|
کدخبر: 134910

حذف ریسک سهام فولادی با کنار گذاشتن قیمت دستوری

نائب رئیس انجمن فولاد گفت: با حذف قیمت گذارى دستورى و حذف سقف قیمت در معاملات فولادى ها، به نظر می رسد ریسک بزرگی از بازار سهام و سهامداران این شرکت ها برداشته شده و سود اصلی به تولید کننده ها برسد.

بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن فولاد در این باره گفت: گذاشتن سقف برای قیمت فولاد که تا پیش از این اتفاق افتاده بود به ضرر سهامداران و بازار سهام بود و این توافق برای حذف سقف قیمتی و به نوعی حذف قیمت گذاری دستوری، کمک بزرگی به سهام شرکت های فولادی و بازار سهام می کند.چرا که تا پیش از این صنعت فولاد با تصمیمات اشتباه با مشکلات زیادی مواجه بود.

نائب رئیس انجمن فولاد ادامه داد: تا پیش از این و حدود سه سال است که شاهد دخالت در قیمت‌گذاری فولاد هستیم و سوال اصلی اینجاست که آیا این دخالت ها به نفع مصرف‌کننده بوده است؟

احرامیان راهکار درست کنترل و ثبات قیمت را در مکانیزم ذاتی بورس کالا می‌بیند، جایی که محل تلاقی واقع‌بینانه عرضه و تقاضاست.

نائب رئیس انجمن فولاد با بیان اینکه برای حل مشکلات باید ابتدا تشخیص درستی از مسائل داشته باشیم تا بعد بتوانیم راهکار مناسبی پیدا کنیم، روند افزایشی قیمت‌ها را یادآور می‌شود و می‌گوید: یک روز مواد غذایی گران می‌شود و می‌گویند تقصیر بقال است، یک روز گوشت گران می‌شود و می‌گویند تقصیر قصاب است و حالا، مقصر بالا رفتن قیمت فولاد را هم تولیدکننده می‌دانند و متأسفانه شاهد برخوردهای تعزیراتی با تولیدکنندگان هستیم و این در حالی است که چنین متهم‌سازی‌هایی، واقع‌بینانه نیست.

این فعال اقتصادی، با اشاره به تفاوت مفهوم گرانی و تورم؛ وضعیت پیش‌آمده را ناشی از تورم و افزایش نقدینگی در بازار می‌داند و می‌گوید: فکر می‌کنم بدنه کارشناسی دولت هم به این نتیجه رسیده است که وضعیت فعلی، مشکل تورمی است و نه گرانی که عامل آن تولیدکنندگان باشد. بنابراین، برخورد توبیخی با تک‌تک فعالان اقتصادی، بی‌انصافی است.

وی در پایان گفت: احترام و اعتماد به مکانیسم بازار در بورس کالا یعنی عرضه و تقاضا بهترین راهکار برای تعادل بخشی به بازارها از جمله بازار فولاد است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر