|
کدخبر: 300055

ورق اسیدشویی چیست؟

اسیدشویی

به طور کلی کلاف های فولادی به وسیله دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد به محصولات متعددی تبدیل می شوند. از طریق قرار گرفتن شمش فولادی تحت فرآیند نورد گرم، ورق سیاه به وجود می آید. این محصول در دمای بسیار بالا تولید می شود؛ به همین دلیل دارای ظاهری مات و کدر و همچنین زبری در سطح می باشد. محصولات گرم خواص و کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می دهند، اما معایبی نیز دارند. به سبب قرار گرفتن آن ها در معرض هوای آزاد پس از تولید، لایه ای از اکسید آهن بر روی سطح به وجود می آید و ظاهر زیبایی ایجاد نمی کند.

در بسیاری از صنایع نیاز به محصولی با مشخصات شیت سیاه می باشد، اما کیفیت ظاهری عملیات نیز اهمیت دارد؛ به همین دلیل این محصولات را به واحد اسیدشویی یا پوسته زدایی منتقل می کنند. همان طور که می دانید سطح ورق سیاه دارای رنگ دانه ها و چربی های آلوده می باشد. این چربی ها طی فرایند اسیدشویی با استفاده از اسید کلریدریک از بین می روند که به روند انجام آن، فلاکسینگ و به محصول نهایی ورق اسیدشویی می گویند؛ بنابراین ورق اسیدشویی از سطحی درخشان، تمیز و عاری از اکسیدها و آلودگی ها بهره مند می باشد.

بنابراین می توان گفت هدف از انجام عملیات اسیدشویی یا پوسته زدایی از بین بردن آلودگی، ناخالصی و لایه های اکسید آهن از روی شیت های گرم یا سیاه است. از دیگر اهداف اسیدشویی ورق می توان به آماده کردن آن برای عملیات نورد سرد و تبدیل آن به شیت روغنی اشاره کرد. در نتیجه نرخ فروش آن بر قیمت ورق روغنی تأثیر دارد. از جمله گریدهای این محصول می توان به STW24، STW22، ST37، SAPH440 و ... اشاره کرد که همگی دارای خواص محصولات گرم و البته ظاهری صاف و صیقلی می باشند.

اگر ورق گرم را قبل از اسیدشویی در مرحله نورد سرد قرار دهند، منجر به آسیب رسیدن به سطح شیت می شود. همچنین اگر اکسیدهایی که بر روی سطح محصول قرار دارند، کمی چسبندگی داشته باشند، باعث ایجاد مشکل در فرایند کلی نورد می شود؛ بنابراین انجام عملیات اسیدشویی برای تولید تمامی ورق های سرد قبل از فرایند تولید الزامی می باشد. . امروزه بیشتر برای تولید این محصول از اسید کلریدریک استفاده می‌شود. تا جایی که بیشترین کاربرد این نوع اسید در سراسر جهان متعلق به واحدهای اسیدشویی است.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق اسیدشویی

اسیدشویی۱

همان طور که اشاره شد، شیت های اسیدشویی در واقع همان ورق های سیاهی هستند که سطح آن ها تمیز و بدون هر گونه آلودگی و ناخالصی، به خصوص اکسیداسیون می باشد. خواص این محصولات بسته به اسید مورد استفاده تغییر می کند، اما این مورد بر نرخ تمام شده آن ها نیز تأثیر دارد. عوامل زیادی بر  قیمت ورق اسیدشویی مؤثر هستند که از جمله آن ها می توان به نوسانات ارزی، وضعیت بورس، میزان عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه، اسید مورد استفاده و کارخانه تولید کننده اشاره کرد که خریداران جهت خرید ورق اسیدشویی می توانند  به سایت آهن اینفو مراجعه کنند.

منظور از نوسانات اقتصادی همان نرخ دلار و شمش فولادی می باشد؛ زیرا مواد اولیه برای تولید محصولات اسیدشویی ورق های گرم می باشد که این فلزات از طریق نورد کردن شمش فولادی به دست می آیند. شمش های فولادی نیز از طریق استخراج سنگ آهن از معدن و کوره های پیش گرم تولید می شوند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت خواص ورق سیاه مانند مقاومت، استحکام، خواص مکانیکی بهبود یافته، مقاومت کششی بالا، مقاومت ارتجاعی مناسب، خاصیت چکش‌ خواری بالا، چقرمگی بالا ( استحکام و سختی ) و حذف تنش پس ‌مانده در اثر عملیات حرارتی در تولید محصولات گرم نیز در ورق های اسیدشویی وجود دارند. با این وجود نرخ تمام شده شیت های اسیدشویی از محصولات گرم تأثیر می پذیرد، اما بالاتر است.

میزان عرضه و تقاضا نیز بستگی به نوسانات بازار آهن آلات کشور دارد. مثلا  ممکن است در یک بازه سه ماهه میزان عرضه شیت های اسیدشویی افزایش یابد و به همان سبب میزان قیمت تمام شده آن کاهش می یابد، اما در یک بازه زمانی ممکن است تقاضا افزایش یابد که با بالا رفتن قیمت ها ارتباط مستقیم دارد. کارخانجات تولید کننده این موضوع را تعیین می کنند و هر چه میزان تولید آن ها افزایش یابد، بر عرضه افزوده شده و در نهایت هزینه نهایی فروش محصولات کمتر می شود.

کارخانه های تولید کننده ورق اسیدشویی

اسیدشویی۲

تولید کنندگان شیت های اسید شویی در کشور شامل دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد غرب آسیا می باشند. در هنگام خرید شیت های اسیدشویی چند نکته مهم وجود دارد که شامل توجه به کیفیت و سطح ظاهری و گرید محصول می باشد. این محصولات در گریدهای مختلف  STW22، SW22، STW24، STW37، DD13، SAPH440 و ST22 تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر است قیمت ورق اسیدشویی فولاد مبارکه با فولاد غرب متفاوت است؛ زیرا کیفیت شیت های اسیدشویی این مجموعه بیشتر می باشد. گریدهایی که پیش تر نام برده شد جهت موارد مختلفی به کار برده می شوند و این موضوع به دلیل داشتن عناصر آلیاژی مختلف در ترکیبات شیمیایی آن ها می باشد.

تفاوت محصولات اسیدشویی این دو مجموعه در کیفیت، ابعاد، قیمت و میزان ضخامت می باشد. ضخامت شیت های اسیدشویی در کارخانه فولاد مبارکه از 5/1 تا 6 میلی متر است؛ در صورتی که میزان ضخامت این محصولات تولیدی توسط مجموعه فولاد غرب 5/1 تا 5 میلی متر می باشد.

هر دو تولید کننده محصولات خود را به دو صورت رول و شیت عرضه می کنند؛ اما از نظر عرض ارائه شده، کارخانه فولاد غرب عرض های متنوع تری را تولید می کند. عرض شیت اسیدشویی در این مجموعه از 560 میلی متر برای حداقل و 1250 تا 1700 میلی متر برای حداکثر در نظر گرفته می شود؛ در صورتی که عرض این محصولات در مجتمع فولاد مبارکه تنها در دو نوع 1000 و 1250 میلی متر تولید می شود.

با وجود این توضیحات کیفیت محصولات تولیدی در فولاد مبارکه بیشتر از کارخانه فولاد غرب آسیا می باشد؛ به همین علت ورق های این مجموعه قیمت بالاتری نسیت با دیگر تولید کنندگان به خود دارند.

جمع‌ بندی

در این مطلب به معرفی ورق اسیدشویی و عوامل مؤثر بر قیمت آن و کارخانه های تولید کننده این محصول پرداختیم. در تولید ورق اسیدشویی از استانداردها، روش‌ها و اسیدهای مختلفی استفاده می‌شود  در نتیجه اسیدشویی فرآیندی پرکاربرد در صنعت است که اجرای آن پیش از ایجاد هر نوع پوششی روی سطح فلز، الزامی است. همچنین دو مجموعه فولاد مبارکه و فولاد غرب دارای خط تولید اسیدشویی می باشند که از نظر کیفیت محصولات مجموعه فولاد مبارکه اصفهان برای خرید شیت های اسیدشویی توصیه می شود.

نویسنده: رپورتاژ
  • مرتضی ارسالی در

    ممنون عالی بود

  • رضا ارسالی در

    فولاد مبارکه بهتره یا فولاد غرب

  • احسان ارسالی در

    مقاله جالبی بود به نظر بنده ورق اسید شوی ی یک نوع ورق فلزی است که با استفاده از ا سید، به منظور حذف آلاینده‌ها و اکسیداسیو ن سطح فلزی، تولید می‌شود. این ورق‌ها در صنایع مختلف برای تمیز کردن و زیباسازی سط وح فلزی استفاده می‌شوند.
    ورق اسید شویی از فلزات مختلفی مانند فولاد، آلومین یوم، مس و غیره تولید می‌شود. بسته به نوع فلز و کاربرد مورد نظر، ورق‌های اسید شوی ی با ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شو ند. عمل اسید شویی به صورت شیمیایی انجام می‌شود و با استفاده از مواد شیمیایی مانن د اسید نیتریک و اسید هیدروکلروئیک، سطح ف لزی را تمیز می‌کند و مواد آلاینده را حذف می‌کند

  • مسعود کاظمی ارسالی در

    درباره فرایند تولید ورق اسیدشویی خوب توض یح دادین و به نظرم یکی از تخصصی ترین گری د های ورق اسیدشویی stw22 هست که خیلی جای بحث داره

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها