|
کدخبر: 65451

اختصاصی گسترش‌نیوز از آلومینیوم؛

برنامه‌های کشانی در (شرکت آلومینیوم ایران) ایرالکو چیست؟

عضو جدید هیئت مدیره ایرالکو گفت:در بخش آلومینیوم صنایع بالادستی و پایین دستی باید مدیریت شود و در آن توازن ایجاد شود. امیدواریم با همکاری سایر شرکت‌ها زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و نگاه خاصی به تمام حلقه‌ها داشته باشیم.

گسترش‌نیوز : عصر دیروز ۲۶ شهریور ۹۸ خبر آلومینیومی شدن محمد کشانی، مدیرعامل پیشین فولاد خوزستان رسانه‌ای شد.

کشانی سال‌ها توانست با قدرت فولاد خوزستان را به پیش ببرد. این مدیر برجسته امروز به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره ایرالکو انتخاب شد. گسترش‌‌نیوز در ارتباط با اولویت‌های کشانی در شرکت آلومینیوم ایران، گفت‌وگوی اختصاصی در نظر گرفته است که در زیر می‌خوانیم؛

تفاوت‌ صنعت آلومینیوم و فولاد در چیست؟

صنعت فولاد پیوستگی خاصی دارد، صنعت آلومینیوم با توجه به شرایطی که دارد این پیوستگی را ندارد. به طور کلی چهار شرکت بزرگ در زمینه آلومینیوم ایجاد شده است اما همچنان این صنعت با مشکلات تامین مواد اولیه مواجه است. منابع تولید فولاد در کشور به وفور وجود دارد. در صنعت فولاد در بخشی از مواد اولیه مثلا کنسانتره در دوره‌ای زمان کمبود وجود دارد اما در آلومینیوم به جز جاجرم، ایران محلی با تولید بالا برای تامین مواد اولیه آلومینیوم را ندارد. شرکت ایرالکو با ظرفیت تولید می‌کند اما هرمزان و المهدی به دلیل کمبود مواد اولیه با ظرفیت کمتر از توان تولید می‌کنند.

به شکل کلی درحال‌حاضر آلومینیوم با ظرفیت خوبی تولید می‌شود و بیش از نیاز کشور است که باید توسعه یابد. آلومینیوم وابسته به واردات است امروز به دلیل شرایط تحریمی و تفاوت نرخ ارز و ریال شرکت‌های تولیدی که مواد اولیه خود را از خارج از ایران تهیه می‌کنند با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

برنامه شما به عنوان عضو جدید هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران ( ایرالکو) چیست؟

درحال‌حاضر در صنعت آلومینیوم این توازن وجود ندارد. در بخش آلومینیوم صنایع بالادستی و پایین دستی باید مدیریت شود و در آن توازن ایجاد شود. امیدواریم با همکاری سایر شرکت‌ها زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و نگاه خاصی به تمام حلقه‌ها داشته باشیم.

به نظر شما نخستین ماموریت در صنایع آلومینیوم باید چه باشد؟

نخستین ماموریت در بخش صنایع آلومینوم که باید در نظر گرفته شود (که من به عنوان مشاور برای آقای غریب‌پور تشریح کردم) این است که تیمی برای آینده آلومینیوم و تامین پودر آلومینا برای این صنعت در نظر بگیریم.

به نظر شما با توجه به این‌که اشراف به صنایع فلزی دارید و به عنوان فعال صنعتی از زیر و بم صنایع معدنی ایران با خبر هستید، آیا تلاش برای تولید آلومینیوم در شرایط کنونی تحریم عاقلانه است؟

تولید آلومینیوم ارزش افزوده خاصی دارد با توجه به آن‌که صنایع زیر دستی آن نیز به موازات رشد می‌کند تلاش برای آن منطقی است. آلومینیوم باید در زنجیره دیده شود.

با توجه به این‌که بخش بزرگی از آلومینیوم در صنعت خودرو‌سازی کاربرد دارد به نظر شما آیا می‌توانیم در زمینه صادرات آلومینیوم برای صنعت خوردو‌سازی پیشرفت کنیم و صادرات داشته باشیم؟

این‌که برسیم به محصولات جدید که بتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم باید در تمام صنایع عملی شود. باید به فناوری برسیم که بتوانیم تمام محصولات‌ با تکنولوژی بالا (های تک) که صنایع داخلی نیاز دارد را تکمیل و تامین کنیم. با توجه به این‌که صنایع بیش از نیاز داخل تولید شده است، راه نجات صادرات است و حتما باید صادرات اولویت اول شرکت‌ها باشد.

اشاره کردید به موضوع تکمیل زنجیره در مجموعه آلومینیوم،با توجه به صادرات آلومینیوم در صنایع پایین دستی مد نظر است بازار هدف را کدام کشور‌ها می‌‌توانیم در نظر بگیرم؟

ایران صادرات به ترکیه و چین موفق بوده است. زمانی که برای صادرات فولاد گام برداشتیم ابتدا از کشورهای همجوار از جمله امارات شروع کردیم. خوشبختانه امروز فولاد به ۱۷ کشور در سراسر جهان صادر می‌شود.

این بحث صادرات از اولویت‌های مهم کشور است زیرساخت خود را فراهم می‌کند یکی از این زیرساخت‌ها بازاریابی و فروش قوی است که حضور مستمر در کشورهای خارجی را می‌طلبد. درست است که رقابت سخت است اما این رقابت را با کاهش نرخ تمام شده و افزایش تولید جبران کرد.

ارسال نظر