|
کدخبر: 206971

جزئیات سود تلگرام از قطعی فیسبوک

با اینکه ۱۲ مهر یک روز بسیار خوب برای تلگرام تلقی می‌شود، اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نخواهد شد.

پس از قطعی گسترده اخیر فیسبوک که موجب از کار افتادن سرویس‌های اینستاگرام، واتساپ و پیام‌رسان فیسبوک شد، ۷۰ میلیون کاربر به تعداد کاربران تلگرام اضافه گردید! تقریباً تمام کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند به صورت روزانه حداقل ۶ ساعت زمان صرف استفاده از اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ می‌کنند که همین موضوع باعث شد تا با قطعی این برنامه‌ها در روز دوشنبه ۱۲ مهر همه مردم تحت تاثیر قرار بگیرند.

فیسبوک پول و اعتبار خود را در این میان از دست داده است و یکی از بزرگ‌ترین برند‌ه‌ها طی قطعی پیش آمده تلگرام بود که توانست بیش از ۷۰ میلیون کاربر را در عرض یک روز به لیست کاربران خود اضافه کند. اما این اتفاق چطور افتاد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا عمیق‌تر به بررسی این قضیه بپردازیم.

تلگرام چگونه در عرض یک روز تعداد زیادی کاربر جذب کرد؟

روز دوشنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) سه برنامه فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام همگی به صورت همزمان قطع شدند. هر روز میلیاردها پیام در این اپلیکیشن‌ها رد و بدل می‌شود به همین دلیل هم زمانی‌که معلوم شد این قطعی چند ساعت طول می‌کشد کاربران به سرعت به دنبال جایگزین برای این برنامه‌ها بودند.

به تبع برای بیشتر افراد، تلگرام اولین انتخاب بود چراکه تنها در عرض چند ساعت توانست بیش از ۱۵ درصد به تعداد کاربران فعال ماهانه خود اضافه کند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا تلگرام توانست بیشتر از سایر رقبای خود از این قطعی سود کند؟

این موضوع چقدر برای تلگرام حائز اهمیت است؟

واقعیت این است که قطعی اپلیکیشن‌های فیسبوک و هجوم مردم به تلگرام، تغییر عمده‌ای را در دیدگاه مردم نسبت به این اپلیکیشن به عنوان یک پیام‌رسان قابل اعتماد و پایدار، به وجود آورد. یکی از مشکلات اصلی رقبای واتساپ همواره این بوده که نمی‌توانند کاربران را به صورت دسته جمعی به استفاده از سرویس خود مجاب کنند. بنابراین، اگر کسی از این این پیام‌رسان‌ها استفاده کند اما دوستان او در واتساپ باشند، مسلماً سود چندانی نخواهد داشت.

اما اخیراً در پی تغییر سیاست‌های واتساپ در ماه ژانویه ۲۰۲۱ شاهد کوچ تعداد زیادی از کاربران این پلتفرم به تلگرام بودیم. کوچ اخیر کاربران در ۱۲ مهر هم حرکت بزرگ دیگری بود که باعث شد تا تلگرام به یک اپلیکیشن مهم تبدیل شود که حداقل برای مواقع اضطراری باید آن را روی گوشی خود داشته باشید!

بدون شک این اولین باری است که رقیبی توانسته در مقابل واتساپ چنین ادعایی داشته باشد و به نظر می‌رسد که برنامه‌های تحت مالکیت فیسبوک از امنیت کمتری برخوردار هستند.

این اتفاق برای تلگرام هم بی‌ضرر نبود!

با اینکه ۱۲ مهر یک روز بسیار خوب برای تلگرام تلقی می‌شود، اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نخواهد شد. پاول دوروف (Pavel Durov) مدیرعامل تلگرام طی بیانه‌ای در یک پست تلگرام اعلام کرد که عده‌ای از کاربران به دلیل هجوم گسترده کاربران جدید سرعت کندتری را حین کار با این اپ تجربه کردند. وی گفت:

می‌توان گفت این اتفاق چیزی شبیه به «نظریه قوی سیاه» بود (نظریه قوی سیاه استعاره‌ای است که به اثرات شدید ناشی از برخی از رویدادهای غیرقابل‌پیش‎بینی می‌پردازد). با این حال دفعه دومی است که در دو سال اخیر شاهد خرابی فیسبوک به صورت جدی هستیم (اولین بار در مارس ۲۰۱۹ به مدت ۲۴ ساعت).

جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۹ نیز بعد از قطعی فیسبوک، تلگرام افزایش شهرت چشم‌گیری را تجربه کرد. بنابراین، این موضوع کاملاً جا افتاده است که هر وقت واتساپ در دسترس نیست مردم از تلگرام به عنوان جایگزین اصلی این برنامه استفاده می‌کنند!

از بین بردن سلطه واتساپ در بین رسانه‌ها همین حالا هم کار بسیار دشواری است و اگر تلگرام می‌خواهد چنین اتفاقی را رقم بزند باید بسیار پایدارتر از امروز باشد. در صورتی که تلگرام در مواقعی که مردم به آن نیاز دارند کار نکند به همان اندازه که اخیراً افزایش شهرت داشته، تخریب غیرقابل برگشت را تجربه خواهد کرد.

آیا تلگرم می‌تواند به رشد چشم‌گیر خود ادامه دهد؟

۷۰ میلیون کاربر جدید طی یک روز به تلگرام پیوستند اما همه این افراد قرار نیست به صورت مداوم از خدمات این پیام‌رسان استفاده کنند؛ مخصوصاً حالا که واتساپ و اینستاگرام دوباره فعال شده و در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

نکته مهم از دیدگاه تلگرام آن است که این اپ هم اکنون بیشتر از هر زمان دیگر روی گوشی‌های هوشمند مردم نصب شده و حالا این شرکت با چالش حفظ این حساب‌های جدید به عنوان کاربر فعال رو‌به‌رو شده است. پاسخ به این‌ موضوع که آیا قرار است کاربران جدید همچنان به استفاده از تلگرام ادامه دهند یا خیر را فقط زمان به ما نشان خواهد داد.

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها