|
کدخبر: 274521 فاطمه صفری

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

برای اینترنت ماهوارده ای دست کم باید ۱۰ سال صبر کرد

طالبی گفت: سرعت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، بلکه اختلالات بین‌المللی به وجود آمده است و هر نوع ارتباط ایران با جهان در حال قطع شدن است.

فناوری برای اینترنت ماهوارده ای  دست کم باید ۱۰ سال صبر کرد

مدت زمانی است که  در کشور ما اینترنت با اختلالات جدی همراه است، اما دلیل آن مشخص نیست. پای درد و دل مسئولین هم که بنشینی می‌گویند سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده است اما علت چیست؟ آیا طرح صیانت در حال اجرایی شدن و مردم از آن غافلند یا مشکلی  مقطعی است و پس از مدتی به روال قبل باز می گردد؟ در رابطه با این موضوع عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به گسترش نیوز می گوید: برای پی بردن به علت این موضوع ابتدا باید به لیست ۲۸ نفری آقای جهرمی دست پیدا کرد. زیرا قرار بر آن بود که آقای جهرمی در مجلس از لیست ۲۸ نفره‌ای پرده بردارد اما چنین نکرد. در صورتی که این افراد مشخص شوند، سر منشا صیانت نیز مشخص می‌شود.

عادل-طالبی

 وی ادامه داد: سرعت اینترنت کاهش پیدا نکرده بلکه اختلالات بین‌المللی به وجود آمده است و هر نوع ارتباط ایران با جهان در حال قطع شدن است. دقیقا زمانی که می‌خواهند صحبت کنند، ابزار‌های ارتباطی داخلی را نشان می‌دهند که  بر این اساس سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده زیرا سرعت را افزایش داده واختلال در اینترنت ایجاد کرده‌اند. مدیر عامل ایرانسل هم در یکی از جلسات اذعان  کردند تقریبا سه چهارم اینترنت مردم حداقل روی خط ایرانسل مصرف اینترنت بین‌الملل می‌شود؛ اینترنت بین الملل مانند اینستاگرام و شبکه های ارتباطی نظیر آن است که اکنون اختلالات به وجود آمده را در همان فضا مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اختلال به وجود آمده ریشه در دست کاری دولت دارد در این زمینه توضیح داد: هر زمانی مردم از دولت برای سرعت کم اینترنت گلایه دارند، مسئولان ادعا میکنند که سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده است. البته این موضوع بیراهی نیست و سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده و در عین حال اختلال بین المللی ایجاد کرده‌اند.  یکی از پلیدترین و  دروغگوترین دولت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم و آن را به حد اعلا رسانده‌اند همین دولت است. حتی روی دولت احمدی‌نژاد را سفید کرده‌اند.

سرعت اینترنت کاهش پیدا نکرده اختلال اینترنتی وجود دارد

وی اضافه کرد: اینستاگرام عملا تعطیل نمیشود بلکه مسئولان کاری می‌کنند که مانند اپلیکیشن‌های دیگر به حدی کند شود که مردم از مراجعه به آن اپلیکیشن پشیمان می‌شوند. مانند وایبر که به حدی سرعت آن کاهش پیدا کرده بود که عکس‌ها  و پیام‌ها ارسال نمی‌شد برای همین مردم دیگر این اپلیکیشن ها را به مرور زمان کنار می‌گذارند. بدون هیچ قانونی در حال اجرای طرح صیانت هستند. اکنون اینترنت بین‌الملل به دست دولت است، یعنی حکومت و حاکمیت توانایی اختلال در آن را دارند و مانند کشور های دیگر شرکت های خصوصی در این عرصه فعالیت ندارند  که از این اختلالات جلوگیری کنند. بلکه نقطه ورود اینترنت به کشور به‌ دست دولت است و هر تصمیمی که بخواهد در رابطه با اینترنت گرفته می‌شود.

ورود اینترنت ماهواره ای زمانبر است

وی با اشاره به اینکه برای ورود اینترنت ماهواره ای ابتدا باید زیر ساخت های آن را فراهم کرد در این زمینه توضیح داد: اینترنت ماهواره‌ای تا زمانی که بخواهد وارد کشور شود، دست کم بین پنج تا ده سال به طول می‌انجامد، زیرا ورود اینترنت ماهواره ای به معنای آن نیست که با این سرعت وارد کشور شود. البته در نسخه‌های آزمایشی روی تنها تکست آمده است و با دیش داخل ایران تست‌های اولیه انجام شده است. اما در حال‌ حاضر از پایداری کافی برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد به کیفیت قابل قبولی برسد ما باید بین ۵ تا ۱۰ سال صبر کنیم. به اینترنت ماهواره‌ای نباید امیدوار باشیم.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه با چنین رویه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی آسیب میبینند در این زمینه توضیح داد: در شرایط فعلی متاسفانه جایگزینی برای اینستاگرام وجود ندارد. از همین موضوع می توان نتیجه گرفت که تصمیم گیرنده این مساله فرد عاقلی نیست. من به عنوان دبیر انجمن واقعا ناامید هستم و امیدی به بهبود در این کشور ندارم و شرمنده تمام افرادی هستم که در این ۴۰ سال گفتیم میمانیم و می سازیم، شرمنده جوانان، شرمنده اعضای صنف و..... هستم. امیدوار بودم که با صحبت و تعامل این مشکل را حل کنیم اما متاسفانه افرادی بر سر کار هستند که هیچ درک و شعوری از کسب و کار اینترنتی ندارند و فقط یک سری ایدئولوژی دارند که می‌خواهند به هر قیمتی که شده است آنها را اجرا و اثبات کنند.

 

 

ارسال نظر