|
کدخبر: 267325 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز؛

کابوس گیمرهای ایرانی رقم خورد

افراسیابی؛ عضو هیئت‌مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دخالتی در فیلتر توییچ نداشته است.

فناوری کابوس گیمرهای ایرانی رقم خورد

اگر چه در روزهای اخیر اینترنت حال و روز خوبی نداشت و کسب و کارها نگران آینده هستند اما فیلتر توییچ، شوک بزرگی برای بازی سازان ایرانی بود. گیمرهای ایرانی برای استفاده از پرمخاطب‌ترین سرویس استریم بازی دنیا دچار مشکل شده‌اند. بر اساس اظهارنظر فعالان بازی‌های رایانه‌ای دسترسی به توییچ، از چند روز پیش در ایران مسدود شده است. البته تنها توییچ گرفتار این موضوع نشده است و ظاهراً دیسکورد نیز مسدود شده است. ظاهرا طرح صیانت از حوزه بازی‌های رایانه‌ای شروع شده است. 

فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای چندین بار طعم تلخ فیلتر توییچ را حس کرده‌اند. زمستان گذشته بعد از چندین روز اعتراض گیمرهای ایرانی توییچ رفع فیلتر شد اما ظاهراً این بار مسدودسازی دائمی است. البته در خصوص دیسکورد خیلی شرایط متفاوت است و احتمالاً ما تحریم شده‌ایم. به معنای دیگر به تازگی ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است. 

معرفی توییچ و دیسکورد

توییچ یک سرویس تعاملی استریم یا پخش زنده‌ی ویدیویی است که محتوا در شاخه‌های بازی، سرگرمی، ورزش، موسیقی و غیره دارد. دیسکورد(Discord)  نیز یک اپلیکیشن ارتباط گروهی بسیار محبوب است که برای گیمرها طراحی شده است. البته دیگر امکانات دیسکورد باعث شده تا تیم‌های مختلف از این بستر برای ارتباطات گروهی خود استفاده کنند.

آمار و اطلاعاتی از توییچ

توییچ ۱۴۰ میلیون بازدیدکننده در ماه دارد و در بیشتر شرایط ۱۲۷ هزار پخش زنده در توییچ انجام می‌شود. توییچ Twitch در بازار آسیا و اقیانوسیه کاربران زیادی دارد. همچنین چین، ژاپن و کره جنوبی سه بازار از چهار بازار بزرگ بازی‌های ویدئویی را تشکیل می‌دهند اما توییچ از سپتامبر ۲۰۱۸ در چین فیلتر شد. 

واکنش عضو بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به فیلتر توییچ

خبرنگار گسترش نیوز برای پیگیری این موضوع با تعدادی از گیمرها و مسئولان این حوزه گفتگو کرد اما هیچ یک تمایل به صحبت نداشتند. در نهایت محمد صادق افراسیابی؛ عضو هیئت‌مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این پاسخ بسنده کرد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دخالتی در فیلتر توییچ نداشته است و پیشنهاد دیگری در خصوص توییچ دارد که در جلسات کارگروه اقتصاد محتوا با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است.

افراسیابی

گسترش نیوز پیگیر این موضوع است و در آینده گزارش‌های تکمیلی پیرامون فلیترینگ بازی‌های رایانه‌ای خواهیم داشت. 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها