|
کدخبر: 277218

نگاهی بر فعالیت‌های مثبت وزیر صمت/اقدام‌های وزیر صنعت تحول آفرین است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: اقدام‌های وزیر صنعت، زیرساختی و تحول آفرین است و نتایج مثبت آن در بخش‌های مختلف به‌زودی مشخص می‌شود، بنابراین باید به وی فرصت داد و از برنامه‌هایش حمایت کرد.

صنعت نگاهی بر فعالیت‌های مثبت وزیر صمت/اقدام‌های وزیر صنعت تحول آفرین است

اکبر ابدالی پیرامون عملکرد سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان داشت: ابتدا باید گفت آقای فاطمی امین فردی پاک‌دست، سالم، انقلابی، خوش فکر و دارای تفکر سیستمی است و به دنبال حل مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور به صورت زیرساختی‌ و بنیادین است.

وی در ادامه با اشاره به سوالی که نمایندگان مجلس از وی پیرامون وضعیت صنعت خودرو دارند، افزود: این توقع بجایی نیست که مشکل‌های چندین ساله صنعت خودروسازی را یک ساله حل کرد، این امر نیازمند برنامه جامع و طی کردن فرآیندی مشخص است که به طور مشخص آقای فاطمی امین بر همین مبنا برنامه تحول خود در صنعت خودروسازی را دنبال می کنند.

وی افزود: وزیر صنعت برای این کار برنامه تحول چهارساله‌ای را در سه‌مرحله تدوین کرده‌ که شامل اقدام‌هایی همچون دستیابی به ترکیب مناسب تولید، ارتقاء کیفیت و گسترش بازارهای صادراتی است که اجرای آن می‌تواند قفل صنعت خودرو را باز کند.

تولید خودرو افزایشی و پارکینگ خودروسازان از خودروهای ناقص خالی شد

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال تولید بسیاری از خودروها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌است، به عنوان نمونه تولید وانت ۴۸ درصد رشد داشته، تولید انواع ون که امروز مورد نیاز بخش حمل و نقل کشور است ۶ برابر شده و در رابطه با تولید انواع اتوبوس و کامیون نیز وضعیت به همین صورت با رشد چشمگیری همراه است.

ابدالی گفت: تا قبل از انجام اقدام‌های آقای فاطمی امین در حوزه صنعت خودروسازی،‌ خبرنگاران از پارکینگ‌های خودروسازان که پر از خودروهای ناقص برای عرضه به بازار بود گزارش تهیه می‌کردند که تعداد آن‌ها براساس آمار به ۱۷۰ هزار دستگاه می‌رسید، اما در مهرماه امسال این رقم به صفر رسیده‌است یعنی امروز هیچ خودرو ناقص مانده در پارکینگ خودروسازان نداریم.

وی بیان داشت: همچنین با برنامه ریزی وزیر صنعت روند قرعه‌کشی برای خرید تعدادی از خودروهای پرطرفدار حذف شد و آقای فاطمی امین به دنبال این است که این وضعیت در مورد سایر خودروها نیز به تدریج اجرایی شود و در همین رابطه جلسه‌های متعددی را نیز با خودروسازان برگزار کرده‌است، همچنین روند تولید خودروهای بی‌کیفیت متوقف و خودروهای دارای استانداردهای بین‌المللی به عنوان جایگزین این محصولات تعیین شد،‌ در کنار این‌ اقدام‌ها مدت زمان گارانتی خودروها نیز به سه سال افزایش یافت.

وی ادامه داد: وزیر صنعت همچنین در زمینه ارتقاء سطح فعالیت شرکت‌های خودروسازی علاوه بر ۲ خودروساز بزرگ کشور و افزایش تبادلات تجاری خودروسازان در بازارهای جهانی اقدام‌های قابل توجهی را انجام داده‌ و به دنبال توسعه بازار صنعت خودروسازی کشور است؛ این کار با افزایش تیراژ تولید خودرو، هزینه‌های تولید خودرو در بازارهای رقابتی را کاهش داده و بستر مورد نظر برای بهبود کیفیت محصولات را مهیا می‌سازد.

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: در حوزه معدن نیز با اقدام‌های وزیر صنعت مانند یکسان سازی بخشنامه‌ها و حذف امضاهای طلایی، سلامت کاری به حوزه فعالیت‌های معدنی کشور بازگشت؛ در همین رابطه مزایده بیش از پنج هزار محدوده معدنی در مناطق مختلف کشور در حال اجراست، همچنین عملیات اکتشاف و شناسایی مناطق معدنی جدید در سطح کشور با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله تصاویر هوایی در دستور کار قرار گرفته‌است؛ در کنار این اقدام‌ها، وزیر صمت تلاش خوبی را برای افزایش درآمدهای دولتی در بخش معدن به اجرا درآورده‌است.

وی بیان داشت: وزیر صمت در حوزه تنظیم بازار نیز سامانه جامع تجارت را اجرایی کرد که بر اساس آن زنجیره و فرآیند عرضه کالا به بازار از زمان تولید تا هنگامی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد مشخص و شفاف است؛ در این رابطه باید گفت هر مسئولی حاضر نیست این اقدام‌های زیرساختی را انجام دهند که نتایج آن به سرعت مشخص نمی‌شود و این نشان از تعهد بالای آقای فاطمی امین به ایجاد تحول دارد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدام‌های شاخص وزیر صنعت، ایجاد بسترهای الکترونیکی برای صدور فاکتور فروش محصولات است که بستر تخلف برای صدور فاکتورهای صوری را می‌گیرد و موجب می‌شود تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صنعتی در همان جایی که باید هزینه شود و از انحراف‌های احتمالی در بخش تامین مالی جلوگیری می‌کند.

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی صنایع کشور

ابدالی گفت: وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در کنار انجام اقدام‌های زیرساختی و بلند مدت، طرح‌های متعددی را نیز در قالب برنامه‌های زودبازده تدوین کرده‌ که آثار مثبت فراوانی در پی دارد،‌ از جمله این طرح‌ها،‌ برنامه نوسازی و بازسازی صنایع کشور است که بر مبنای آن ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران پرداخت خواهد شد و این کار موجب ارتقاء کمی و  بالارفتن کیفیت تولید محصولات، کاهش آلایندگی صنعتی، اشتغالزایی بیشتر و افزایش فرصت‌های صادراتی در این حوزه مهم اقتصادی کشور می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر اقدام‌های شاخص آقای فاطمی امین برنامه ‌ریزی برای توازن سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور و تحقق عدالت اقتصادی است که بر مبنای آن سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند که به جای فعالیت در چند استان مرکزی ایران به مناطق و استان‌های دورتر بروند و چرخه صنعت در همه جای کشور به بهترین صورت ممکن فعال باشد.

وی ادامه داد: وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در کنار این برنامه‌ها به موضوع ارتقاء مدیریت کسب و کارها نیز توجه ویژه‌ای دارد و به دنبال آن است که شرایط لازم برای ارتباط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری در بخش‌هایی همچون بازاریابی، حقوقی و سایر موارد با بهره‌برداران واحدهای تولیدی ایجاد شود تا مشکل برخی از صنعتگران در حوزه‌هایی همچون فروش محصول و حضور موثر در بازارهای بین‌المللی، برطرف گردد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها