|
کدخبر: 260289 رویا رئیسی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه کتاب بد حال از قرنطینه خارج شد!

مشکلات باورنکردنی در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران مشاهده شده است که خیلی‌ها معتقدند با وجود این مشکلات احتمالاً باید عطای نمایشگاه حضوری را به لقایش بخشید.

فرهنگی و اجتماعی نمایشگاه کتاب بد حال از قرنطینه خارج شد!

علاقه‌مندان یار مهربان امسال با بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب به قول قدیمی‌ها بال درآوردند اما با وجود مشکلات متعدد بال های دوستداران کتاب در مصلی تهران شکست. بعضی از این مشکلات غیرقابل تحمل بود و خیلی از بازدیدکنندگان با احساس شکست نمایشگاه را ترک کردند. در این گزارش همراه ما باشید تا مشکلات سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی تهران را بررسی کنیم.

بلاتکلیفی غرفه داران در دومین روز برگزاری نمایشگاه

خیلی‌ها مصلی را خانه استیجاری نمایشگاه کتاب می‌دانند اما انتخاب ناشران بین مصلی و شهر آفتاب همیشه مصلی است. امسال عزم جدی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بود و چندین نوبت هم به صورت رسمی اعلام شد اما در نهایت مصلی برای سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب انتخاب شد. این انتخاب تا لحظه آخر قطعی نبود و غرفه‌ها به موقع آماده نشد. در دومین روز از برگزاری نمایشگاه هنوز بوی چسب و رنگ را در راهرو استشمام می‌کنید. خیلی از ناشران هنوز در حال آماده‌سازی غرفه هستند و با این روند چند روز ابتدایی نمایشگاه را از دست داده‌اند.

کودکان و مهمانان خارجی قربانی اصلی

بیشترین نقص را در سالن کودکان و بین‌الملل مشاهده می‌کنید. ۳۳ دوره نمایشگاه آن هم در سطح بین‌المللی برگزار شده است اما هنوز غرفه‌های بین‌الملل و میهمانان خارجی پر از نقص و ایراد است. کارت خوان اکثر غرفه‌ها هنوز فعال نشده است. کارت پارکینگ غرفه داران و خبرنگاران نیز در هاله‌ای از ابهام است. خبرنگار گسترش نیوز در سالن کودک و نوجوان با موضوعی رو به رو شد که به جرئت می‌توان این مشکل را فاجعه سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران نام نهاد. در زمان بازدید از سالن کودک و نوجوان به دنبال غرفه‌ای خاص بودیم که متأسفانه تلاشمان بی‌نتیجه ماند. غرفه‌های سالن کودک و نوجوان بدون هیچ منطقی شماره‌گذاری شده است. در ابتدای راهرویی غرفه شماره ۲ را مشاهده می‌کنید اما موضوع زمانی جالب می‌شود که غرفه بعدی شماره ۱۲ است! در ابتدا فکر کردیم این اتفاق خطای کوچکی است اما در تمامی راهروها این موضوع را مشاهده خواهید کرد. هیچ‌کدام از غرفه‌های سالن کودک و نوجوان به ترتیب شماره‌گذاری نشده‌اند. این موضوع در سالن مخصوص کودکان به‌واسطه کم‌تحملی بچه‌ها برای گردش اتفاق بدی است. شاید خیلی‌ها معتقد باشند که کودکان که دنبال شماره غرفه‌ها نیستند و برای گردش و خرید آمده‌اند اما میزان جذابیت و تنوع کتاب‌های کودک و نوجوان نیز چنگی به دل نمی‌زد.

نمایشگاه-کتاب

نمایشگاه کتاب1

نمایشگاه-کتاب3

مراقب باشید در شبستان گم نشوید

به مسئولان سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران توصیه می‌شود که سر در شبتان بنویسند " مراقب باشید گم نشوید". در این قسمت از نمایشگاه هیچ‌گونه برگه اطلاع‌رسانی پیرامون اسامی غرفه‌ها در ابتدای راهروها وجود ندارد و مسئولان اطلاع‌رسانی هم نهایتاً به داده‌های سیستمی رجوع می‌کنند. در حقیقت مسئولان اطلاع‌رسانی هیچ اطلاعاتی از جغرافیای شبستان و غرفه‌ها ندارند.

زبان روزه به نمایشگاه مراجعه کنید

ظاهراً مسئولان نمایشگاه فراموش کرده‌اند که ماه رمضان تمام شده است. برخلاف سنوات گذشته کمتر از ۱۰ غرفه برای خوراکی و نوشیدنی در کل مصلای تهران برپا شده است. تعداد کم غرفه‌ها منجر به ایجاد صف‌های چند متری در فضای باز شده است. برای دسترسی به خوراکی و نوشیدنی باید مسیر طولانی را از شبستان و سایر سالن‌ها طی کنید تا در هوای گرم و بدون خدمات کافی اندکی استراحت کنید.

برپایی هم‌زمان نمایشگاه خودروهای برقی و کتاب!

در مسیر مترو تا شبستان نهایتاً ۲ یا ۳ خودرو برقی وجود داشت که بازدیدکنندگان را جا به جا می‌کرد اما در نزدیکی مترو با تصویر باورنکردنی رو به رو شدیم. بیش از ۱۰ خودرو برقی در خیابان منتهی به درب مترو شهید بهشتی بدون استفاده پارک شده بود. این خودروها می‌توانستند به روند عبور و مرور بازدیدکنندگان خصوصاً در زمان خروج که کتاب در دست دارند، کمک کنند اما ظاهراً کمبود برق به مصلای تهران هم رسیده است. بازدیدکنندگان در زمان خروج می‌توانند از نمایشگاه خودروهای برقی هم دیدن کنند.

قهر ناشران دیجیتال با نمایشگاه کتاب

در عصر الکترونیک و در سال " تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین" ناشران دیجیتال نمایشگاه کتاب تهران را تحریم کردند. موضوع از این قرار است که جمعی از فعالان نشر دیجیتال در اعتراض به در اختیار قرار ندادن فضای مناسب، از حضور در این نمایشگاه خودداری کردند. در نتیجه فناوری جایگاهی در نمایشگاه امسال ندارد و صحبت‌های مسئولین در حد شعار باقی ماند.

  • سارا ارسالی در

    واقعا شوق و ذوق کسی که کتاب خون قهار هست و با لیست اومده کلی کتاب بخره با این وض عیتی که نمایشگاه داره کور میشه!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها