|
کدخبر: 259350

تعرفه اینترنت گران تر از قیمت مصوب می شود؟

اولین سال قرن برای کاربران اینترنت با گرانی تعرفه‌های اینترنت همراه شد؛ گرانی که در کنار شیب تند تورم سایر کالاها هزینه‌های عموم جامعه را نجومی کرده است.

فناوری تعرفه اینترنت گران تر از قیمت مصوب می شود؟

به‌تازگی وزارت ارتباطات و فناوری و سازمان تنظیم مقررات با قبول دلایل اپراتورها اقدام به افزایش قیمت تعرفه‌ها تا سقف مصوبه سال ۹۵ کردند اما حالا فعالان این حوزه خواستار افزایش بیشتر تعرفه‌ها هستند و معتقدند قیمت‌های فعلی جوابگو هزینه تمام شده و حاشیه سود اپراتورها نیست.

در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با برگزاری یک نشست خبری به بررسی این موضوع پرداخت و جمع‌بندی سخنرانان این نشست این بود که باز هم قیمت تعرفه‌های اینترنت خصوصا اینترنت خانگی باید افزایش یابد و افزایش قیمت اخیر تعرفه‌ها اصلا کافی نیست.

حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر معتقد است که نباید از هزینه «جراحی» ترسید و با پذیرش تبعات اجتماعی و سیاسی گرانی اینترنت، باید دست به افزایش قیمت‌ها زد. علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت این سازمان هم صراحتا اعلام کرد که تعرفه اینترنت باید مازاد بر سقف مصوبه ۹۵ افزایش یابد و دولت اگر نگران مصرف‌کنندگان کم‌درآمد و بالارفتن هزینه مردم است، خودش باید با وضع یارانه‌ یا هر شیوه‌ای از آنها حمایت کند. همچنین درحالی که وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را مشروط به افزایش کیفیت کرده اما در این نشست مطرح شد که چنین خواسته‌ای امکان تحقق ندارد چراکه نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی دارد و نمی‌توان انتظار تأمین هزینه توسط بخش خصوصی برای این محل داشت.

دولت دوازدهم به همراهی دو قوای دیگر در سال ۹۸ زمانی که فرمان گرانی بنزین را صادر کردند، شاید فکر نمی‌کردند که طی سال‌های بعد برای افزایش قیمت هر کالایی، طرفداران افزایش قیمت، بنزین را مثال بزنند و سهمشان در افزایش قیمت کالای خود را همانند گرانی بنزین بخواهند. حالا در هر حوزه‌ای که سر بزنیم، از آرد گرفته تا تا اینترنت، بخشی از استدلال طرفداران گرانی به این بازمی‌گردد که همان‌طور که بنزین گران شد باید قیمت کالا و خدمات سایر حوزه‌ها هم افزایش پیدا کند. همین استدلال را در روزهایی که بحث افزایش تعرفه‌های اینترنت داغ است و وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات هم با این افزایش قیمت همراهی کرده، دوباره همین استدلال را می‌شنویم.

حسین اسلامی، رئیس نصر تهران در نشست خبری روز یکشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه با تأکید بر ضرورت افزایش قیمت اینترنت گفت: «همان طور که در روزمره همه اقلام از کالاهای اساسی مانند نان و گوشت و لبنیات تا مواردی که به دولت مربوط می شود، مانند بنزین افزایش قیمت‌های چندبرابری داشته‌اند، پس انتظار می‌رود که مطابق با آن تعرفه‌های اینترنت نیز افزایش یابد.»

حالا اینکه چقدر تعرفه اینترنت هم افزایش پیدا کند، بحث مفصلی است. طی هفته‌های گذشته بعد از درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت تعرفه، دولت مقرر کرد قیمت تعرفه‌های اینترنت تا سقف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال ۹۵ افزایش پیدا کند. طبق این مصوبه سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری به ترتیب حدود ۴۰ هزار و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت ۲ هزار تومان است. به عبارت دیگر با توجه به قیمت‌های قبل و قیمت‌های فعلی مطابق با سقف مصوبه، به طور میانگین اکنون نرخ اینترنت بین دو تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته است.

گرچه با وجود اعتراض کاربران این افزایش قیمت تا سقف مصوب کنونی اجرا شده و اپراتورها این افزایش قیمت را اعمال کردند اما از نظر اپراتورها و طرافداران آنها این نرخ قابل قبول نیست و تعرفه‌ها باید مازاد بر مصوبه سال ۹۵ افزایش قیمت پیدا کنند.

منبع: راه پرداخت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها