|
کدخبر: 68371

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

استارتاپ‌های فضایی پیش به سوی حوزه معدن

یزدانی گفت: استارتاپ‌هایی که می‌خواهند در حوزه کسب و کار‌های فضا پایه در حوزه معدن فعالیت کنند نسبتا جوان به حساب می‌آیند. نباید خیلی انتظار داشته باشیم در یک بازه زمانی کوچک یک گردش مالی بزرگ داشته باشند. ولی با توجه به سیاست‌‌گذاری‌‌ها در بالادست، امیدواریم بتوانیم شاهد رشد آن‌ها باشیم.

گسترش‌نیوز: اگر قرار باشد سازمان فضایی ایران با معدنی‌ها همکاری داشته باشد و یک کسب و کاری در این زمینه انجام شود، ظرفیت سازمان فضایی ایران در این زمینه چیست؟ آیا حمایتی از سوی بخش‌‌های مختلف انجام می‌شود ؟ مهمترین استارتاپ‌هایی که در زمینه معدن ایجاد شده چیست؟ این پرسش‌ها مجموعه موضوعاتی است که ارتباط با حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه معدن مطرح است.

شبنم یزدانی، مدیرکل توسعه کسب و کار‌های فضا‌پایه سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: ما یک تفاهمنامه‌ در زمینه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها با ایمیدرو یک ماه پش امضاء کردیم که ذیل آن مهم‌ترین مفادی که سازمان فضایی ایران می‌تواند شرایطی را فراهم کند که برای توسعه کسب‌وکار‌ها و ارتباط با ایمیدرو مشخص شده است.

yazdani2314.jpg

تقاضا برای تایید یک نهاد بالادستی

وی افزود:‌از جمله مفادی که مشخص شده این است که در پهنه‌های اکتشافی جدید نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها توسط سازمان فضایی ایران انجام شود است و خیلی از سازمان‌های دولتی به عنوان مشتری کسب و کارهای فضا پایه این درخواست را دارند که چون دارای یک محصول فناورانه پیچیده را تحویل می‌گیرند یک نهاد بالادستی عملکرد آن را تایید کرده باشد. که ما ذیل این تفاهمنامه به این نکته اشاره شد و نظارت فنی بر کار استارتاپ‌هایی که در مقوله اکتشافات ایمیدرو قرار است کمک کنند با سازمان فضایی است.

اطلاعات موضوع مشترک بین ایمیدرو و سازمان فضایی

مدیرکل توسعه کسب و کار‌های فضا‌پایه سازمان فضایی ایران در ادامه افزود: مقوله اطلاعات هم موضوع دومی خواهد بود که مشترک بین ایمیدرو و سازمان فضایی قرار است برای استارتاپ‌ها تامین شود. چرا که عملا بدون اطلاعات ماهواره‌ای با توجه به تعریفی که از کسب و کارهای خومان در این حوزه داریم امکان فعالیت برای استارتاپ‌ها در این حوزه امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد: هم آرشیو و هم اطلاعات جدیدی در حال بررسی است که تهیه و در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد.

یزدانی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه بخش فضایی ما استارتاپی داشتیم که بتواند خیلی قوی در حوزه معدن عمل کند، پاسخ داد: برخی استارتاپ‌ها از جمله استارتاپ تیزنگر به سرپرسی آشور زاده مذاکرات خوبی را توانسته‌اند داشته باشند که امیدواریم به نتیجه برسد.

چشم‌انداز آینده استارتاپ‌های معدنی

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چشم‌انداز آینده برای استارتاپ‌های معدنی چیست، گفت: استارتاپ‌هایی که می‌خواهند در حوزه کسب و کار‌های فضا پایه در حوزه معدن فعالیت کنند. نسبتا جوان و تازه متولد شده به حساب می‌آیند و به شکل کلی ۲۴۱ شرکت را در زمینه مختلف فضایی شناسایی کرده‌ایم که تنها در حوزه معدن نیست و این عدد رو به رشد است و اما هنوز برای یک صنعت بزرگی همچون صنعت فضایی کوچک به حساب می‌آید در نتیجه نباید خیلی انتظار داشته باشیم در یک بازه زمانی کوچک یک گردش مالی بزرگ را شاهد باشیم ولی با توجه به سیاست‌‌گذاری‌هایی که در بالادست در وزارت ارتباطات درحال شکل گیری است امیدواریم بتوانیم شاهد رشد آنها باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها