|
کدخبر: 283830

جدیدترین فعالیت استارت‌آپ‌ها در هنر- صنعت مد بررسی شد

رخت و لباس در ویترین صفر و یک

صنعت مد و فشن نه‌تنها بر شکوفایی و توسعه صنعت پوشاک تاثیر مهمی داشته بلکه آثار اجتماعی زیادی هم دارد، همچنین از نظر اقتصادی، ۴۳۰ میلیون نفر در دنیا را مشغول به کار کرده که ناشی از گردش مالی بسیار بالای آن است.

فناوری رخت و لباس در ویترین صفر و یک

گفتنی است، گسترش شبکه‌های اجتماعی از طریق فناوری‌های ارتباطی است که امکان ظهور مدهای غیررسمی و غیرمتمرکز را برای گروه‌های کوچک و محدود فراهم کرده. واقعیت این است که مد از طریق رسانه، می‌تواند تاثیر عمیقی بر تقاضای پوشاک و هدایت آن بگذارد. تجاری شدن صنعت مد، می‌تواند صنعت پوشاک را متحول و جریان مالی آن را تقویت کند. صمت در این گزارش به بررسی به‌روزترین روش‌های فناورانه در توسعه این صنعت در کشور پرداخته و نگاهی به دنیای استارت‌آپی این صنعت دارد.

موجسواری صنعت مد روی بال فناوری

اگر بخواهیم نام ۵ صنعت پولساز و پویای جهان را نام ببریم، بی‌شک صنعت مد در این لیست جای می‌گیرد؛ صنعتی که فعالان آن در امریکا ماهانه از ۶۲ تا ۹۲ هزار دلار در ماه درآمد دارند و این رقم‌ها در کشورهای مختلف نظیر انگلستان و ایتالیا با کمی تغییر ثابت است و البته درآمد طراحان لباس در ترکیه به ۱۰۰ هزار دلار هم می‌رسد؛ به همین دلیل است که سالانه افراد زیادی خواهان فعالیت در این عرصه هستند. بی‌شک این صنعت در ایران هم می‌تواند جزو صنایع پولساز به‌حساب بیاید، چرا که با داشتن فرهنگ غنی و المان‌های فراوان که متاثر از تنوع قومیتی در کشور است، می‌توان با الهام‌گیری از این المان‌ها، صنعت مد و فشن ویژه‌ای را خلق کرد. ناگفته نماند که تا حدودی در این زمینه گام‌هایی برداشته ‌شده، اما یادمان باشد خروجی صنعت مد، فرهنگ و اشاعه بنیان‌های فکر است. در این میان، بازاریابی و به‌عبارت واضح‌تر، اینفلوئنسری می‌تواند یک ‌راهکار مناسب برای کسب درآمد در کنار اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی به‌حساب بیاید. در واقع، این بازاریابی است که تیر را به هدف می‌زند و توجه آحاد مردم را به یک برند جلب می‌کند. گفتنی است، شناخت احساسات مردم در تولید یک لباس، نقطه قوت رشد برندهای بزرگ لباس در سراسر دنیا است، اما ورود شبکه‌های مجازی در زندگی انسان‌ها، سرنخ تازه‌ای به فعالان دنیای مد داده و آن اینکه می‌توان از کدهای صفر و یک، استفاده‌های بهتری هم کرد. آنها با طراحی اپ‌های متنوع، علاوه بر اینکه مخاطبان را از جدیدترین تولیدات‌شان آگاه کردند، به آنها یاد دادند که می‌توانند برای خرید یک لباس، دیگر ساعت‌ها وقت نگذارند و پاساژهای بزرگ را زیر و رو نکنند. امروز این اپ‌ها تا جایی پیشرفت کرده‌اند که می‌توانید لباس‌ها را بدون اینکه بپوشید با کمک واقعیت مجازی بر تن‌تان ببینید و از تناسب آن آگاهی کسب کنید. امروز در سراسر جهان، صنعت مد با کمک فناوری، روزبه‌روز به جریان اقتصادی خود قوت می‌بخشد.

ورود به دنیای مد با کمک فناوری هنر

مجتبی دلخوشیان، مدیر یک شرکت خلاق در عرصه مد و طراح اپلیکیشن «مُد و پُد» در گفت‌وگو با صمت درباره روند فروش محصولات در این اپلیکیشن گفت: تلفیق فناوری با هنر راهی است برای اقتصادی‌تر کردن دستاوردهای هنری و «مُد و پُد» پلتفرمی است که می‌توان در آن به شبیه‌سازی محصولات فیزیکی و فروش آنلاین محصولات متنوع هنرمندان پرداخت. مهم‌ترین فرآیندی که در جریان راه‌اندازی این اپلیکیشن انجام می‌شود، این است که اگر یک طرح یا نقشی در بستر این پلتفرم بارگذاری شود، محصولات و کالاهای مشابه دیگری که به سبک آن اثر هنری و سلیقه مخاطب ارتباط دارد، به کاربران ارائه داده می‌شود. گفتنی است، این انتخاب‌ها از طریق ایده‌های انسانی و نظرات کارشناسان هنر است، نه هوش مصنوعی.

به‌گفته وی، محصولات در این اپلیکیشن به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شود که مخاطب تصور کند، محصول واقعی است و می‌تواند براساس این واقعیت خرید کند. ناگفته نماند که تا پیش ‌از این محصولات واقعی در دنیای مجازی نمایش داده می‌شد که بیشتر با استفاده از واقعیت مجازی بود.

دلخوشیان بااشاره به روند فروش محصولات در اپلیکیشن در «مُد و پُد» گفت: در این اپلیکیشن، کالاهای غیرواقعی در دنیای واقعی به‌فروش می‌رسند و مخاطب می‌تواند هزاران محصول را در ابعاد گوناگون و از زوایای گوناگون به‌شکل واقعی ببیند. اینکه کالاها غیرواقعی است، یعنی هنوز به مرحله تولید نرسیده و تنها نمایی از طرح، رنگ و مدل آنها که از سوی طراحان بارگذاری شده، برای مخاطب نمایش داده می‌شود. دلیل این نوع از فروش هم، این است که سازندگان اثر هنری در هنگام ساخت، از فروش محصول خود مطمئن هستند. در واقع ابتدا بازار ایجاد می‌شود، بعد کالا ساخته می‌شود. این روند در کالاهای غیرضروری هنری مفید است و جریان سرمایه‌گذاری با اطمینان‌خاطر بیشتری انجام می‌گیرد.

وی افزود: این اپلیکیشن برای کسب درآمد هنرمندان ابزار خوبی است. همان‌گونه که اشاره شد، آنها می‌توانند طرح‌های خود را در این نرم‌افزار بارگذاری و انواع محصول را در ابعاد گوناگون به مخاطبان عرضه کنند.

دلخوشیان درباره 2 ویژگی مهم این اپلیکیشن گفت: در گام نخست، این اپلیکیشن می‌تواند برای هنرمندان درآمدزایی موثری به‌همراه داشته باشد. در گام دوم نیز، انتخاب و خرید محصول را برای مخاطبان آسان‌تر از گذشته می‌کند. با شیوه‌ای که در این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است؛ انواع بسیار زیادی از محصولات بیش از آنچه در دیگر نرم‌افزارهای فروشگاهی وجود داشته باشد، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و المان‌های کارشناسی‌شده بیشتری به خریدار داده می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین مولفه در این اپلیکیشن، ایجاد محصول بدون وجود فیزیکی آن در بازار است. در حقیقت، ابتدا محصولات در فضای نرم‌افزاری با تنوع زیاد ایجاد می‌شوند و به‌ازای سلیقه‌ها به سازندگان سفارش داده می‌شود.

 آنها بعد از دریافت سفارش از مشتری به مرحله تولید می‌رسند و در این مدل فروش، تولید براساس تقاضای موجود انجام می‌گیرد.

به‌گفته دلخوشیان، در ابتدا با استفاده از موتور هوش مصنوعی و دریافت اندک اطلاعات درباره سلیقه افراد، محصولات مرتبط نمایش داده می‌شود و در مراحل بعدی، با دریافت اطلاعات بیشتری از کاربران، محصولات نمایش داده شود. محصولات نمایش داده‌شده بیشتر مربوط به سبک زندگی و انتخاب‌های احتمالی افراد است.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: از مزیت‌های این نوع فروش، صفر بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد است و آنها می‌توانند بدون اینکه ریالی هزینه پیش‌تولید شود، سفارش بگیرند و طبق خواسته مشتریان محصولات خود را تولید کنند. از دیگر مزیت‌های این نوع فروش در این پلتفرم، به صفر رسیدن خواب سرمایه است. در واقع، آن میزانی از محصول تولید می‌شود که برای آن تقاضا وجود داشته باشد. گفتنی است، این نرم‌افزار تحت‌وب طراحی شده است.

مدلینک، اپلیکیشنی برای نیکپوشان

مهدی محمودی، یکی دیگر از فعالان صنعت مد و رئیس یک شرکت دانش‌بنیان، در گفت‌وگو با صمت درباره اهمیت فعالیت در دنیای مد و فشن و تلفیق آن با فناوری‌های مبتنی بر داده گفت: باتوجه به اینکه صنعت مد در جهان به‌عنوان یک صنعت پولساز شناخته می‌شود، چند سالی است که در تلاش برای توسعه و درآمدزایی از این صنعت در کشور برآمده‌ایم. خوشبختانه تاکنون توانستیم 3 استارت‌آپ و یک اپلیکیشن با عنوان «مدلینک» را راه‌اندازی کنیم که از سوی وزارت صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علم و فناوری مجوز گرفته است.

وی افزود: امروزه بازارهای جهانی شاهد یک رقابت جدی هستند. روزانه محصولات جدیدی وارد بازار می‌شوند، مدتی در بازار می‌مانند و سپس از رده خارج می‌شوند. صنعت مد و فشن نیز از این موضوع مستثنا نیست، حتی می‌توان به‌صراحت ادعا کرد که سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید، در حوزه پوشاک این تغییرات و دگرگونی‌ها روی می‌دهد. تغییرات سریع در انتخاب مصرف‌کنندگان، افزایش قابل‌توجه درآمد، جهانی ‌شدن، مواجه ‌شدن با رسانه‌ها، تاثیر روند جهانی و روانشناختی رفتارها همگی از جمله عوامل تاثیرگذار در این مسئله هستند.

وی درباره نرم‌افزار موبایلی «مدلینک» گفت: این اپلیکیشن در راستای نیازمندی‌های مربوط به صنعت مد و لباس ساخته شده است و 8 حوزه در آن، مورد دادوستد قرار می‌گیرند. در واقع، هر فردی که محصول یا خدمات مرتبطی با صنعت مد دارد، می‌تواند آنچه را می‌خواهد به‌فروش برساند یا خریداری و بارگذاری کند. وی افزود: از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار، بارگذاری فیلم محصولات است که همین عامل باعث منحصربه‌فرد بودن آن شده است، همچنین گزینه‌ای هم ویژه محصولات تخفیف‌دار است که هر فردی که می‌خواهد محصولش دارای تخفیف ویژه باشد، می‌تواند آن را در همان بخش به‌صورت خودکار بارگذاری کند. محمودی بااشاره به بخش عکاسی این نرم‌افزار خاطرنشان کرد: بخش مهم دیگر، بخش عکاسی است. اگر عکاس هستید یا حتی به‌دنبال فردی با چنین مهارتی می‌گردید، می‌توانید از طریق این نرم‌افزار، افرادی را که دارای پروفایل با مشخصات مربوطه هستند، پیدا کنید. یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم استخدام است که دارای فرمی پویا و به‌طورکامل رایگان است. بخش آموزش هم، یکی دیگر از بخش‌های جذاب این نرم‌افزار است که باید از سوی افراد خریداری شود. وی گفت: افراد پس از خریداری فیلم‌ها و آموزش‌هایی که با استفاده از آنها دیده‌اند، می‌توانند در آزمون نهایی که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، شرکت کنند و گواهینامه مرتبط با آن حرفه خاص را بگیرند. وی بااشاره به اهمیت نهادهای دولتی از حمایت چنین کسب‌وکارهایی گفت: به‌طورقطع مجموعه‌های نوظهور با حمایت دولت و وزارتخانه‌ها رشد خواهند کرد، اما لازم است، سیاست‌های آنها در برخورد با کسب‌وکارهای قدیمی‌تر تغییر کند؛ یکی از این تغییرات می‌تواند اعطای تسهیلات باشد. گفتنی است،بیشتر کسب‌وکارها با پیشینه‌ بالا، نیازمند دانش‌بنیان شدن و مسیر هموارتری در این زمینه هستند.

سخن پایانی

مفهوم توسعه از مفاهیم مهم زمان ما است، به‌طوری‌که کشورهای دنیا و اجتماعات بشری را براساس آن طبقه‌بندی می‌کنند. توسعه و پیشرفت سریع دنیای مد و فشن دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده و باتوجه به نیازهای جامعه امروزی، این امر فرهنگ کشور را نیز تحت‌تاثیر خود برای ارتباط و تعامل با فرهنگ دنیا قرار داده،به شکلی  که در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در صنعت مد و فشن ایران بوده‌ایم. باتوجه به موارد یادشده، صنعت مد و فشن با نظر به عوامل چندگانه قابلیت پایداری (توسعه پایدار)، دیجیتالی شدن، نوآوری‌های مدرن، استفاده از تکنولوژی و پیشرفت‌های فناوری در یک طرف و از سویی، کاهش ناشی از تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان، همچنین نااطمینانی‌های کلان اقتصادی و تحولات سیاسی جهان، حال و هوای متفاوتی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان معتقدند حمایت از صنعت مد و فشن در ابعاد مختلف می‌تواند تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور را ایجاد کند و در زمینه صادرات پوشاک و لباس و اشتغالزایی و تولید ثروت موثر واقع شود.

خبرنگار: مهتاب دمیرچی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها