجام اقدامات توسعه‌ای آن ضرر را جبران کند.

واردات ۱۵ دستگاه حفاری عمیق برای شرکت ملی صنایع مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس به الزام وجود تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در فعالیت های معدنی اشاره کرد. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه صمت پیرامون واردات دستگاه‌های حفاری عمیق و همچنین تعامل با سایر کشورها برای تبادل اطلاعات گفت: در نیمه نخست سال ورود ۱۵ دستگاه حفاری عمیق برای شرکت ملی صنایع مس عملیاتی خواهد شد. همچنین پرورش متخصصان برای استفاده از تجهیزات به‌روز جهانی از ضرورت‌هایی است که این شرکت در ادامه برنامه‌های خود به آن توجه کرده است. جوان‌گرایی، استفاده از نخبگان کشور و حمایت از ایده‌های نو از جمله موضوعاتی است که شرکت ملی صنایع مس همواره بر آن تاکید داشته است. در رابطه با تعامل با سایر کشورها برای واردات ماشین‌‌آلات و تجهیزات نیز می‌توان گفت که امکان همکاری‌های مشترک برای واردات تکنولوژی و تجهیزات وجود داشته و در برنامه‌های آینده شرکت ملی صنایع مس به این موضوع پرداخته شده است.

در پایان شایان توجه است که شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته توانسته به خوبی از عهده مسئولیت‌های اجتماعی خویش برآید. از موفقیت در تیم‌های ورزشی گرفته تا تهیه بسته‌های کمک معیشتی برای افراد کم بضاعت ، ساخت بیمارستان مجهز در مناطق محروم و برگزاری اردو‌های جهادی همه از اقداماتی بود که این شرکت طی سال گذشته به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام داده است.

خبرنگار: ملیکا انصاری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها