|
کدخبر: 203509

نکته ای مهم در مورد رتبه بندی معلمان

علت اصلی اجرا نشدن رتبه بندی مشکلات اقتصادی است بنابراین در سطح کلان، این مسئله ریشه در وضعیت اقتصادی کشور دارد.

شیوا قاسمی پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه لایحه تقدیمی دولت به مجلس واقعاً نمی‌توانست مطالبات ۱۰ ساله فرهنگیان را تأمین و آنها را راضی کند، در پاسخ به این پرسش که کمیسیون متبوعش چه تعریفی از رتبه‌بندی معلمان دارد، می‌گوید: در این لایحه نخست تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن آیتم‌هایی شأن و جایگاه معلمان را حفظ کنیم و سپس وضعیت اقتصادی و معیشتی فرهنگیان عزیز را ارتقا دهیم تا در شرایط نرمال قرار بگیرند

پس اصل مهمی که در لایحه مد نظر است شأن و جایگاه معلم به عنوان یک فرهنگی است تا تمام وقت و تلاشش را در راستای کیفیت‌بخشی آموزش به کار بگیرد و به لحاظ اقتصادی دیگر مجبور نشود جای دیگر کار کند.

 وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی را به وضعیت حقوقی اعضای هیات علمی دانشگاه گره زده بودند، می‌گوید: یعنی می‌گفتند حقوق معلمان برمبنای ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه باشد که این موضوع با توجه به بار مالی آن یک مسئله بود.

بعد هم آن را به وضعیت کارمندان گره زدند یعنی حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود اما در نهایت با توجه به گزارش‌های میدانی و بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم فرهنگی را باید یک موضوع جدا از این‌ها ببینیم. یعنی باید آنها را با خودشان مقایسه کنیم تا هم در جامعه ایجاد حساسیت نکند و هم شأن و جایگاه معلمان لحاظ شود.

وی در خصوص زمان باز شدن گره اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان هم می‌گوید: انجام کار بزرگ کمی زمان می‌برد. معلم زمانی یک میلیون تومان حقوق می‌گرفت اما می‌توانست کمی از آن را پس‌انداز کند اما الان حتی اگر ۱۰ میلیون تومان بگیرد باز نمی‌تواند نیازهای زندگی‌اش را بدون دغدغه تأمین کند. بنابراین در سطح کلان، مشکل یاد شده ریشه در وضعیت اقتصادی کشور دارد.

بنابراین دولت و مجلس و سایر دست اندرکاران باید کمر همت ببندند تا مشکل اقتصادی جامعه حل و فصل شود چون کل جامعه ما در این زمینه مشکل دارد. اگر مشکل رتبه‌بندی را حل کنیم بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود و... بنابراین همه باید تلاش کنیم امیدی که مردم به دولت بسته‌اند ناامید نشود.

ارسال نظر