|
کدخبر: 304566

فیلم‌هایی که با موضوع بازی و شرط‌بندی ساخته شده‌اند

بازی و شرط‌بندی در سینمای جهان اهمیت زیادی دارد و فیلم‌ها و سریال‌های مهم بسیاری برمبنای این سوژه ساخته شده‌اند. بازی‌ها و شرط‌بندی‌های ساده‌ای که ابتدا به خاطر سرگرمی شروع می‌شوند اما رفته رفته به وضعیت پیچیده‌ای به خود می‌گیرند. به بهانه اکران فیلم «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی، نگاهی داریم به فیلم‌هایی که با این سوژه ساخته شده‌اند.

فرهنگ فیلم‌هایی که با موضوع بازی و شرط‌بندی ساخته شده‌اند

در این پرونده صرفا روی فیلم‌هایی با این سوژه دست گذاشته‌ایم و وارد حیطه سریال‌های مرتبط با بازی و شرط‌بندی نشده‌ایم اگرنه طبیعتا می‌توانستیم به آثار دیگری از جمله «مترجم» هم اشاره داشته باشیم.

رخ دیوانه | ابوالحسن داوودی | ۱۳۹۳

ابوالحسن داوودی «رخ دیوانه» را متفاوت با سایر آثار قبلی‌اش ساخت. اینبار دست روی زندگی چند جوان گذاشت که در محیط فیس‌بوک با هم ارتباطی مجازی داشتند. آنها در اولین دیدارشان تصمیم می‌گرفتند سر دزدی از یک خانه باهم شرط‌بندی کنند. مسعود که از طبقه فرودست جامعه است شرط می‌بندد که اگر بتواند از خانه دزدی کند، موبایل گرانقیمت ماندانا به او برسد. با بروز مشکلات، ماجرا بحرانی‌تر می‌شود و این بازی به ظاهر ساده ابعاد پیچیده‌تری به خودش می‌گیرد. نکته قابل توجه اینکه مخاطب هم از یک جایی به بعد بدون اینکه اطلاع داشته باشد وارد بازی آنها می‌شود. داوودی طوری برنامه‌ریزی کرده که مخاطبان هیچ شکی به ماجرای اصلی نکنند و رودست بخورند.

متولد ۶۵| مجید توکلی | ۱۳۹۴

مجید توکلی در فیلم اولش «متولد ۶۵» زوجی جوان را وارد بازی جالبی می‌کند؛ بازی بسیار ساده و خنده‌داری که یک مرتبه ه جاهای عجیبی می‌رسد. آنها که از طبقه اجتماعی متوسط رو به پایین جامعه هستند راهی مناطق ثروتمند نشین می‌شوند. آنها که هیچ‌وقت توانایی تجربه زندگی لاکچری نداشته‌اند تصمیم می‌گیرند یک روز مثل جوان‌های پولدار زندگی کنند. بازی از این قرار است که با لباس‌هایی که متعلق به خودشان هم نیست، خودشان را پولدار جا می‌زنند. خرید می‌کنند، به نمایشگاه ماشین سر می‌زنند و سوار ماشین‌های مدل بالا می‌شوند و به بهانه خرید خانه، سر از خانه‌ای بزرگ و ویلایی در می‌آورند. دروغ‌هایی که می‌گویند ابتدا بامزه و سرگرم‌کننده است و آنها را ترغیب به ادامه بازی می‌کند، نهایتا منجر به این می‌شود که در خانه ویلایی بزرگی گیر می‌افتند و وارد ماجرایی می‌شوند که روزگاری توسط فرد دیگری رقم خورده است. در واقع یک بازی کودکانه و از سر تفریح، با ماجرایی واقعی گره می‌خورد و ابعاد پیچیده‌ای پیدا می‌کند.

هت تریک | رامتین لوافی | ۱۳۹۵

رامتین لوافی در «هت‌تریک» بحران زندگی چهار دوست را با شرط‌بندی فوتبال همراه کرد. ماجرا از این قرار است که دو زوج از یک مهمانی برمی‌گردند و در راه تصادف می‌کنند اما تصمیم به فرار می‌گیرند. شخصیت فرزاد با بازی امیر جدیدی حتی در شرایطی که موقعیت همه به خاطر این تصادف ملتهب است هم دست از تماشای فوتبال برنمی‌دارد. پیگیری فرزاد برای اطلاع از نتیجه فوتبال آنهم در این شرایط، همسرش لیدا را به شک می‌اندازد که او باردیگر سراغ شرط‌بندی بر سر نتایج بازی‌های فوتبال رفته است. وقتی لیدا او را از خانه بیرون می‌کند باز هم تماشای فوتبال را ادامه می‌دهد و نهایتا درحالی که شرط را برده است، کل زندگی‌اش را از دست می‌دهد. درباره این فیلم نظرهای مختلفی وجود دارد. خیلی‌ها معتقدند لوافی در ایجاد رابطه درست و منطقی میان شرط‌بندی و بحران موفق عمل نکرده است و از این جهت مسئله شرط‌بندی از داستان بیرون می‌زند اما برخی منتقدان مخالف این نظر را دارند.

تومان | مرتضی فرشباف | ۱۳۹۷

کانون اصلی داستان فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف روی بازی و شرط‌بندی بنا شده. «تومان» روایت زندگی داوود با بازی میر سعید مولویان است که تلاش دارد سطح زندگی خود را از طریق قمار و شرط‌بندی در حوزه ورزش اسب‌سواری و فوتبال، ارتقا دهد. او برگش برنده می‌شود و یک شبه ره صدساله را طی می‌کند. یک گروه را دور خود جمع می‌کند تا با همراهی آن‌ها سرعت و دقت، حضور فعالش در سایت‌های شرط‌بندی داخلی و خارجی را بیشتر کند. فیلم به طور کلی درباره هیجان زایدالوصف قمار و اوج و فرود زندگی یک قمارباز است. ماجرای فیلم «تومان» در چهار فصل پیش می‌رود. داوود کارگر یک کارخانه تولید لبنیات است که در فصل بهار کارش را ول می‌کند و زندگی‌اش را صرف شرط‌بندی می‌کند. در فصل تابستان به همراه دوستانش با شرط‌بندی‌های پیشین یک خانه می‌سازد. در فصل پاییز تصمیم می‌گیرد روی مسابقات اسب‌دوانی شرط‌بندی کند و نهایتا در فصل زمستان بعد از چند باخت جدی تصمیم می‌گیرد به تهران کوچ کند و زندگی‌اش از اینجا به بعد وارد مرحله جدیدی می‌شود.

 گرگ بازی | عباس نظام‌دوست | ۱۳۹۷

«گرگ‌بازی» با بازی علی مصفا، نگار جواهریان، هانیه توسلی و … اولین فیلم کارنامه عباس نظام‌دوست است. کارگردان تلاش زیادی کرده برای اینکه فیلمی معمایی خلق کند. فیلم به طوری کلی برگرفته از بازی مافیا است که البته نام متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده. این بازی نقطه شروعی است برای پرداخت به روابط میان افرادی که در این بازی حضور دارند. در این فیلم هم از همان ابتدا این قرار با مخاطب گذاشته می‌شود که خودش هم جزئی از بازی است. در واقع مخاطبان ابتدا ناظر بر بازی هستند و رفته رفته خودشان هم به بازی کشیده می‌شوند. «گرگ بازی» با اینکه از حضور بازیگران موفقی بهره برده اما اثر چندان قابل‌توجهی نیست و در حد یک ایده خوب باقی مانده است.

 عروسی مردم | مجید توکلی | ۱۳۹۸

در فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی زوج جوانی که برای ازدواج پول ندارند، برای خوشگذرانی خودشان را فامیل عروس و داماد جا می‌زنند و به جشن‌های عروسی مختلف می‌روند. اولین بار قصدشان فقط کمی بازی و سرگرمی و خوش‌گذرانی است اما وقتی می‌بینند از شاباش‌هایی که می‌گیرند می‌توانند کسب درآمد کنند، خوششان می‌آید و شوخی‌ شوخی زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند. هرشب با لباس‌هایی شیک راهی عروسی‌های مختلف می‌شوند و خودشان را فامیل عروس و داماد جا می‌زنند. این خوش‌گذرانی اما دوام زیادی ندارد و اتفاقی که در یکی از این عروسی‌ها رخ می‌دهد، باعث می‌شود که زندگی‌شان زیر‌ورو شود. «عروسی مردم» یک جورهایی در امتداد حال‌وهوای فیلم «متولد ۶۵» است و روی این مسئله تاکید دارد که یک بازی سرگرم‌کننده یا شوخی می‌تواند زندگی آدم را به نابودی بکشد.

ستون ۱۴ | امیرحسین همتی | ۱۴۰۰

در فیلم «ستون ۱۴» با برادر و خواهری به نام یاشار و ساناز روبه‌رو هستیم که از کودکی به بازی علاقه زیادی داشته‌اند و از آنجایی که در زندگی خانوادگی‌شان مدام با تنش روبه‌رو بوده‌اند مدام به بازی پناه می‌برده‌اند. آنها حالا در سن بزرگسالی هم صاحب املاک پدر هستند و هم از طریق شرط‌بندی کسب درآمد می‌کنند با این‌حال روال زندگی گذشته‌شان را از یاد نبرده‌اند و سر زندگی آدمها مدام با هم شرط می‌بندند. در این بین شخصیتی به نام جلال که یک پیک موتوری است ناخواسته به زندگی آنها وارد می‌شود و به سوژه‌ای برای شرط‌بندی آنها تبدیل می‌شود. این بازی و شرط‌بندی زندگی همه را به خطر می‌اندازد. در این فیلم هم با تغییر فضا در طول بازی مواجهیم. ابتدا همه چیز با خنده و شوخی و سرخوشی اتفاق می‌افتد و رفته رفته بحران جدی‌تر می‌شود. «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی، با بازی میترا حجار، روزبه حصاری و میلاد رحیمی از ۱۷مرداد اکران شده است.

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها