|
کدخبر: 239498

۳ ماهه ششم مجلس یازدهم چگونه سپری شد؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در کارنامه ۳ ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم طرح‌های مهمی را در دستور کار خود داشت که بررسی و تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو و طرح ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت و معدن کشور از مهم‎‌ترین آن‌ها بود.

صنعت ۳ ماهه ششم مجلس یازدهم چگونه سپری شد؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم است به طوریکه علاوه بر بررسی و ارزیابی مباحث مختلف در این دوره در حوزه‌‎های نظارتی و تقنینی، به مسائل روز از جمله ضرورت توجه به ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه در صنعت و معدن کشور نیز ورودی جدی داشت.

در این گزارش به بررسی عملکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم می‎‌پردازیم.

اقدامات کمیسیون صنایع و معادن در ۳ ماهه دوم سال دوم مجلس شامل بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو، بررسی طرح ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت و معدن کشور، طرح حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ضد تحریمی، طرح الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم، طرح‌ الزام دولت به دیپلماسی اقتصادی، طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و مراکز تولیدی وخدماتی و لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی از مهم‌ترین اقدامات تقنینی این کمیسیون است.

کمیسیون - صنایع

همچنین در ۳ ماهه دوم سال دوم مجلس بود که مشروح آنها به شرح ذیل است:

۱- طرح ساماندهی صنعت خودرو: قیمت خودرو در سال‌های اخیر به دلیل اُفت تیراژ تولید، افزایش چشم‌گیری یافت به گونه‌ای که خرید این محصول برای مردم به آرزو تبدیل شد، از آنجا که یکی از دلایل گرانی خودرو کمبود عرضه به بازار بود و خودروسازان داخلی نیز توان تامین نیاز بازار را نداشتند، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو تلاش کردند که بخشی از تقاضای بازار را با واردات مدیریت شده خودرو تامین کنند. این طرح پس از رفت و برگشت چندباره بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

۲- طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و مراکز تولیدی وخدماتی: توقف فعالیت واحدهای تولیدی و درنتیجه بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران، اعضای کمیسون صنایع و معادن مجلس را برآن داشت که با تدوین طرحی از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کنند.

۳- طرح ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت و معدن کشور؛ نقش تحقیق و توسعه بر بهبود و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی بر هیچ کس پوشیده نیست در صورتی که واحدهای تولیدی و صنعتی به این امر توجه کنند، شاهد ارتقا کیفیت و تولید کالاهایی با قیمت مناسب هستیم. اهمیت این موضوع زمینه‌ساز تدوین طرح ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت کشور در کمیسیون صنایع و معادن شد. کلیات طرح مذکور در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده و اکنون اعضا درحال بررسی جزئیات آن هستند.

اقدامات نظارتی

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مدت مذکور اقدامات نظارتی مانند بازدید از شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول)، بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بازدید از شرکت ایران خودرودیزل، بازدید از صنایع لوازم خانگی مستقر در شاهین شهر، بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در عسلویه، بازدید از صنایع تبریز را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

جلسات با وزرا

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین جلسات متعددی با اعضای کابینه دولت سیزدهم برای بررسی مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده است که از مهم ترین آن ها می‌توان به ۴ جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور ساماندهی بازار و صنعت خودرو، رفع مشکلات حوزه فولاد و سیمان، ضرورت کاهش قیمت کالاهای اساسی و... اشاره کرد. علاوه بر این، اعضای کمیسیون صنایع و معادن طی این بازه زمانی ۲ جلسه نیز با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی مسائل و مشکلات موجود در حوزه کاری این وزارتخانه برگزار کردند.

استماع گزارش عملکرد رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، استماع گزارش وزیر نفت درباره حوزه‌های مرتبط با کمیسیون، نشست مشترک اعضای کمیسیون با رئیس سازمان برنامه و بودجه، استماع گزارش رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، استماع گزارش مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص عملکرد آن شرکت، استماع گزارش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نشست مشترک اعضای کمیسیون با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استماع گزارش وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت ملی گاز درخصوص مسائل و حوزه‌های مرتبط و بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از دیگر جلسات مهم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مسئولان اجرایی بود.

تحقیق و تفحص

در بازه زمانی این گزارش، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، اعضای هیات تحقیق و تفحص از « عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران » را نیز انتخاب کردند.

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها