|
کدخبر: 285015 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز

وعده های تازه وزیر ارشاد / صنعت چاپ ملی می شود

در مراسم پایانی جشنواره ملی صنعت چاپ، از مشکلات این صنعت، نداشتن معافیت مالیاتی، گران بودن دستگاه‌های چاپ و نبود آموزش در حوزه چاپ گفته شد.

فرهنگی و اجتماعی وعده های تازه وزیر ارشاد / صنعت چاپ ملی می شود

مراسم پایانی بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی - مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از فعالان صنعت چاپ و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. 

در این مراسم تفاهمنامه تاسیس مرکز علمی، پژوهشی و فناوری (انستیتو چاپ) بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه امیرکبیر منعقد و از رشته‌های مصوب مهارتی صنعت چاپ در مقطع متوسطه رونمایی شد.

توجه ویژه اهالی دانشگاه به صنعت چاپ

علی‌اکبر ابراهیمی؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم با اشاره به جلسات متعدد با اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور گفت: اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه چاپ را در دستور کار داریم و مجمع‌های عمومی‌ در این زمینه شکل گرفته است.

او با اشاره به مشکلات چاپخانه‌داران در زمینه آموزش گفت: مذاکراتی با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور داشتیم که منجر به ایجاد رشته‌هایی در این زمینه شد. بحث تأسیس دانشگاهی در زمینه چاپ مطرح بود اما باید رشته در سطح متوسطه داشته باشیم تا بتوانیم نیرو تربیت کنیم.

درخواست معافیات مالیاتی برای اهالی صنعت چاپ

در ادامه مجید محبی؛ رئیس اتحادیه چاپ و نشر آذربایجان غربی، به نمایندگی از اتحادیه‌های چاپ و نشر گفت: اهمیت صنعت چاپ بر کسی پوشیده نیست. بدون توجه به این صنعت راهبردی و استراتژیک نمی‌توانیم در ویترین جهانی صنایع خود را معرفی کنیم زیرا صنعت چاپ، صنعت تکمیل‌کننده است. با این وجود صنعت چاپ جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در قوانین صنعت چاپ به عنوان صنعت دیده نشده و نمی‌توانیم از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ صنایع بهره‌مند شویم.

 محبی اظهار کرد: زندگی بدون چاپ امکان ندارد و صنایع دارویی و غذایی بدون چاپ امکان‌پذیر نیستند زیرا چاپ فقط شامل کتاب و نشر نمی‌شود بلکه پروتزهای دندان و فک، مدار الکترونیکی و.... را هم شامل می‌شود. چاپ یک بعد فرهنگی دارد و ما می‌توانیم از طریق آن فرهنگ خودمان را صادر کنیم به همین دلیل صنعت چاپ، صنعت تکمیل کننده است.

وی افزود: در دانشگاه رشته چاپ نداریم بلکه مدیریت چاپ را آموزش می‌دهیم. ما مدیران خوبی داریم  اما نیاز به اپراتور چاپ داریم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌دارن آذربایجان غربی با اشاره به گرانی دستگاه‌های چاپ و مشکلات واردات این دستگاه‌ها گفت: باید ماشین‌آلات چاپ از تعرفه‌های کمرگی معاف شوند. ما توان خرید دستگاه‌های نو را نداریم و به گورستان ماشین آلات اروپایی تبدیل شده‌ایم.

محبی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های چاپ در بازه زمانی اندک گفت: هدف از برگزای نمایشگاه چیست؟ ما باید آسیب‌های این صنعت را شناسایی کنیم تا نمایشگاه مرغوبی داشته باشیم. باید تمرکز گرایی را از تهران کم کنیم و برای شهرستان‌ها تسهیلاتی در نظر بگیریم تا بتوانند با صنایع تهران رقابت کنند. مالیات صنعت چاپ مشکل بزرگی برای اهالی این صنعت است که باید فعالات صنعت چاپ کشور از معافیات مالیاتی برخوردار شوند.

رشته چاپ دستاورد تازه حوزه آموزش کشور

محمد اسماعیلی؛ مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه وزارت ارشاد، ضمن اشاره به توسعه آموزش و آموزش فرهنگی گفت: ما نیازمند توجه جدی به آموزش در همه حوزه‌های فرهنگی هستیم. پنج رشته مهارتی جدید در حوزه چاپ تعریف کرده‌ایم که در هنرستان‌های مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت و همه کارگرانی که در چاپخانه‌ها فعالیت دارند و می‌خواهند دیپلم بگیرند می‌توانند به آن‌جا رجوع کنند که این موضوع تحول عظیمی را ایجاد خواهد کرد. همچنین رشته‌ای را در حوزه چاپ دیجیتال خواهیم داشت و برای تدوین اساس‌نامه آن هستیم. ما نظام جامع آموزش‌های فرهنگی را در دست تدوین داریم.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان

در ادامه این برنامه محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالان حوزه خصوصی و مردمی را به عنوان همکاران خودمان می‌دانیم. ما فرقی میان همکاران در داخل وزرات با خارج از وزارت نمی‌گذاریم.  به صعنت چاپ و نشر کشورمان می‌بالیم و به واسطه انرژی‌ مثبتی که از آن‌ها می‌گیرم، حس قرابت و نزدیکی ویژه احساس می‌کنم و امیدواریم  این دوستان هم نسبت به ما در وزارتخانه همین احساس را داشته باشند.

وی ضمن اشاره به مشکلات مطرح شده پیرامون صنعت چاپ خاطرنشان کرد: درباره مشکلاتی که به حوزه تقنین و مقررات مربوط است، حتما دوستان لایحه‌نوسازی را سریع‌تر آماده کنند تا در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح کنیم. مسائل مالیاتی یا حمایت ویژه از تولید و دانش‌بنیان در این لایحه باید دیده شود.

وزیر ارشاد با بیان این‌ که ملی کردن صنعت چاپ یکی از برنامه‌های کلان وزارت ارشاد در این دوره است، گفت: اگرچه ممکن ملی شدن صنعت چاپ در این دوره به صورت کامل اجرایی نشود اما دولت درباره این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارد.

او درباره مشکلات ماشین‌آلات صنعت چاپ گفت: به لحاظ  داشته‌های منابع انسانی‌، کشوری غنی‌ هستیم. دوستان صنعت نشر و چاپ در لایحه‌ای جامع نیازها را آماده کنند تا به تصویب دولت و مجلس برسانیم. در حوزه دانش‌بنیان  نیز باید سرمایه‌گذاری شود. در حوزه آموزش هم نیازمند تحولات بنیادینی هستیم.

اسماعیلی تاکید کرد: صنعت چاپ و بسته‌بندی، ویترین اصلی حوزه پیشرفت کشور هستند. به صنعت چاپ نه به عنوان خدمات بلکه به عنوان حوزه مهم در صنایع فرهنگی نگاه می‌کنیم.  چاپ در حوزه صنعت است اما این حوزه از مصادیق  اصلی صنایع  فرهنگی است. به همین دلیل از توسعه صادرات و اقتصاد این بخش حمایت می‌کنیم زیرا هر چه قدر قدرتمندتر شود، منافع عمومی‌اش بیشتر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اهالی چاپ مطمئن باشند که وزارت فرهنگ و ارشاد، معاون فرهنگی و دفتر امور چاپ و نشر خود را موظف به حمایت از شما می‌دانند. معافیت مالیاتی، واردات ماشین آلات و... مشکلاتی هستند که در حوزه دولت قابل حل است و در این رابطه با وزیران مرتبط صحبت می‌کنیم.

وزارت ارشاد، خانه صنعت چاپ است

یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن اشاره به بحث های مالیاتی فعالان صنعت چاپ گفت: در زمینه اصطلاح قوانین، حمایت از تسهیلات، به سامان شدن فعالیت‌ها، کاهش مالیات و عوارض، آمورش و نوسازی ماشین آلات برنامه‌های  مختلفی را طراحی خواهیم کرد. وزارت ارشاد، خانه صنعت چاپ است.

 تأکید بر آینده‌پژوهی در صنعت چاپ

سید احسان قدسی‌پور؛ رئیس دانشگاه امیر کبیر، پیش از انعقاد قرارداد این دانشگاه و وزارت ارشاد گفت: بیش از ۱۵ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند و  این دانشگاه مشغول تربیت متخصصان کارآفرین و نوآور است. این دانشگاه ۲۰۰ واحد فناور و ۵۰ شرکت دانش‌بنیان دارد.

وی ضمن اشاره به اهمیت آینده‌پژوهی گفت: مدیران صنایع باید به موضوع آینده‌پژوهشی و دانش آینده‌پژوهی توجه داشته باشند و بدانند صنعت چاپ در ۱۰ سال آینده چه تحولاتی خواهد داشت و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند و بگویند انتظار داریم چنین چیزی اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه امیر کبیر، اظهار کرد: من بر آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری چاپ و نشر تأکید دارم و این موضوع را توصیه می‌کنم زیرا سیاست‌گذاری و تحقیق نسبت به ۱۵ سال‌آینده ما را برای تغییرات آماده می‌کند. بررسی و تحقیق باعث می‌شود آینده را با فکر و مطالعه رقم بزنیم. اتفاقات اخیر در جامعه نشان داد ما درباره رفتار جوانان و نسل‌ها بعد اطلاعی نداریم و آن‌قدر که باید توجه لازم را نداشتیم. ما در دانشکاه آمادگی تربیت کادر فنی و متخصص را داریم.

بررسی ۱۲۷ آثار در بیست و دومین دوسالانه صنعت چاپ

 محسن‌ یگانه‌کاری؛ دبیر اجرایی جشنواره ملی چاپ، به ارائه گزارشی از برگزاری این دوره از جشنواره گفت: مقدمات برگزاری جشنواره از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، هم‌زمان با بازنگری آیین‌نامه برگزاری جشنواره صنعت چاپ و نشر شروع شد. به موازات آن، تعیین ارکان جشنواره یعنی شورای راهبری، ریاست و ستاد اجرایی در برنامه کار قرار گرفت. این ۲ فرآیند تا اواخر مردادماه به پایان رسید و در ۳۱ مرداد شورای راهبری برای تعیین سیاست‌های کلی این جشنواره تشکیل جلسه داد.

وی ضمن اشاره به بخش‌های مختلف  جشنواره امسال گفت: ۲ بخش اصلی در جشنواره تعریف شد؛ بخش اول، فردمحور و برای انتخاب فعالان برتر و بخش دوم، محصول‌محور و برای انتخاب آثار چاپی برتر است. در بخش ابتدایی فعالان حوزه چاپ، با عناوین پیشکسوت، چهره علمی‌_آموزشی، کارآفرین، صادرکننده، سازنده ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته چاپ و تولیدکننده مواد اولیه، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دبیر اجرایی بیست‌ودومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر ضمن اشاره به اینکه در هر دوره متناسب با شرایط موجود، امکان افزایش عناوین جدید به عناوین فوق وجود دارد، اظهار کرد: در بیست‌ودومین جشنواره صنعت چاپ انتخاب «بانوی فعال» و «توجه ویژه به خانواده گرامی شهدا» در دستور کار این بخش قرار گرفت.  ۴۵ داور متخصص این حوزه، ۱۲۷ پرونده را از سراسر کشور در ۹ عنوان مذکور و بر اساس معیارهای تعیین شده، بررسی کردند.

یگانه‌کاری با بیان اینکه بخش دوم جشنواره که محصول‌محور، تخصصی و رقابتی است، گفت: این بخش شامل ۴ قسمت با عناوین «مصحف شریف» مربوط به چاپ و کتاب‌آرایی قرآن کریم، «نشان شیرازه» مربوط به هنر طراحی و چاپ کتاب، چاپ بسته‌بندی و چاپ تبلیغاتی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در هر دوره از جشنواره به ۲ عنوان از ۴ عنوان فوق پرداخته شود که به این ترتیب همه عناوین به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد.

او با بیان این‌که در بیست‌ودومین جشنواره صنعت چاپ و نشر، دو برنامه «مصحف شریف» و «نشان شیرازه» در دستور کار قرار گرفت افزود: در پنجمین دوره نشان شیرازه که با دبیری دکتر علی ثابت برگزار شد، ۲۲۵۰۰ عنوان کتاب منتشر شده در سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ موجود در بایگانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را سه داور متخصص بررسی کردند که جا دارد از همکاری کارکنان محترم آن موسسه تشکر ویژه شود.

یگانه‌کاری با اشاره به اینکه مقارن با برنامه‌ریزی سایر بخش‌های بیست‌ودومین جشنواره ملی صنعت چاپ، کمیته علمی و فرهنگی با دبیری ایرج قره‌داغی شروع به کار کرد، افزود: این کمیته ۳ میزگرد تخصصی با عناوین «زبان فارسی و هویت ملی؛ پاسداشت و بایسته‌ها»، «چاپ و بسته‌بندی محصولات فرهنگی؛ الگوها و فرهنگ ایرانی» و «فناوری چاپ در جهان و ایران» طراحی و برنامه‌ریزی کرد و در ماه‌های آبان و آذر سال جاری با ریاست آقای احمدوند و ۴۰ نفر از استادان سرشناس و صاحب‌نظر علمی در حوزه‌های تخصصی اجرا شد. این بخش به آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در سه حوزه یادشده تخصیص یافت.

 یگانه‌کاری در پایان سخنان خود گفت: همچنین به منظور تمرکززدایی از برنامه‌های جشنواره چاپ، آیین‌های استانی بزرگداشت فعالان صنعت چاپ در هر استان با محوریت ادارات‌کل استان و همکاری اتحادیه‌های استانی و تشکل‌های صنفی و با حمایت و نظارت دفتر امور چاپ و نشر برگزار شد که در این بخش ۲۵ استان موفق به برگزاری آیین‌های استانی شدند و از فعالان چاپ در آن استان‌ها تقدیر شد. از اردیبهشت‌ماه سال جاری که اولین گام‌های برگزاری جشنواره برداشته شد تا به امروز، سیاست توزیع فعالیت‌های جشنواره از یک مقطع زمانی کوتاه، به یک بازه زمانی بلند اجرا شد.

اسامی برگزیدگان نشان شیرازه

برگزیدگان پنجمین دوسالانه هنر چاپ و طراحی کتاب «نشان شیرازه» به این شرح معرفی شدند:

بخش مسابقه «پیکره کتاب»

برترین طراحی «کتاب مصور، تصویری و علمی و آموزشی» سلمان رئیس عبداللهی، مدیر هنری کتاب ایران در عصر امامان از نشر سایان

برترین طراحی «کتاب مصور، تصویری و علمی- آموزشی»، حسن روح الامین، تصویرگر کتاب ایران در عصر امامان از نشر سایان

برترین طراحی کتاب «غیرتصویری»، مجید زارع، مدیر هنری کتاب کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله از نشر شهرستان ادب

برترین طراحی کتاب «غیر تصویری»، محمدرضا دوست محمدی طراح جلد کتاب کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله از نشر شهرستان ادب 

برترین طراحی کتاب با موضوع ویژه «دفاع مقدس»، جواد آذردخت کتاب‌آرایی کتاب راهی به مجنون از نشر ایران

بخش مسابقه «اجزای کتاب»

برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» با تصویر، مهدی بادیه پیما، تصویرگر جلد کتاب من و آقای همسایه از نشر به‌نشر

طراحی گرافیک «جلد کتاب» با نوشتار،   احسان جعفرپیشه، طراح جلد و عنوان کتاب رومی روماز، نشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

برترین در طراحی گرافیک «متن» در صفحه‌آرایی کتاب، پیمان فرگاهی، طراح  صفحات متن کتاب اندیشه‌های شاخص در تاریخ تفکر اجتماعی، از نشر زندگی روزانه

 از  پیشکسوتان نشر و دیگر فعالان تجلیل شد.

پیشکسوت برگزیده:  محمود احمدی،  علی اکبر امینی، کیوان کاشفی، شیرین متین رضا و  حسین محمدی

تکریم از خانواده شهید جواد پژیانی

چهره علمی_ آموزشی: محمد حسین افشار

بانوی فعال: مریم امین

صادر کننده برتر: امیرحسین گیوه‌چی

کارآفرین نمونه: هومن محمدی

نوآوردی دانش بنیان: محمد دلیری

تولید کننده مواد اولیه و ماشین‌آلات: علی کاویانی

کارشناس برتر استانی: میرزا علی قزل

در بخش چاپ و صحافی اثر برگزیده‌ای اعلام نشد.

ارسال نظر