|
کدخبر: 196481 رویا رئیسی

گسترش نیوز در گفت‌وگو با فعالان پرینت سه‌بعدی:

آینده صنعت مد در دستان پرینترهای ۳ بعدی

چاپ سه‌بعدی در صنایع مختلف خصوصاً صنعت مد تحول ایجاد خواهد کرد. به این دلیل که این تکنولوژی در دسترس و کار با آن راحت هست. اکسسوری در صنعت مد با چاپ سه‌بعدی رشد خوبی داشته است.

فناوری آینده صنعت مد در دستان پرینترهای ۳ بعدی

در سال‌های اخیر، فناوری‌های چاپ سه‌بعدی در صنعت مد به خوبی ورود کرده است، این تکنولوژی آزادی در طراحی را به فعالان این حوزه می‌دهد. پرینت سه‌بعدی همراه با نیاز علاقه‌مندان به مد پیش خواهد رفت و شاید چند قدیمی هم جلوتر حرکت کند. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، همراه ما باشید. در ادامه گفتگویی با دو فعال این حوزه داریم.

امیرحسین خانلو سرپرست مجموعه بعد سوم در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در اروپا شرکتی هست که پیرامون تولید پارچه با چاپگر سه‌بعدی کارش را شروع کرده است. با این تکنولوژی لباس با چاپ سه‌بعدی نیز تولید می‌شود. البته از نظر فرهنگی و مصرفی مناسب شرایط ایران نیست. به این علت که بافت‌های درشت و خاص دارد. این پارچه‌ها و لباس‌ها فشن محور هستند. در خصوص لباس‌های روزمره شرکت‌ها تولیداتی دارند البته این تولیدات در قالب پولک، تزئینات لباس و اکسسوری‌های خاص است.

خانلو

مواد پرینت سه‌بعدی در صنعت پوشاک

خانلو اظهار کرد: به صورت کلی پرینتر ۳ بعدی در دنیا چندین تکنولوژی دارد که به صورت معمول از موادی مثل پلیمر و فلز استفاده می‌کنند. از رزین‌های فتوپلیمر نیز استفاده می‌شود. برای پرینت سه‌بعدی حدود ۶ مدل رزین داریم که ۲ تا ۳ مدل این رزین‌ها مستحکم هستند. این رزین‌ها مقاومت فرسایشی، حرارتی و ضربه‌ای دارند. این رزین‌ها با مواد منعطف ترکیب می‌شوند. رزین نرم و مستحکم به صورت ترکیبی در کار استفاده می‌شود. همه این مواد کیفیت بالایی دارند و برای بدن حساسیت ایجاد نمی‌کنند. از این رزین‌ها پیش از گرانی دلار برای کار صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود. به واسطه افزایش هزینه مشتریانی مثل دندان‌پزشکان توان خرید نداشتند.

سختی‌های فعالیت تخصصی در حوزه پرینت سه‌بعدی

وی افزود: شرکت‌هایی که خدمات پرینت می‌دهند، نمی‌توانند تک شاخه کار کنند. به واسطه شرایط ارزی کشور، اگر تک محصولی فعالیت داشته باشیم، بعد از چند سال به اجبار باید کار را تعطیل کرد. شرکت‌ها علاقه‌مند به کار تخصصی هستند اما با توجه به شرایط ارزی این کار شدنی نیست.

استقبال شرکت‌های بزرگ از پرینت سه‌بعدی

محمدامین قطبی یکی از فعالان حوزه پرینت سه‌بعدی تأکید کرد: چاپ سه‌بعدی تحول در صنایع مختلف خصوصاً صنعت مد ایجاد خواهد کرد. به این دلیل که این تکنولوژی در دسترس هست و کار با آن راحت هست. اکسسوری در صنعت مد با چاپ سه‌بعدی رشد خوبی داشته است. مجموعه ما با شرکت‌های بزرگی مثل نوین چرم و درسا کار می‌کند. قالب کفش‌ها، اکسسوری کیف و کفش، دکمه، قلاب کمربند را اسکن و پرینت می‌کنیم.

قطبی

استفاده صنعت طلا و جواهرات از تکنولوژی‌های روز

قطبی اظهار کرد: هر جا پول زیاد باشد، تکنولوژی ورود خواهد کرد. در نتیجه شاهد ورود پرینت سه‌بعدی به صنعت طلا و جواهرات هستم. در این صنعت به خوبی از تکنولوژی استفاده می‌شود. در بحث طراحی جواهرات، ایران با استفاده از تکنولوژی‌های روز پیشرفت خوبی را تجربه کرده است. بعد از طراحی دو روش ساخت وجود دارد. در روش اول، مدل پرینت می‌شود و قالب لاستیکی از مدل گرفته می‌شود. در روش دوم، از موم استفاده می‌شود که یا به صورت مستقیم موم پرینت گرفته می‌شود یا در قالب موم ریخته می‌شود.

موانع کار در حوزه پرینت سه‌بعدی

وی افزود: شرکت‌های کوچک به دنبال حمایت از کسی نیستند. بزرگ‌ترین موانع ما در شرایط فعلی نوسان دلار هست. اگر دلار ۵۰ هزار تومان هم بشود اما ثبات قیمت داشته باشد، روند کار ما بهتر خواهد بود. در شرایط فعلی که قیمت دلار از صبح تا ظهر متفاوت هست، نظم در کار از بین می‌رود. ما کشور نفت‌خیزی هستیم و تمامی مواد ذکر شده، پلیمری هستند اما متأسفانه در ایران تولید نمی‌شوند. اکثر این مواد استاندارهای بالایی دارند که به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند. همچنین ترکیب مواد نفتی و گیاهی هستند که در دنیا ۳ تا ۴ کشور این مواد را تولید می‌کنند. این کشورها بازار جهانی دارند که کار برایشان مقرون به صرفه هست.

ایران بازار جهانی را در دست ندارد

این فعال حوزه پرینت سه‌بعدی خاطرنشان کرد: پژوهشکده پلیمر به این موضوع ورود کرد اما در نهایت به نتیجه نرسید. ما بازار جهانی را نداریم که مواد اولیه را تولید کنیم. پیش از تحریم‌ها پرینت‌های آمریکایی و اروپایی وارد ایران می‌شد و با قیمت منطقی فروش خوبی داشتیم اما به واسطه قیمت دلار مشتری توان خرید ندارد. اگر چه پرینت‌های بومی را ساختیم اما اگر نتوانیم محصولاتمان را به بازار جهانی عرضه کنیم، کیفیتمان رشد نمی‌کند، رقیب نداریم و روند پیش رفتی نخواهیم داشت. در نتیجه راهکاری برای شرکت‌ها باقی نمی‌ماند.

چرا مردم خروجی شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌بینند؟

قطبی در پایان تأکید کرد: حمایت بی جا به کسب‌وکارها آسیب می‌زند. خیلی از شرکت‌های خصوصی مثل ما دنبال وام و امکانات نیستند و کار خود را پیش می‌برند. در حالی ما کار می‌کنیم که ناگهان چند شرکت ظهور می‌کنند و ارگان‌های مختلف یا بانک‌ها پشتوانه این شرکت‌ها می‌شوند. این شرکت‌ها با حمایت‌های ارگانی و بانکی چند سالی باقی می‌مانند اما کارشان ادامه‌دار نخواهد بود. تنها کارشان این بود که در این سال‌ها به شرکت‌های دیگر صدمه زدند. اگر شرکتی توان ادامه ندارد، باید حذف شود. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که حمایت‌های دولتی دارند، روز به روز بیشتر می‌شوند اما چرا مردم شاهد خروجی این شرکت‌ها نیستند؟ به این دلیل که حمایت‌ها دستوری هست. آسیب این نوع حمایت‌ها به کسب‌وکارهایی مثل ما وارد می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها