|
کدخبر: 42589

در آستانه برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران مطرح شد:

جای چنین نمایشگاهی در ۴۰ سال گذشته خالی بود

پس از برگزاری نمایشگاه باید نتایج آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا زحمات‌مان به هدر نرود یعنی از نتایج نمایشگاه، بانک اطلاعاتی ایجاد کنند

گسترش نیوز: جشنواره ملی فولاد با محوریت بومی‌سازی که برای نخستین‌بار ۱۷ تا ۲۰ دی امسال در تهران برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است که شرکت‌های فولاد به ارائه دستاوردهای حوزه خود بپردازند و توانمندی‌های خود در ساخت و تجهیزات را به خوبی نشان دهند؛ نوعی توانمندی‌ که به دلیل پراکندگی واحدها ناشناخته باقی مانده است.

folad1.jpg

پیش از اینها باید جشنواره ملی فولاد را بر پا می‌کردیم

درباره جشنواره ملی فولاد، عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان اظهار کرد: این نمایشگاه و جشنواره باید خیلی پیش‌ از اینها برگزار و تحریم به فرصت تبدیل می‌شد چراکه توانمندی ما در صنعت فولاد بیش از سطح نمایشگاه‌هایی است که تاکنون برگزار شده است. قنواتی با اشاره به تاریخچه صنعت فولاد در کشور عنوان کرد: اگر به صنعت فولاد کشور و کارخانه‌های فولادسازی بزرگی که پیش از انقلاب و در دهه‌های نخست انقلاب ساخته شده‌اند، نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم بیشتر خارجی‌ها در این واحدهای فولادی حضور داشتند و فناوری آنها و بیشتر قطعات این واحدها از خارج تامین می‌شد. وی ادامه داد: اما درحال‌حاضر بین ۶۰ تا ۹۰ درصد واحدهای فولادی بومی‌سازی شده است.

هرکدام یک دانشگاه بزرگ فولادی هستند

فناوری بیشتر واحدها بومی‌سازی شده‌ و بسیاری از خطوط، بهره‌وری و کیفیت محصول خود را افزایش داده‌اند که با استفاده از تجربه‌های داخلی، این اتفاق‌ها روی داد. مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در ادامه یادآور شد: اما اگر این فناوری‌ها و بومی‌سازی‌ها در کشور رخ داده، همگی به صورت انحصاری و جزیره‌ای بوده که برای واحدها ایجاد هزینه ‌کرد اما این نمایشگاه فرصتی است که تمام فولادی‌ها گردهم بیایند تا قطعاتی را که بومی‌سازی کرده‌اند و مسیری را که رفته‌اند در معرض دید همه قرار ‌دهند، به‌ویژه شرکت فولاد مبارکه که برای آموزش نیروهای خود در چند سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است. این شرکت، فناوری را وارد کرد و فناوری جدید را نیز به وجود آورد، فناوری‌ها را نیز تغییر دادند و امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. زمانی که نیروها و مدیران فولاد مبارکه بازنشسته می‌شوند، در واقع هر کدام یک دانشگاه بزرگ فولادی هستند یعنی تجربه‌های بسیار خوبی دارند زیرا هر جای ایران رفته‌اند، تحولات خوبی ایجاد کرده‌اند. طبیعی است زمانی که نمایشگاهی با محوریت توانمندی‌های بومی برپا شود، کمک بزرگی به واحدها در بخش‌های خصوصی خواهد شد که هم‌اکنون به دلیل تحریم‌ها تردید و دلهره دارند. همواره این دلهره برای واحدهای کوچک وجود دارد که اگر تجهیزات یا قطعات‌شان دچار مشکل شود، روند تولید آنها با مشکل روبه‌رو می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که در چند سال گذشته بیشترین واردات ما در چه زمینه‌هایی بوده است که هم‌اکنون باید روی بومی‌سازی آنها تاکید بیشتری کنیم، گفت: در این زمینه یک‌سری قطعات و برخی مواد اولیه را وارد می‌کردیم اما یقین دارم امکان ساخت داخلی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد وارداتی که انجام می‌شود، وجود دارد.

۱۷۱ قطعه فولاد امیرکبیر بومی شده است

مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان ادامه داد: اگر نمایشگاه، هر سال با تمام توان برگزار شود و به پیش برود تا ۹۰ درصد قطعات و مواد مورد نیاز شرکت‌های فولادی، تامین و بومی‌سازی خواهد شد. این اتفاق ۲ نتیجه دارد؛ نخست آنکه از یک سو در داخل ایجاد اشتغال بیشتر و ارزبری کمتر خواهد شد و در کل سبب اعتماد داخلی می‌شود. دوم اینکه پاسخ قاطعی به تحریم‌کنندگان کشورمان می‌دهیم مبنی بر اینکه ما قادر هستیم در سخت‌ترین شرایط به پیش برویم و این پیام را به دشمن می‌دهیم که در کنار برخی صنایع نانو، موشک و...، موفقیت‌هایی نیز در زمینه فولاد به‌دست خواهیم آورد و بسیاری از واحدهای فولادی در حال بومی‌سازی فناوری خود هستند.قنواتی خاطرنشان کرد: فناوری برخی واحدهای تولید میلگرد با فناوری میلگرد شرکت دانیلی که در ایران نصب شده، یکی است اما این توانمندی‌ها باید در سطح نمایشگاه دیده شود. بنابراین نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی است که امیدوارم سایر صنایع هم از آن الگوبرداری کنند و نگاهی به خارج نداشته باشیم زیرا با تحریم دچار مشکل می‌شویم.

جای چنین نمایشگاهی در ۴۰ سال گذشته خالی بوده است

وی با اشاره به‌ نتایجی که نمایشگاه پس از برگزاری به همراه خواهد آورد، گفت: پس از برگزاری نمایشگاه باید نتایج آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا زحمات‌مان به هدر نرود یعنی از نتایج نمایشگاه، بانک اطلاعاتی ایجاد کنند و برای این بانک اطلاعاتی، کارگروهی را تشکیل دهند و موضوع را رصد کرده و تا سال آینده گزارش آن را ارائه کنند. قنواتی تاکید کرد: جای چنین نمایشگاهی در ۴۰ سال گذشته خالی بوده است. قنواتی در پاسخ به این پرسش که شرکت فولاد امیرکبیر تا چه اندازه تجهیزات خود را بومی‌سازی کرده است، گفت: شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در زمینه سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از سال ۹۶ روند بومی‌سازی را آغاز کرده است. درحال‌حاضر ۱۷۱ قطعه از کوچک‌ترین تا استراتژیک‌ترین قطعه کارخانه، بومی‌سازی شده است و حتی قصد داشتیم فناوری خطوط تولید را با یک شرکت فرانسوی بازسازی کنیم و با هزینه زیادی وارد مذاکره شدیم اما درحال‌حاضر با شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه اصفهان وارد مذاکره شده‌ایم و اسفند حدود ۳۰ درصد به ظرفیت تولید ما اضافه خواهد شد.

نمایشگاه، پراکندگی اطلاعات حوزه فولاد را سامان‌دهی می‌کند

همچنین درباره نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد، فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد: نمایشگاه و جشنواره بومی‌سازی صنعت فولاد، ابتکار بسیار خوبی به‌نظر می‌رسد که انجمن تولیدکنندگان فولاد، آن را برگزار می‌کند. بدیهی است زمانی که شرکت‌های فولادی گرد هم می‌آیند، بهتر می‌توانند نیازهای خود را مطرح کنند و شاهد توانایی همدیگر باشند. این موضوع می‌تواند سبب هم‌افزایی بیشتر بین واحدهای فولادی شود و زمینه‌ساز تعامل بیشتر خواهد بود. ارزانی در ادامه یادآور شد: ممکن است واحدهای مختلف دارای توانمندی‌های مختلف باشند که به دلیل موقعیت جغرافیایی و دوری از هم، شناخت این توانمندی‌ها حاصل نشده باشد. این نمایشگاه فرصت مناسبی است که شرکت‌ها این توانمندی‌ها را در معرض دید قرار دهند. در کل، نمایشگاه اجتماع مناسبی است تا فولادی‌ها دور همدیگر جمع شوند و از نزدیک تبادل اطلاعات کنند. به نظر می‌رسد این گردهمایی، اقدام بسیار مثبتی است زیرا به‌واسطه بومی‌سازی می‌توان نیازها را بر مبنای توانایی‌های موجود برطرف کرد. هم‌اکنون توانایی‌های بسیار خوبی برای ساخت داخل کردن قطعات و تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد اما به دلیل پراکندگی، اطلاعاتی از آنها در دست نیست و این نمایشگاه می‌تواند چنین فرصتی را به وجود آورد. در حقیقت تحریم فرصت مناسبی را برای بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که فولاد هرمزگان در این جشنواره با چه دستاوردهایی شرکت خواهد کرد، گفت: شرکت فولاد هرمزگان با تمام توان در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد. شرکت فولاد هرمزگان بسیاری از قطعات و تجهیزات خود را بومی کرده است.

البته شرکت فولاد هرمزگان، دپارتمان بومی‌سازی را پیش از اینها برای بومی کردن تجهیزات کارخانه تشکیل داده بود.مدیرعامل درباره این دپارتمان توضیح داد: وظیفه این دپارتمان، شناسایی قطعات، مواد اولیه و مواد مصرفی شرکت است که در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید، توسعه و تحقیق همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف کند. ما در نمایشگاه سعی خواهیم کرد توانایی شرکت را به نمایشگاه بگذاریم و کارهایی که در زمینه بومی‌سازی در کارخانه انجام شده است را عرضه کنیم.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها