|
کدخبر: 285385

در همایش "بومی‌سازی کاتالیست" چه گذشت؟

از طلب خیر برای دکتر ستاری تا اهمیت بومی‌سازی کاتالیست

چهارمین همایش "بومی‌سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن" روز پنج شنبه، ۲۹ دی با حضور فعالان صنعت فولاد و کاتالیست در جزیره کیش آغاز به کار کرده و روز گذشته(جمعه، ۳۰ دی) به کار خود پایان داد.

صنعت و معدن از طلب خیر برای دکتر ستاری تا اهمیت بومی‌سازی کاتالیست

در شرایطی که این روزها به واسطه قطعی‌های گسترده گاز، بسیاری صنایع و صاحبان آنها حال خوبی ندارند، طی روزهای گذشته جزیره کیش میزبان همایشی شد تا در قالب آن فعالان صنعت کاتالیست و فعالان عرصه فولاد گرد هم آیند و علاوه بر بررسی آنچه در  این سالها در نتیجه همکاری این دو بخش پیش آمده در نشست های مختلف چشم انداز پیش روی همکاری های مشترک را تبیین کرده و در عین حال با بررسی های همه جانبه چالش های موجود را احصا کرده و برای آنها راهکاری پیشنهاد دهند.

از یاد امیرکبیر و شهید سلیمانی تا همایش کاتالیست

مهندس هومن کریمی وثیق، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا) و مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در این همایش به برگزاری چهارمین دوره دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست اشاره کرد و با بیان اینکه برگزاری یک دوره از این همایش به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شده است، اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته در دی ماه شاهد اتفاقات متعددی بوده‌ایم و از یادآوری امیرکبیر تا شهادت سردار سلیمانی و درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این ماه رخ داده و برگزاری همایش‌های شرکت نفت و گاز سرو هم در این ماه بوده است.

وی همچنین به بحث بومی‌سازی کاتالیست‌ در ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که شرکت ما آغاز به‌کار کرد بسیاری در خواب هم نمی‌دیدند که زمانی دستشان از بازار ایران کوتاه شود.

هر نوع تولید داخلی بومی‌سازی نیست

دکتر بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد هم در این همایش اظهار کرد: زمانی که ما صحبت از بومی سازی می‌کنیم، تصور برخی آن است که اگر هر آنچه در خارج از کشور وجود دارد را در داخل تولید کنیم بومی سازی انجام شده اما این روند را می‌توان تولید داخلی دانست و با بومی سازی متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم برای کالایی که به طور روزمره در زنجیره تولید مورد استفاده قرار داد و دانش عظیمی پشت آن است، بخشی را خودمان تولید کنیم آن موقع می‌توانیم بگوییم بومی‌سازی صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در عین حال به مواردی مانند اهمیت توجه و اعتماد به تولیدکنندگان دانش بنیان اشاره کرد و از مدیران شرکت‌های فولادی خواست قدرت ریسک‌پذیری خود را در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان و آنهایی که دست به تولید بار اول می‌زنند بالا ببرند چراکه اگر چنین شرکت‌هایی نباشند ممکن است تامین‌کنندگان خارجی هر زمانی تصمیم بگیرند محصولات خود را در اختیار ما قرار نداده یا شرایط سختی برای همکاری در نظر بگیرند.

از بومی سازی تا صرفه‌جویی ارزی

محمدآقاجانلو شرکت ملی فولاد از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش بود که در صحبت‌های خود از صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری صنعت فولاد بر اثر استفاده از ۲۶ هزار قطعه بومی‌سازی شده به‌جای نمونه‌های خارجی آنها خبر داد و در عین حال به نقش بومی‌سازی کاتالیستها اشاره کرد.

وی همچنین مشکلات گازی این روزها را پاشنه آشیل صنعت فولاد برشمرده و بر اهمیت صنایعی مانند تولید کاتالیست در صرفه جویی ارزی در حوزه هایی از صنعت از جمله فولاد خبر داد.

چرا بومی‌سازی صنعت کاتالیست مهم است؟

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی نیز از دیگر حاضران و سخنرانان این همایش دو روزه بود که در صحبت های خود به اثرگذاری صنعت کاتالیست اشاره و اظهار کرد: بومی سازی کاتالیست طی دو دهه اخیر دستاوردهای ارزشمندی مانند بی اثرسازی فشارهای ناشی از تحریم، شکستن انحصار یک یا چند تولیدکننده خارجی، ایجاد شرایط رقابتی از لحاظ کیفیت و قیمت، عدم وابستگی به خارج، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی، توسعه تکنولوژی های پیشرفته و افزایش صادرات برای کشور را به همراه داشته است.

دکتر مهدی شریف زاده همچنین به تاثیر دانش و تکنولوژی و فعالیت شرکت های دانش بنیان و تاثیر آن در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: سال ۱۴۰۱ را می توان نقطه عطفی در جهت نقش آفرینی دانش در اقتصاد کشور دانست.

رونمایی از سه کاتالیست جدید در حوزه صنایع فولادی

اما از دیگر بخش های اولین روز همایش مذکور رونمایی از سه کاتالیست جدید بود که طی این مراسم برای بکارگیری آنها نیز قراردادی به امضاء رسید.

همایش-بومی-سازی-کاتالیست-2

صادرات کاتالیست؛ خوابی که محقق شد

در این همایش البته از سوی متولیان شرکت ها و بخش های مختلف اخبار متعددی داده شد که از جمله آنها می توان به صرفه جویی ارزی یک میلیارد دلاری در صنعت فولاد یاد کرد که این اتفاق در سال های گذشته به واسطه بهره گیری از محصولات بومی شده داخلی رخ داده است.

علاوه بر این در حوزه کاتالیست نیز اینگونه اعلام شد که شرکت نفت و گاز سرو مدتی است صادرات به کشورهایی مانند عراق و روسیه را آغاز کرده و در برنامه دارد طی سال های آتی ۱۵ درصد بازار کاتالیست کشورهای مختلف را در دست بگیرد؛ موضوعی که به گفته مدیرعامل این شرکت زمانی رقبای خارجی این شرکت خواب آن را هم نمی دیدند.

نکته دیگری که در این همایش مورد تاکید و توجه قرار گرفت بحث نیروی انسانی مستعد و متخصص و موضوع اشتغالزایی بود که در قالب این بخش چنین اعلام شد که طی سال های اخیر این شرکت به طور مستقیم برای بیش از ۶۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

البته در کنار این موارد طی دو روز همایش "بومی سازی کاتالیست و فرایند احیا مستقیم آهن" مدیران مختلف دیگری نیز به بیان جنبه های مختلف کار در این حوزه پرداختند و به طور مثال افرادی مانند مهندس عطا تفضلی(معاون خرید شرکت فولاد خوزستان)، دکتر مهران رضایی( مدیر مهندسی و تحقیقات کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو)، مهندس حسین تقی کهزاد( مدیرعامل شرکت فولاد شادگان)، مهندس محمود رضایی (مدیر مهندسی فروش و توسعه بازار شرکت نفت و گاز سرو)، مهندس داریوش رشیدی( رئیس ناحیه آهن سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان)، مهندس مهدی شهریاری(مدیرتولید واحد احیاء ۲ شرکت فولاد خوزستان)،مهندس محمدرضا صالح نیا( مدیر بهره برداری واحد احیاء شرکت آهن و فولاد ارفع) و مهندس حبیب فیض الله زاده( مدیر تولید شرکت نفت و گاز سرو) در اولین روز این همایش به سخنرانی پرداختند.

صنایعی که حالشان خوب نیست و امید به حمایت های بیشتر

در روز دوم و پایانی این همایش نیز در روز جمعه(۳۰ دی) سخنرانان مختلفی به صحبت پرداختند و در نهایت مهندس هومن کریمی وثیق(دبیر این همایش) به جمع بندی و بیان نکات آخر پرداخت که در صحبت های او قطعی های گاز و برق به عنوان عاملی مشکل ساز و دلسرد کننده برای صنایع یاد شده و چنین عنوان شد که به واسطه این سختی ها در بسیاری موارد تولیدکنندگان احساس می کنند روی تردمیل در حال دویدن هستند و هرقدر تلاش کنند دستیابی به اهداف مد نظر آنها ممکن نیست.

در این روز همچنین دکتر امین رئیسی( معاون صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و فناوری شریف)، دکتر مهران رضایی ( مدیر مهندسی و تحقیقات کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو)، مهندس محمود همدانی (رئیس دفتر فنی واحد احیاء شرکت جهان فولاد سیرجان)، مهندس میلاد کماسی(سرپرست مهندسی فروش کاتالیست های صنایع فولاد شرکت نفت و گاز سرو، مهندس حمید نظرنژاد(رئیس دفتر فنی احیاء شرکت فولاد هرمزگان جنوب)، مهندس جواد عسکری( سرپرست تولید واحد احیاء مستقیم ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان) به بیان دیدگاه های خود در قالب سخنرانی های جداگانه پرداختند.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها