|
کدخبر: 42554

در گفت‌وگو با «گسترش نیوز» مطرح شد

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، فرصتی برای دانش‌بنیان‌ها

در سایه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد شرکت‌ها و دانش‌بنیان‌ها می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

گسترش نیوز: طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته برای صنایع فولاد به شکل سفارشی از جمله جدیدترین صنایع در صنایع معدنی کشور است، صاحبان این صنعت از علوم روز دنیا و‌های تک‌ها برای تولید قطعات استفاده می‌کنند، پیش از این قطعات و تجهیزات صنایع معدنی فولادی از خارج از کشور تامین می‌شد، تحریم‌ها شاید برای واردکنندگان چندان خوشایند نباشد اما برای دانش‌بنیان‌ها فرصتی را فراهم آورده است تا به چشم صاحبان صنایع بیایند اعتماد به سازندگان داخلی علاوه بر آن که شرکت را از خدمات پس از فروش قطعات برخوردار می‌کند، می‌تواند تلکنولوژی را نیز در کشور ارتقاء دهد.

foladhormozgan.jpg

سنسور‌های اندازه گیری محسوب می‌شود

بهزاد فخیمی، مدیرعامل شرکت اوتاد صنعت نوین در ارتباط با نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با « گسترش نیوز» اظهار کرد: با تجربیاتی که خود یا در تعامل با شرکت‌های فولادی به‌دست آورده‌ایم قطعات و تجهیزات خاصی را به شکل سفارشی ساخته ایم از جمله افتخارات ما این است که در ده سال گذشته توانسته‌ایم با دانش فنی و برند خودمان، محصولاتی که از فناوری بالایی برخوردارند بسازیم و علاوه بر شرکت‌های داخلی به خارج از کشور نیز صادر کنیم.

سیستم‌های اندازه گیری نوین

وی در ارتباط با زمنیه فعالیت شرکت اوتاد صنعت نوین گفت: شرکت ما در دو شاخه فعالیت می‌کند، یکی بحث سیستم‌های اندازه گیری است که بر خطوط پیوسته فولاد‌سازی متمرکز است و آن نیز به درخواست مشتریان و به شکل سفارشی ساخته می‌شود. از جمله آن می‌توان به تجهیزات اندازه گیری خطوط ریخته گیری اشاره کرد. شاخه دوم فعالیت شرکت ما، مارکینگ است.

وی افزود: در تلاش برای ایجاد محصولات توانستیم، ثبت اختراع نیز داشته باشیم، نخستین ثبت اختراع ما مربوط به ۱۰ سال پیش است.

معرفی محصولات به صاحبان صنایع در جشنواره

وی با اشاره به اهمیت نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بیان کرد:

ما با این امیدواری در نمایشگاه شرکت می‌کنیم که در فضایی فولادی و معدنی، از نزدیک با تولید کننده‌ها و شرکت‌های وابسته آشنا شویم. همچنین بتوانیم محصولات خود را برای صاحبان صنایع معرفی کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود علی رغم این که از نظر اقتصادی شرایط چندان مساعد نیست، حضور در این نمایشگاه بهانه‌ای است با صاحبان سرمایه آشنا شویم.باید توجه بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان شود باید شرایطی فر اهم شود تا توانایی‌های این شرکت‌ها دیده شود.

تحریم‌ها فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مخرب است، به «گسترش نیوز » گفت: مشکل این است که شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فولادی و معدنی ترجیح می‌دهند کالای مورد نیاز خود را از شرکت‌های خارجی تامین کنند، با تحریم‌ها این فرصت را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید کننده‌های تجهیزات و قطعات صنایع معدنی فراهم کرد تا در نقطه دید تولید کننده‌های فولاد و صنایع معدنی قرار بگیرند.

اعتماد دو سر سود است

مدیرعامل شرکت اوتاد صنعت گفت: شرکت‌ها و دولت‌ها باید دانش‌بنیان‌ها و شرکت هایی که در زمینه های‌تک فعالیت می‌کنند را حمایت کنند. باید به جای واردات به تولید کننده‌های داخلی اعتماد کنیم. تا کنون شرکت‌های فولادی که به تولید کننده‌های داخلی اعتماد کرده، ضرر نکرده اند، این شرکت ها توانسته‌اند قطعاتی ارزان با پشتوانه خدمات پس از فروش مناسب به‌دست بیاورند.

فخیمی در آخر خاطر نشان کرد: در سایه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد شرکت‌ها و دانش‌بنیان‌ها می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. دانش‌بنیان با تامین قطعات و تجهیزات می توانند به شرکت‌ها کمک کنند و شرکت‌ها نیز می توانند با اعتماد به دانش بنیان ها و سفارش ساخت قطعات، شرایط رشد خود و دانش‌بنیان‌ها را فراهم کنند.

نخستین مشکل ما مجوز‌های تولید است

فخیمی در ادامه بیان کرد: ما یک شرکت مهندسی هستیم که وارد بحث‌های های‌تک شده‌ایم با توجه به سفارشی بودن محصولات نیازی نداریم که یک کارخانه داشته باشیم، برای تولید محصولات خود از کارگاه‌های مختلف و امکانات آنان استفاده می‌کنیم. به عبارتی ما تولید بدون کارخانه داریم چرا که اصل کار تولید این محصولات، دانش فنی است که ما آن را کسب کرده‌ایم. نخستین مشکل ما، مجوز‌های تولید است ما نمی‌توانیم از وزارت صمت تحت عنوان شرکت تولید‌کننده پروانه بگیریم، دلیل آن نیز این است که برای گرفتن هر نوع مجوزی برای تولید به سخت افزار نگاه می‌شود تا دانش فنی و سطح فنی یک شرکت.

مشکل دوم ما عمومی تر است و آن مشکلات مربوط به ثبت سفارش و گرفتن مجوز هاست، مشکل واردات مواد اولیه بین تمامی شرکت هایی که در زمینه مواد معدنی فعالیت می‌کنند، مشترک است.

زمان بری ثبت سفارش و گرفتن مجوزها

مدیرعامل شرکت اوتاد صنعت نوین افزود: جالب این است که ما در وزارت دارایی و گمرک به عنوان یک شرکت تولید‌کننده محسوب می‌شویم، در وزارت بازارگانی و صمت به عنوان یک شرکت بازرگانی به حساب می‌آییم. با توجه به این موضوع موانع و محدودیت هایی برای کارت بازرگانی ما لحاظ می‌شود و سقف واردات و تعداد اقلامی که برای واردات مجاز هستیم، نیز محدودیت هایی دارد. در واقع ارگان‌های مختلف بر اساس دید و منافع خود به موضوع شرکت هایی همانند شرکت ما نگاه می‌کنند، در حالی که نگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت گرایانه باشد. درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل ما زمان بری ثبت سفارش و گرفتن مجوز‌های مختلف برای تامین مواد اولیه که بتوانیم تولیدات خود را انجام دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها