|
کدخبر: 100920 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس سندیکای آلومینیوم سازی مطرح شد:

وضعیت صنعت آلومینیوم در بورس / راهکارهایی برای افزایش صادرات

رئیس سندیکای آلومینیوم ایران اظهار کرد: صنعت آلومینیوم از صنایع بسیار مهمی است که شاید از نظر سهم در بازار اقتصادی و بازار فلزات سهم قابل توجهی از نظر ریالی و مقداری نباشد ولی ازآنجایی که صنعت آلومینیوم در صنایع نظامی هم استفاده می‌شود، صنعت مهمی است و باید به آن توجه خاصی شود.

معدن وضعیت صنعت آلومینیوم در بورس / راهکارهایی برای افزایش صادرات

صنعت آلومینیوم یک صنعت پراهمیت و استراتژیک در دنیای امروز به شمار می‌رود. در طول سه‌دهه گذشته در اقتصاد دنیا، این فلز بیشترین نرخ رشد مصرف را به خود اختصاص داده است. صنایع حیاتی در شریان اقتصادی هرکشور شامل صنایع حمل‌و‌نقل، اتومبیل‌ها، صنایع هوافضا، صنایع دریایی، نظامی، حمل‌و‌نقل ریلی، قوطی‌ها و بسته‌بندی، صنعت ساختمان، صنایع برق، ماشین‌آلات و تجهیزات، صنایع لوازم خانگی، باتری‌ها، فرآوری فولاد و بسیاری از صنایع دیگر وابستگی قابل ملاحظه‌ای به این فلز ارزشمند دارند. ایران با تجربه‌ای حدود ۵۰ سال در این صنعت، یکی از کشورهای با سابقه در تولید آلومینیوم منطقه خاورمیانه است.

به همین دلیل توجه به این صنعت در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع استراتژیک داخلی، به‌منظور کسب سهم بیشتر از بازارهای جهان، از ضرورت‌های اصلی در تصمیم‌سازی اقتصادی کشور است. مهم‌ترین مشکل توسعه صنعت آلومینیوم در کشور تامین ماده اولیه آن «آلومینا» است که آلومینا نیز وابسته به تامین ماده اولیه خود یعنی ماده معدنی «بوکسیت» است. در همین راستا گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای آلومینیوم ایران صورت گرفت که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

هوشنگ-گودرزی

هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای آلومینیوم ایران در مورد وضعیت صادرات آلومینیوم گفت: با توجه به بحران‌های اقتصادی و جهانی همانند تحریم و کرونا درحال‌حاضر صادرات ما به شکل سواپ است و این صادارات یک صادرات اولیه است یعنی به خاطر اینکه آلومینا را وارد می‌کنند بخشی از تولیدی شمش را صادر می‌کنند، کشور‌های مقصد ما معمولا کشورهای خاصی همانند کشورهای همسایه هستند که علی رغم تحریم‌ها با آنها در حال تبادلا هستیم.

محدودیت در صادرات آلومینیوم

وی افزود: محصولات آلومینومی به علت آنکه قیمت مواد اولیه‌اش بسیار بالا است، عملا صادرات این محصول بسیار مشکل است به همین علت مقدار کمی صادرات محصول داریم.

رئیس سندیکای آلومینیوم ایران در مورد وضعیت کنونی این صنعت گفت: درحال‌حاضر ما آلومینای جاجرم را داریم به عنوان شرکتی که سنگ بوکسیت را تبدیل به آلومینا می‌کند و آلومینا وارد اسپنترها می‌شود و اکسید آلومینا را تبدیل به شمش آلومینیوم می‌کنند. از کارخانه هایی که این فراوری را انجام می‌دهند می‌توان به ایرالکو در اراک، آلومینیوم هرمزگان و المهدی در بندر عباس و سالکو در جنوب که اخیرا تاسیس شده است اشاره کرد، همچنین می‌توان به الومینای جاجرم نیز اشاره کرد که دارای ظرفیت ۴۰ تنی تولید است.

وی افزود: ما اگرظرفیت تولید را درحال‌حاضر ۷۰۰ هزارتن در نظر بگیریم، چیزی در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینا نیاز داریم که حدود ۲۵۰ هزار تن آن در جاجرم تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود. تولیدات ما علی رغم داشتن ظرفیت به علت نبودن مواد اولیه کمتر از نصف ظرفیت انجام می‌شود، و این تولید نصفه و نیمه بخشی از آن برای خرید مواد اولیه سواپ می‌شود و چیزی در حدود ۲۵۰ هزار تن در بازار داخلی به صنایع پایین دستی اختصاص پیدا می‌کند.

گودرزی در ادامه جایگاه صنعت آلومینیوم در اقتصاد ایران را اینگونه شرح داد: صنعت آلومینیوم از صنایع بسیار مهمی است که شاید از نظر سهم در بازار اقتصادی و بازار فلزات سهم قابل توجهی از نظر ریالی و مقداری نباشد ولی ازآنجایی که صنعت آلومینیوم در صنایع نظامی هم استفاده می‌شود، صنعت مهمی است و باید به آن توجه خاصی شود و طبیعتا بخشی از تولیدات نظامی ما وابستگی به صنعت آلومینیوم دارد که علی رغم وجود تحریم در سالیان اخیر توانسته‌ایم با انواع راه‌های موجود تحریم‌ها را دور بزنیم و به صنعت کشور کمک کنیم.

بورس کالا محلی برای شفافیت قیمت‌ها است

وی در ادامه درمورد وضعیت صنعت آلومینیوم در بورس کالا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بورس کالا محلی برای شفافیت قیمت‌ها است و با توجه به نیاز بازار و با توجه به کمبود عرضه طبیعتا مشکلاتی در بورس کالا و عرضه عادی وجود دارد که باید به این موضوع توجه خاصی کرد.

گودرزی ادامه داد: معمولا همه از بورس کالا گله مند هستند به این علت که تولیدکنندگان، ‌عرضه را مهندسی می‌کنند اما بنده معتقدم که بودن بورس کالا از نبودن آن بهتراست.

رئیس سندیکای آلومینیوم ایران در پایان در پیامی پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد این صنعت بیان کرد و اظهار کرد: پیشنهاداتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم به ارگان‌ها و تولیدکنندگان بالادستی داده‌ایم و راه کارهای ارائه شده از طرف سندیکا را به منظور ارتقا و افزایش میزان صادرات محصولات آلومینیومی به جای مواد اولیه و این پیشنهاد این است که بجای سواپ شمش، ‌شمش را به صنایع پایین دستی تحویل دهیم که آنها بتوانند محصولات خودشان را سواپ کنند و این کارضمن ایجاد اشتغال باعث ارز آوری بیشتر می‌شود و خوشبختانه این موضوع در دشت بررسی است و امیداوریم که در ادامه به آن توجه بیشتری شود.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر