|
کدخبر: 77487

هشدار؛ آلودگی هوا ۳۶ هزار نفر را می‌کشد!

۱۸دستگاه، متولی بحث هوا هستند و هیچکدام مواردی را که در قانون برای آنها در نظر گرفته شده است انجام نمی‌دهند.

گسترش نیوز - روزهایی را در تهران سپری می‌کنیم که آلودگی هوا برای همه رده‌های سنی در وضعیت خطرناک است و اگر مردم با وجود این آلودگی بتوانند زنده بمانند باز سلامتی آنها برای زندگی در خطر است و بعید نیست که در سال‌های آینده شاهد افزایش آمار بیماری‌های گوناگونی مثل افزایش سرطان باشیم.

با افزایش سطح آلودگی هوا ؛ نخستین اقدامی که صورت می‌گیرد تعطیلی مدارس و با شدت آلودگی تعطیلی دانشگاه‌ها است. بعضی مواقع هم ادارات تعطیل می‌شوند ولی این تعطیلی‌ها چقدر می‌تواند در کاهش آلودگی اثر داشته باشد و تا چه میزان قادر است از سلامت ساکنان شهرهای آلوده را حفاظت کند؟

فاطمه شفیعی کارشناس محیط‌زیست بیان کرد که این تعطیلی‌ها اثری در کاهش آلودگی و حفظ سلامت شهروندان ندارد.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه ابتدا باید بررسی کرد که چرا هوا آلوده است گفت: ۱۸ دستگاه، متولی بحث هوا هستند و هیچکدام مواردی را که در قانون برای آنها در نظر گرفته شده است انجام نمی‌دهند. فقط زمانی که آلودگی هوا بیش از حد اندازه بالا می‌رود به عنوان تنها تصمیم تکراری که در این سال‌ها به عنوان مدیریت بحران گرفته‌اند مدارس را تعطیل می‌کنند.

تراکم آلودگی در منازل بیشتر است

شفیعی افزود: در شرایطی که هوا شناسی اعلام کرده بحث پایداری هوا ۵ روز ادامه خواهد داشت. تنها مدارس تعطیل می‌شوند. اما والدین شاغل نمی‌توانند کار خود را رها کنند بنابراین بچه‌ها در محیط خانه‌ای هستند که تراکم آلودگی در آن بیشتر از بیرون است در حالی که از حجم خودروهای در خیابان و همچنین تردد و رفت‌وآمد خودروهای تک سرنشین وجود دارد و آلودگی هوا کم نمی‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه طبق شواهد در این سال‌ها، آلودگی هوا زمانی کم می‌شود که بادی یا بارانی ببارد. تصریح کرد: مدرسه‌ها تنها به این دلیل که بچه‌ها در آن فعالیت بدنی بیشتری دارند و ممکن است آلودگی بیشتری وارد بدن آنها شود تعطیل می‌شود. بنابراین تعطیلی آنها بر روی کاهش آلودگی هوا تاثیری ندارد.

باید میزان مصرف سوخت را پایین بیاوریم

شفیعی تاکید کرد: سالانه ۳۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته می‌شوند. تا کنون قوانین خوب و مترقی تصویب شده اما هیچکدام عملی نشده‌اند. این در حالی است که در زمان پایداری هوا هرچه سوخت فسیلی بیشتری سوخته شود آلودگی بیشتری در این هوا تجمع پیدا خواهد کرد. بنابراین تنها راهکار من این است که باید میزان مصرف سوخت را پایین بیاوریم.

او ادامه داد: پایین آمدن میزان مصرف سوخت در مدیریت بحران این است که شهر تعطیل شود که این پیشنهاد را نیز آقای حناچی دادند منتهی باید یکبار برای همیشه راهکار اساسی را انجام بدهیم که آن نیز تعطیلی نیست بلکه باید از به وجود هوا آلوده پیشگیری کرد.

افکار عمومی هنوز آلودگی هوا را جدی نمی‌گیرند

این کارشناس محیط زیستی در پایان توصیه کرد: حمل‌ونقل ریلی توسعه پیدا کرده و هزینه‌های آن را باید دولت به شهرداری پرداخت کند. حقیقت این است که مترو گنجایش پذیرش جمعیت بیشتر از این را ندارد. همچنین افکار عمومی نیز هنوز به مسئله آلودگی هوا به عنوان یک مسئله اجتماعی نگاه نمی‌کند و برروی آن حساسیت ندارد بنابراین نیاز تا این مسئله مورد توجه همگان قرار بگیرد و اینگونه نباشد که تنها در زمان بحران به بحث آلودگی هوا بپردازند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها