|
کدخبر: 111920

انتظارت چادر ملو در سال ۹۹

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد در دو حوزه استخراج معدن و تولید سنگ آهن فعالیت می‌کند. سرمایه ثبتی فعلی شرکت ۴۴۰۰۰ میلیارد ریال می‌باشد، شرکت در سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه از محل اورده نقدی سهامداران کرد که این افزایش سرمایه هنوز عملیاتی نشده است.

معدن انتظارت چادر ملو در سال ۹۹

با عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت، سرمایه شرکت از ۴۴۰۰۰ میلیارد ریال به ۵۵۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید. با توجه به هماهنگی با سهامداران برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۵۵۵۰۰ میلیارد ریال به حداقل ۱۰۰۰۰۰ میلیارد ریال نیز در آینده نزدیک به هیات مدیره ارائه خواهد شد. گروه سرمایه‌گذاری امید با ۴۰ درصد سهامدار عمده کچاد است.

طبق صورت مالی سال ۹۸، کل فروش کچاد در سال ۹۸ مبلغ تقریبی ۹۷۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، ۸۲ درصد این مقدار در داخل فروش رفته است. اصلی‌ترین محصول کچاد، کنسانتره آهن (خشک) و فولاد می‌باشد که به ترتیب ۴۰ و ۳۱ درصد از کل فروش داخلی این شرکت را شامل شده است. سه محصول صادراتی این شرکت سنگ دانه، فولاد و گندله هست که در سال ۹۸ مجموع فروش تقریبی ۱۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرده‌اند.

بررسی گزارش سه ماهه شرکت نشان می‌دهد، نرخ‌های کنسانتره، دانه بندی، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد در سه ماهه ۹۹ نسبت به سه ماهه ۹۸ به ترتیب به میزان ۵۲، ۰، ۴۵، ۷۵، ۲۶ درصد افزایش داشته است اما مجموع فروش مقداری این محصولات به میزان ۳۱ درصد، با کاهش همراه بوده است؛ با این اوصاف فروش عملیاتی شرکت با ۱۰ درصد افزایش به میزان تقریبی ۲۳۴۰ میلیارد تومان رسیده است. در سه ماهه اول سال ۹۹، ۴۳ درصد از بهای تمام شده کالای تولید شده مربوط به هزینه مواد مستقیم مصرفی و ۴۱ درصد مربوط به هزینه سربار می‌باشد، ۴۵ درصد از هزینه مواد مستقیم مربوط به تولید کنسانتره و ۳۷ درصد مربوط به تولید فولاد می‌باشد. سود عملیاتی شرکت با ۱۵ درصد رشد به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. EPS شرکت ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه ۳ ماهه سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است و به مبلغ ۲۸۷ ریال رسیده است. دلیل این امر شناسایی هزینه مالیات بر درآمد شرکت در امسال به دلیل اتمام معافیت مالیاتی محصولات کنسانتره و دانه بندی از ابتدای سال ۱۳۹۹ می‌باشد. دلیل دیگر، کاهش ۸۸ درصدی درآمد غیر عملیاتی ناشی از سرمایه‌گذاری شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به دلیل عدم شناسایی سود سهام شرکت‌های زیر مجموعه کچاد مانند فولاد ارفع و فولاد غدیر ایرانیان، می‌باشد.

نرخ فروش هر تن کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی به ترتیب معادل ۱۶، ۲۴.۵، ۵۰ درصد قیمت شمش فخوز در ادوار سه ماهه است. که پیش‌بینی می‌شود با ثابت بودن نرخ آهن اسفنجی نرخ‌های کنسانتره، گندله به ترتیب به اعداد ۲۰، ۲۶ در سال ۹۹ برسد، با این اوصاف EPS کچاد برای سال مالی ۹۹ عددی بین ۱۴۰۰الی ۱۷۰۰ ریال پیش‌بینی می‌شود.

لازم به ذکر است که کچاد ۴۳ درصد از فولاد ارفع و نیز ۱۶ درصد تامین سرمایه امید را دارا می‌باشد. همچنین کچاد سهام دار شرکت‌های مهم معدنی چون ۳۴ درصد از فولاد شاهرود، ۶۴ درصد از صنایع آهن و فولاد سرآمد ابرکوه و ۲۲ درصد از شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس و چندین شرکت دیگر را نیز می‌باشد.

 

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها