|
کدخبر: 42722

ارتقای فناوری، نیاز فولاد برای بومی‌سازی

صنعت فولاد کشور این ظرفیت را دارد که رتبه ما را در فهرست کنونی برترین تولیدکنندگان فولاد جهان ارتقا دهد.

گسترش نیوز: برج میلاد تهران هفته آینده میزبان نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد کشور است؛ رویدادی که با محوریت ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود. این موضوع در روزهایی که کشور در تکاپوی رویارویی با تحریم‌هاست، از اهمیت بسیاری در تولید به ویژه در صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع راهبردی کشور برخوردار است.

foladmobarake.JPG

احمددنیانور، از اعضای هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به عنوان نهاد برگزارکننده این جشنواره و نمایشگاه و همچنین مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب گفت: صنعت فولاد، یک صنعت استراتژیک کشور است. از آنجایی که توسعه‌یافتگی هر کشور با توسعه‌یافتگی و پیشرفت صنایع آن مقایسه و بررسی می‌شود، این صنعت از اهمیت بسیار زیادی در ایران برخوردار است و آنچه به این صنعت اهمیت بیشتری می‌بخشد، این است که در مبادلات تجاری داخلی و حتی مبادلات تجاری خارجی اثر بسیار موثری دارد.

فولاد، صنعت مادر

وی افزود: در واقع فولاد یک صنعت مادر است که صنایع دیگر زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند. با توجه به شرایط بین‌المللی و اِعمال تحریم‌ها و موضوع جلوگیری از واردات برخی از فناوری‌ها، بومی‌سازی صنعت فولاد یک الزام به شمار می‌آید. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره بومی‌سازی صنعت فولاد به کمک اعضای خود که شامل تمام تولیدکنندگان فولاد کشور می‌شوند، این مهم را به عنوان یک ماموریت برای خود تلقی و این رویداد را برگزار کردند؛ رویدادی که با استقبال گسترده فولادسازان کشور روبه‌رو شد.

بومی‌سازی، ما را در برابر تحریم‌ها مقاوم می‌کند

وی ادامه داد: در واقع محوریت بومی‌سازی در امسال و در این نمایشگاه به آن دلیل است که صنعت فولاد کشور توان بیشتری برای رویارویی با تحریم‌ها پیدا کند. بومی‌سازی، ما را در برابر تحریم‌ها مقاوم می‌کند و تحریم‌ها باعث می‌شود اقتصاد ما درون‌گرا و متکی بر توان داخلی باشد.

وی همچنین اظهار کرد: درحال‌حاضر ۹۰درصد صنعت فولاد ما با تکیه بر توان داخلی تولید می‌شود و این ظرفیت را داریم که صنعت فولاد خود را به بومی‌سازی ۱۰۰درصدی برسانیم. این ۱۰۰درصد از تامین مواد اولیه تا فناوری‌های مصرفی را شامل می‌شود.

تلاش برای ارتقای بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و مقابله با آلاینده‌های محیط‌زیست

دنیانور پیشنهاد کرد که شرکت‌های فولادی برای دستیابی به بومی‌سازی کامل بر ارتقای واحدهای آراَنددی خود تمرکز کنند و در این باره افزود: شرکت‌های فولادی ما همچنین باید برای ارتقای بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و مقابله با آلاینده‌های محیط‌زیست فعالیت کنند. در واقع مباحث فناورانه می‌تواند نقطه تمرکز فولادسازان در مسیر پیش رو به سمت بومی‌سازی صنعت فولاد کشور باشد.

فضای علمی و دانشگاهی کشور باید به کمک صنعت فولاد بیاید

او درباره راهکارها گفت: برای دستیابی به این هدف، فضای علمی و دانشگاهی کشور باید به کمک صنعت فولاد بیاید. ما چند قلم تجهیزات داریم که وجود و حضور آنها در تولید جایگاه بسزایی دارد و فناوری مرتبط با آنها به طور انحصاری در اختیار کشورهای خاصی است که به نظر می‌توان با کمک توانمندی‌های علمی و دانشگاهی در رشته‌های متالورژی، مکانیک و برق، به این فناوری‌ها دست یافت.

توسعه صادرات فولاد، توسعه صنعت را در پیش دارد

مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب در نهایت به صادرات فولاد پرداخت و در این زمینه گفت: توسعه صادرات فولاد کشور در حد وسیع می‌تواند صنعت را مانند لکوموتیو صنعت فولاد کشور به پیش ببرد و در واقع صنعت فولاد کشور این ظرفیت را دارد که رتبه ما را در فهرست کنونی برترین تولیدکنندگان فولاد جهان ارتقا دهد. در واقع صادرات و به‌دست آوردن بازارهای مصرف جهانی، راه را برای توسعه سرمایه‌گذاری و رشد فناوری‌ها باز می‌کند. صنعت فولاد ما هنوز نتوانسته است جایگاه صادراتی خود را در جهان پیدا کند.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها