|
کدخبر: 189659

مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها

مینی کامپیوتر یا مینی پی سی دستگاه کوچکی است که از رایانه‌های معمولی کوچکتر بوده و ما می‌توانیم به راحتی آنها را همه جا با خود حمل کنیم.

فناوری مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها

مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها یکی از موارد مهمی است که باید در زمان خرید این دستگاه آنها را در نظر داشته باشیم. مینی کامپیوتر یا مینی پی سی دستگاه کوچکی است که از رایانه‌های معمولی کوچکتر بوده و ما می‌توانیم به راحتی آنها را همه جا با خود حمل کنیم. این دستگاه نخستین بار در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد. عملکرد آنها نیز مانند رایانه‌های معمولی می‌باشد. برخی از شرکت هایی که اقدام به تولید نخستین مینی پی سی‌ها نمودند، IBM و HP بودند.

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، آگاهی از مزایا و معایب قبل از خرید مینی کامپیوتر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از این رو قصد داریم در این مقاله به شرح این موارد بپردازیم. قبل از آن به چند نمونه از برندهای معتبر مینی کامپیوترها اشاره خواهیم نمود. تا پایان با ما همراه بمانید.

برند‌های مطرح مینی کامپیوترها کدامند؟

به طور کلی انواع مختلفی از مینی کامپیوترها وجود دارند. IBM مینی پی سی هایی مبتنی بر مدل دسک تاپ تولید می‌کند که معمولا به دو یا چند پردازنده مجهز هستند. به عبارتی آنها یک سیستم چند پردازشی می‌باشند. مینی کامپیوتر یونیوو نیز یکی از برندهای مطرح بوده که با قابلیت‌های فراوانی همراه می‌باشد. نمونه هایی از این دستگاه عبارتند از مینی پی سی یونیوو URI PLUS یا مینی کامپیوتر یونیوو مدل UR۱ K۳ ۵۰۰۵U.

اگرچه یک مینی پی سی از نظر اندازه فیزیکی مزایای بسیاری را به همراه دارد اما بی‌نقص نیز نیست. در واقع باید به جز مزایای آن، معایب را نیز مورد بررسی قرار داد. در ادامه با مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها آشنا خواهیم شد.

مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها

مزایای مینی کامپیوترها

آیا با مزایای استفاده از مینی پی سی آشنا هستید؟ اجازه دهید مهم‌ترین مزایای این دستگاه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم:

۱. هزینه

با توجه به اینکه اندازه مینی کامپیوترها کوچکتر از رایانه‌های معمولی است پس قیمت مینی کامپیوتر‌ها نیز ارزان تر می‌باشد. البته این دستگاه‌ها نسخه‌ای کوچکتر از یک رایانه معمولی هستند و نباید گمان کنید که کارایی ضعیفی دارند. بنابراین، برای کاربرانی که بودجه کمی دارند، یک مینی پی سی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

۲. اندازه فیزیکی

مینی کامپیوترها از نظر ابعاد بسیار کوچک و کم حجم هستند. در واقع، کاربران برای انجام دادن کارهای خود، نیازی به نشستن طولانی مدت روی صندلی ندارند. علاوه بر این، به دلیل اندازه آنها، نیازی به فضای زیاد نداشته و همچنین احتیاجی به میز کامپیوتر نمی‌باشد.

۳. انعطاف پذیری

یکی از مزایای دیگر استفاده از مینی کامپیوترها، انعطاف پذیر بودن آنها است. انعطاف‌پذیری یک مینی پی سی از بسیاری جهات قابل تأمل است. کاربران می‌توانند هنگام انجام کارهای دیگر، اسناد خود را بررسی کنند، ایمیل ارسال نمایند، وب را مرور کرده و بازی کنند. علاوه بر این، مینی کامپیوترها از دستگاه‌ها و ویژگی‌های مختلفی نظیر بلوتوث و وای فای پشتیبانی می‌کنند و همچنین قطعات سخت افزاری آنها نیز قابل ارتقا هستند.

۴. قابلیت حمل

قابل حمل بودن مینی کامپیوترها یکی از مزایای برجسته استفاده از آن می‌باشد. برخلاف سنگینی یک لپ تاپ یا پی سی معمولی، یک مینی کامپیوتر را به راحتی می‌توان از یک مکان به مکان دیگر حمل نمود. در حقیقت، این دستگاه برای کسانی که مدام در سفر به سر می‌برند، بسیار ایده آل می‌باشد.

۵. انتشار نویز

برخلاف رایانه‌های شخصی معمولی، یک مینی کامپیوتر با استفاده از فن‌ها سبب اتلاف گرما نمی‌شود. از این رو، هیچ صدایی هنگام کار با آنها ایجاد نشده و این می‌تواند باعث بهبود تجربه کار شود.

۶. مصرف برق

مصرف کمتر برق می‌تواند یکی از مزایای قابل توجه استفاده از مینی کامپیوترها نسبت به رایانه رومیزی معمولی باشد. به طور متوسط، یک مینی کامپیوتر تقریبا ۱۰ برابر کمتر از یک رایانه معمولی است. در نتیجه، اجزای تشکیل دهنده آن کمتر دچار فرسودگی می‌شوند.

معایب مینی کامپیوترها

اکنون که با مهم‌ترین مزایای استفاده از مینی پی سی آشنا شدیم بهتر است که مروری هم بر معایب آن داشته باشیم:

۱. درایو نوری

یکی از معایب مینی پی سی‌ها این است که تمامی آنها مجهز به درایو نوری نمی‌باشند. باید بدانید تنها راهی که یک مینی کامپیوتر قادر به خواندن DVD می‌باشد، استفاده از درایو نوری خارجی یا اکسترنال است. پس شما باید هنگام خرید و در نظر گرفتن مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوترها، مدل هایی را انتخاب نمایید که از این ویژگی برخوردار باشند.

۲. ظرفیت ذخیره سازی

مینی پی سی‌ها فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارند و نمی‌توانند مقدار زیادی داده را در خود جای دهند. علاوه بر این، آنها با فضای کم RAM نیز مواجه هستند.

۳. سیستم عامل

مینی کامپیوترها به طور پیش فرض دارای سیستم عامل مخصوص به خود هستند و این ممکن است برای برخی مسئله ساز باشد. این نوع سیستم عامل عموما از ویژگی‌های کمتری برخوردار است. برخی از نرم افزارها و بازی‌ها نیز توسط آنها پشتیبانی نمی‌شود.

ویژگی‌های مینی کامپیوترها در یک نگاه

به طور کلی مینی کامپیوتر از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • اندازه آنها از رایانه‌های معمولی کوچکتر است.
  • قیمت آنها نسبت به رایانه معمولی کمتر می‌باشد.
  • مینی پی سی از پردازنده‌های مرکزی و ابر رایانه‌ها قدرتمندتر نمی‌باشد اما در صورت انتخاب یک برند مطرح می‌توانید کارایی بالایی را از آن انتظار داشته باشید.
  • مینی کامپیوترها از چند پردازش و چند وظیفه پشتیبانی می‌کنند.
  • این دستگاه توسط سازمان‌ها و اشخاص قابل استفاده می‌باشد.

سخن آخر

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید مینی کامپیوترها از مزایا و معایب مختلفی برخوردار می‌باشند. در حقیقت شما باید هنگام خرید و نوع کارایی مورد انتظار خود تمامی آنها را در نظر داشته باشید. به طور کلی، مینی پی سی‌ها برای سرگرمی و بازی، امور محاسباتی مانند محاسبات علمی، پردازش معاملات تجاری، مدیریت پایگاه داده و... قابل استفاده می‌باشند.

نکته مهم برای خرید مینی پی سی، فروشگاهی است که شما برای انتخاب برمی گزینید. یکی از فروشگاه‌های معتبر که محصولات متنوع با برندهای مطرح را ارائه می‌دهد، بهین فناوری می‌باشد. بهین فناوری توانسته است با عرضه محصولات پیشرو و نیز ارائه خدمات بسیار قدرتمند با پشتیبانی مناسب، اطمینان خاطر مشتریان را به خوبی حاصل نماید.

انواع مینی پی سی هایی که در این فروشگاه عرضه می‌شوند از بالاترین کیفیت و کارایی برخوردار بوده و شما می‌توانید با اطمینان خاطر، محصول مورد نظر خود را با بهترین نرخ خریداری نمایید. جهت مشاوره رایگان و یا استعلام نرخ با شماره ۰۲۱۸۶۰۴۳۳۰۶ تماس بگیرید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای خرید مینی کامپیوتر در وبسایت بهین فناوری مراجعه کنید.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها