|
کدخبر: 109128

مشکلات فولادسازان بیشتر می‌شود؟

جهاندار شکری، مدیرعامل ذوب آهن بیستون، اظهارکرد: تقاضا برای فولاد در بازارهای صادراتی به دلیل شیوع کرونا شدیداً کاهش یافته و در بازار داخلی نیز به دلیل قیمت‌های دستوری که غیرواقعی هستند، مصرف چندانی پشت تقاضا وجود ندارد و این تقاضا عمدتاً یک تقاضای سوداگرانه است که عده‌ای به جهت سرمایه‌گذاری و کسب سود به خرید محصولات فولادی روی آورده‌اند.

معدن مشکلات فولادسازان بیشتر می‌شود؟

مدیرعامل ذوب آهن بیستون در مورد توازن در زنجیره فولاد گفت: چیزی که تعادل در زنجیره فولاد را به هم ریخته، قیمت‌های دستوری و دستورالعمل‌های لحظه‌ای و ناگهانی است. قیمت‌های دستوری، باعث می‌شود تا در بخش از زنجیره فولاد، سود بالا رود و در بخش‌های دیگر که مشمول قیمت‌گذاری هستند، سود کاهش یابد. در حالی که برای چرخیدن چرخ تولید، باید در همه بخش‌های زنجیره فولاد سود عادلانه وجود داشته باشد.

به پیشنهادات انجمن فولاد بها داده شود

وی در مورد راه‌حل ایجاد توازن در زنجیره فولاد گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نماینده بخش خصوصی است و باید نظرات انجمن و کمیته‌های تخصصی فولاد در تصمیمات مربوط به تنظیم بازار لحاظ شود. وزارت صمت باید از قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد دست بردارد و در همکاری با انجمن فولاد، به تصمیمات کارشناسانه بها دهد تا در بازار فولاد و همچنین زنجیره فولاد، تعادل ایجاد شود.

ابطال معاملات فولاد پیگیرد قانونی دارد

مدیرعامل ذوب آهن بیستون در مورد ابطال معاملات فولاد در بورس کالا گفت: اصلاً ابطال معاملات فولاد در بورس کالا خلاف قانون است و می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. وقتی معامله‌ای انجام می‌شود و خریدار کالا را با قیمتی می‌خرد، این بدان معناست که آن قیمت برای خریدار جذابیت داشته است. چرا باید چنین معامله ابطال شود؟ این‌ چه بورسی است که در آن، معاملات انجام‌شده با دستورالعمل‌های غیرکارشناسی ابطال می‌شود؟!

وی در مورد الزام شرکت‌های فولادی به عرضه ۶۰ درصد از محصولات خود در بورس کالا گفت: ما با الزام ۶۰ درصدی مشکلی نداریم. ما حاضریم ۱۰۰ درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنیم اما قیمت‌ها واقعی باشد و سرکوب قیمت‌ها در عرضه محصولات فولادی روی ندهد. مشکلی در عرضه در بورس کالا نیست، مشکل قیمت‌گذاری دستوری است.

قیمت‌ فولاد در بورس کالا، وسوسه‌انگیز و رانت‌آور است

جهاندار شکری عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تا قیمت فولاد در بورس کالا وسوسه‌انگیز و رانت‌آور باشد. این قیمت‌ها کاذب است و واقعی نیست. قیمت شمش در بورس کالا، پایین‌تر از قیمت قراضه در بازارهای جهانی است. سرکوب قیمت‌ها باعث شکل‌گیری رانت‌جویی در معاملات فولاد شده است. ما به‌عنوان تولیدکننده حاضریم مواد اولیه خود را در بورس کالا خریداری کنیم و محصولات خود را نیز در بورس کالا بفروشیم، منوط به این‌که قیمت‌ها واقعی باشد و بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا، معاملات صورت گیرد.

فولاد به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است

مدیرعامل ذوب آهن بیستون در مورد تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای صادراتی گفت: شیوع کرونا و شرایط گمرکات، تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای صادراتی را به شدت کاهش داده و این تقاضا قابل مقایسه با قبل از همه‌گیری کرونا نیست.

وی در مورد شرایط بازار داخلی فولاد نیز اظهارکرد: در بازار داخلی نیز، پشت بخش عظیمی از تقاضا، مصرف واقعی وجود ندارد. بخش بزرگی از تقاضا برای فولاد سوداگرانه است و داخل کشور از نظر مصرف فولاد، رکود وجود دارد. در واقع، بخش بزرگی از خرید فولاد به‌خاطر سرمایه‌گذاری است و فولاد، حکم کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده است. دلیل این امر نیز قیمت‌های غیرواقعی و وسوسه‌برانگیز است.

جهاندار شکری در پایان گفت: درحال‌حاضر شاهد سفته‌بازی در بازار فولاد هستیم که نتیجه مستقیم دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و قیمت‌گذاری دستوری است. این شرایط، تولید فولاد در کشور را تهدید می‌کند. نباید بهای کنترل قیمت‌ها در بازار فولاد، آسیب زدن به تولید فولاد و عدم تعادل در زنجیره فولاد باشد. نظرات کارشناسی باید محترم شمرده شود و شرایطی فراهم شود تا انشاالله در امسال جهش تولید در صنعت فولاد رقم بخورد.

منبع: چیلان

ارسال نظر