|
کدخبر: 42728

یک فعال صنعت ریخته گری در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دستاوردهای خود در بومی‌سازی قطعات را به جشنواره می‌آوریم

برخی واردات به دلیل نبود دانش فنی لازم برای تولید و ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت فولاد است. دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با تولید علم کمک‌حال صنعت فولاد باشند.

گسترش نیوز: صنعت ریخته گری با اتکا به دانش فنی توانسته موفقیت‌های قابل توجهی در صادرات قطعات ریخته‌گری کسب نماید. درحال‌حاضر بیشترین مشکلات صنعت ریخته‌گری مربوط به عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه و مشکلات ناشی از واردات آنها بوده که اجرای تعهداتمان را به مشتریان با تاخیر و همچنین ضرر و زیان مواجه ساخته است.

rikhtegarifolad.jpg

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بهترین فرصت برای دور هم آمدن مجموعه هایی است که صنعت کشور را می‌سازند، در این راستا با غلامرضا رسولیان مدیرعامل ریخته گری فولاد طبرستان به گفت‌وگو می‌نشینیم:

آیا به عنوان یکی از فعالان حوزه ریخته گری توانسته‌اید در جهت بومی‌سازی و اتکا به دانش فنی گام بردارید؟

ریخته‌گری فولاد طبرستان در سال ۱۳۶۲ به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد و درحال‌حاضر دارای دو کارخانه ریخته‌گری می‌باشد. در کارخانه شماره یک، قطعات ریختگی تا وزن ده تن به روش قالبهای ماسه‌ای تولید می‌گردد. فولاد طبرستان با خرید فناوری Replicast از شرکت CTI انگلستان تولید قطعات به روش ریخته‌گری دقیق (قالب‌های پوسته سرامیکی با استفاده از مدلهای فومی) را در کارخانه شماره دو خود متمرکز نموده است. با اتکا به دانش فنی ریخته‌گری و در راستای نیل به اهداف بلند مدت خود توانسته‌ایم موفقیت‌های قابل توجهی در صادرات قطعات ریخته‌گری کسب نماییم. از دیگر موفقیت ها، تولید قطعات مورد نیاز صنایع مختلف کشور برای نخستین‌بار در ایران بوده است. یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت، تحقق شعار رفع وابستگی به قطعات ریختگی صنایع کشور در شرایط تحریم می‌باشد.

با چه هدفی در جشنواره ملی فولاد شرکت کرده اید؟

در راستای افق تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ و راه‌اندازی پروژه‌های کارخانه‌های زنجیره‌ی فولاد، ریخته‌گری فولاد طبرستان، تولید قطعات لاینرهای آسیاب AG، SAG و Ball Mill و پمپ‌های دوغاب واحدهای کنستانتره و همچنین پالت‌کار و زنجیر ترنخستینگ گریت گندله‌سازی و نیز چوک‌های نورد فولاد را به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی و تولید قرار داده است و طی سالیان اخیر موفقیت‌های زیادی در این خصوص کسب کرده‌ایم. در این نمایشگاه حضور یافتیم تا دستاوردهای خود را در زمینه بومی‌سازی قطعات معرفی نماییم و در شرایط کنونی آمادگی خود را برای گسترش فعالیت‌ با شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور اعلام نماییم.

از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که به عنوان فعال صنعت فولاد دارید، چیست؟

درحال‌حاضر بیشترین مشکلات صنعت ریخته‌گری مربوط به عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه و مشکلات ناشی از واردات آنها بوده که اجرای تعهداتمان را به مشتریان با تاخیر و همچنین ضرر و زیان مواجه ساخته است. از سوی دیگر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، امکان بسط فعالیت‌های صادراتی را برای ما از بین برده است.

آیا تاکنون ثبت اختراع و یا نوآوری داشته‌اید؟

بسیاری از قطعات و آلیاژهای خاص صنایع مس، آهن و فولاد، نفت و پتروشیمی و سیمان برای نخستین بار در کشور توسط این شرکت تولید گردیده است.

به نظر شما مهم‌ترین حمایتی که دولت می‌تواند از صاحبان صنایع معدنی انجام دهد، چیست؟

متاسفانه صاحبان پروژه‌های بزرگ تولید کنسانتره و گندله با پیمانکاران طوری قرارداد می‌بندند که کل تجهیزات به طور یک جا از خارج (اغلب چین) وارد می‌شود در حالی که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند تمام این تجهیزات را با کیفیت بهتر تولید کنند، با اعتماد به تولید کننده‌های داخلی، شرکت‌ها می‌توانند در آینده خدماتی همچون قطعه یدکی برای تولیدات داخل استفاده کنند. دولت در جهت حمایت از صنایع داخلی برای اجرای پروژه‌های جدید می‌تواند با بررسی کارشناسانه مجریان را موظف کند که تا آنچه را که می‌توان در داخل ساخت، از خارج وارد نکنند.

برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران چه دستاوردهایی برای شرکت‌کنندگان آن خواهد داشت؟

امیدواریم با اطلاع یافتن مشتریان و تولیدکنندگان از توانایی‌ها و انتظارات یکدیگر، شاهد ارتقا تولید در صنایع پایین‌دستی فولاد باشیم.

دانش‌بنیان‌ها چه تاثیری می‌توانند بر صنعت فولاد کشور داشته باشند؟

در برخی موارد واردات به دلیل نبود دانش فنی لازم برای تولید و ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت فولاد است. دانش‌بنیان‌ها در این زمینه می‌توانند کمک‌حال صنعت فولاد شوند.

باید چه اقداماتی انجام شود تا حرکت به سمت تولید محصولات پایین دستی و فراورده نهایی رونق بگیرد؟

وجود عزم و اراده جدی برای واگذاری تولید قطعات و تجهیزات پروژه‌ها به صنایع داخلی کشور از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که برای حرکت به سمت تولید محصولات پایین دستی و رونق فرآورده نهایی باید انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها