|
کدخبر: 189865

هزینه استفاده از اینترنت ماهواره ‌ای چقدر است؟

ایلان ماسک تصمیم دارد تا شهریور استفاده از اینترنت ماهواره‌ای را در دسترس عموم مردم قرار دهد و ایران نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

شبکه ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک در آستانه‌ پخش اینترنت پرسرعت در همه جای دنیا به‌جز مناطق قطبی است. این خدمات از شهریور در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اشتراک ماهانه این ماهواره‌ ۱۰۰ دلار است یعنی برای نصب ابتدایی باید هزینه‌ای معادل ۱۲٫۵ میلیون تومان و پرداخت اشتراک ماهانه رقمی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

هم‌اکنون ۶۹ هزار کاربر از استارلینک به عنوان آزمایشی استفاده می‌کنند. ماسک امیدوار است که شمار کاربران سال آینده به تقریبا نیم میلیون نفر برسد.

فروش دستگاه اینترنت ماهواره‌ای صحت ندارد

بسیاری از سایت‌های اینترنتی فروش این دستگاه‌ها را آغاز کرده‌اند در حالی که دستگاه‌های دریافت اینترنت ماهواره‌ای هنوز وارد ایران نشده‌اند.

میلاد نوری درباره این موضوع  گفت: «در حال حاضر یکسری سایت‌های فروش در ایران راه افتاده‌اند اما این‌ها تقلبی هستند. چون این دستگاه‌ها هنوز وارد ایران نشدند و تصاویری است که از سایت‌های خارجی برداشته‌اند و صحت ندارند.»

میلاد نوری ادامه داد: «بعد از گرفتن مجوز احتمالا وارد کردن این دستگاه قانونی نباشد و این کار به صورت مجازی انجام شود.»

تاثیر تحریم‌ها در استفاده از اینترنت ماهواره‌ای

تعدادی از حقوقدانان نیز معتقدند که احتمال دارد امکان استفاده از این خدمات در ایران فراهم شود.

میلاد نوری در رابطه با این موضوع گفت: «در ثبت‌نام این سایت کشور ایران را هم اضافه کرده‌اند. یعنی ایران هم توانایی استفاده از این خدمات را دارد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این شرکت آمریکایی است و باید دید هنگام پرداخت هزینه این خدمات، تحریم‌ها شامل ایران می‌شود یا خیر.»

نوری با بررسی این موضوع از لحاظ حقوقی ادامه داد: «من از لحاظ حقوقی تخصصی ندارم اما با افراد حقوقی و مخابراتی که صحبت می‌کردم؛ گفتند که در زمینه بین المللی یکسری معاهدات وجود دارد که اگر هر سرویسی بخواهد به یک کشور خدمات رسانی کند باید از آن‌ها مجوز بگیرد.»

اینترنت ماهواره‌ای به ایران تعلق می‌گیرد؟

یکی از مواردی که در ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به چشم می‌خورد نام کشور ایران به عنوان کشوری است که توانایی استفاده از این خدمات را دارد.

امید رهبر درباره سرویس دهی این خدمات در ایران گفت: « اگر چه سرویس‌دهی رسمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دور از انتظار است اما دفاتر رسمی این شرکت در ترکیه، امارات، کویت، قطر و سایر کشورهای همسایه، دسترسی غیر مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را فراهم خواهند کرد.»

این کارشناس حوزه فناوری ادامه داد: «به نظر می‌رسد ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌‌ای برای کاربران ایرانی مانند سرویس‌های دیگر شرکت‌های آمریکایی غیر رسمی، همراه با دردسرهای فراوان و هزینه بالاتر از سایر کشورها خواهد بود.»

میلاد نوری هم دراین‌باره گفت: «این ماهواره‌ها ایران را پوشش می‌دهد، اما هنوز نمی‌دانیم که این خدمات به ایران تعلق خواهد گرفت یا خیر.»

نیم میلیون نفر از اینترنت ماهواره‌ای استفاده خواهند کرد

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس اعلام کرد که طی ۱۲ماه آینده، تعداد کاربران اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

درحال‌حاضر، این سرویس در مرحله آزمایش قرار دارد و از سال۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۷۰۰ماهواره به فضا ارسال شده است. ایلان ماسک، تعداد کاربران فعال کنونی اینترنت ماهواره‌ای خود را ۶۹هزار و ۴۲۰نفر عنوان کرد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مستقیما به کاربران واگذار خواهد شد و می‌تواند علاوه بر فراهم‌آوردن دسترسی روستاییان و ساکنان مناطق دورافتاده به اینترنت پرسرعت برای دولت‌ها و سازمان‌های نظامی ‌نیز اینترنتی سریع را برای ارتباطات آنها به ارمغان آورد.

هزینه استفاده از خدمات اینترنتی

درحال‌حاضر، کاربران عادی برای دریافت این سرویس اینترنت، باید ماهانه ۹۹دلار(دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) پرداخت کنند که البته ۴۹۹دلار(۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) نیز برای خرید تجهیزات اولیه از قبیل روتر و دیش استارلینک نیاز است.

اینترنت ماهواره‌ای چرا ایجاد شد؟

ماسک در نظر دارد تا اینترنت استارلینک را بیشتر به‌عنوان مکملی برای اینترنت ۵G عرضه کند تا اینکه بخواهد با شرکت‌های مختلف در این حوزه رقابت کند. به گفته ماسک، بخش زیادی از درآمدهای حاصل از عرضه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای پروژه بزرگ اسپیس‌ایکس به‌منظور ارسال انسان به مریخ و ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها