|
کدخبر: 284904

تفاوت فولاد و استیل؛ ۵ تفاوت اصلی را بدانید!

صنعت و معدن تفاوت فولاد و استیل؛ ۵ تفاوت اصلی را بدانید!

فولاد تاریخچه و پیشینه کهنی دارد و از زمان‌های گذشته تاکنون با دنیای بشری همراه است. استیل نیز یک متریال بر پایه آهن است که پایه‌های صنعت را در دنیای مدرن توسعه داده است. فولاد و استیل با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی داشته و هر کدام ویژگی و کاربردهای خاص خود را دارند. یک راه کوتاه و کاربردی برای شناخت بیشتر فولاد و استیل، بررسی تفاوت آن‌ها است. بر این اساس می‌خواهیم در این مقاله 5 تفاوت فولاد و استیل را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فولاد چیست؟ کربن کم و قابلیت انعطاف‌پذیری بالا مهم‌ترین تفاوت فولاد و چدن!

فولاد معمولی، آهن تجاری با مقدار 1.7 درصد کربن است. فولاد به دلیل مقدار کربن کمتر و قابلیت انعطاف‌پذیری از چدن متمایز می‌شود. عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی فولاد، با تغییر میزان کربن قابل کنترل است. فولاد به دلیل کربن کمتر از 2/. درصد با نام فولاد کربن یا استیل نیز شناخته می‌شود. فولاد کربن به دلیل استحکام کششی زیاد و قیمت پایین‌تر در طیف وسیعی از صنایع مانند سازه‌های زیرساختی، ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت سلاح‌های نظامی قطارها و غیره کاربرد دارد. در ادامه همراه با مجموعه استیل آروین تفاوت‌های اصلی فولاد و استیل را بررسی می‌کنیم.

فلز استیل چیست؟ تفاوت استیل و استنلس استیل را بدانید!

استنلس استیل آلیاژی از فولاد است. سه عنصر آهن، کربن و کروم از اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده استیل به شمار می‌روند. کروم لایه سطحی بر روی استیل ایجاد کرده و مانع از تماس اکسیژن با سطح آن است. بر این اساس اکسید کروم استیل را در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند. مقاومت در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و دما در کنار استحکام بالا از جمله ویژگی‌های اصلی محصولات استنلس استیل است.

محصولات استیل در انواع مختلفی مانند پروفیل، میلگرد، لوله، ورق، شیرآلات، اتصالات و غیره تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت در ترکیب عناصر و مقدار آن‌ها باعث شده تا محصولات استنلس استیل در گرید و آلیاژهای متفاوتی تولید شوند. در کنار تفاوت آلیاژ کاربرد، ویژگی و قیمت هر کدام از محصولات نیز متفاوت است. به عنوان نمونه قیمت ورق استیل 304 با ورق استیل 316 متفاوت بوده و خواص آن‌ها نیز با هم فرق می‌کند.

تفاوت‌های اصلی فولاد و استیل؛ ترکیب عناصر و پروسه تولید تفاوت ایجاد می‌کند!

پس از آشنایی اولیه با فولاد یا فولاد کربن و استنلس استیل می‌توان به بررسی تفاوت‌های اصلی و عمده آن‌ها پرداخت. تفاوت در استحکام، ترکیب و مقدار عناصر شیمیایی، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، میزان چکش‌خواری و انعطاف و نهایتاً تفاوت در قیمت از اصلی‌ترین تفاوت‌های فولاد و استیل است. هر کدام از تفاوت‌ها باعث شده تا قیمت محصولات استیل مانند قیمت شیرآلات استیل با محصولات فولاد متفاوت باشد. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی هر کدام از تمایزات فولاد و استیل می‌پردازیم.

1- تفاوت فولاد و استیل در استحکام؛ محصولات استنلس استیل عمر مفید طولانی‌تری دارند!

یکی از تفاوت‌های فولاد و استیل، تفاوت در میزان استحکام است. محصولات استنلس استیل به دلیل وجود عناصری مانند نیکل و کروم دارای سطح استحکام بالایی بوده و عمر مفید طولانی‌تری دارند. مقاومت در برابر دما و حرارت نیز کمک می‌کند تا محصولات استنلس استیل استحکام بالاتری داشته باشند.

2- تفاوت فولاد و استیل در عناصر شیمیایی؛ استنلس استیل قابل بازیافت است!

پایه تولید و ساخت فولاد، استیل و آهن است. اما استنلس استیل، آلیاژی بر پایه آهن و با ترکیب عناصری مانند کروم، نیکل، کربن، مولیبدن، سیلسیوم، منگنز، فسفر و غیره است. ترکیب عناصر استنلس استیل به گونه‌ای است که ویژگی و کاربردهای آن را از دیگر فولادها متفاوت کرده است. محصولات استنلس استیل با ساختار و ترکیبات شیمیایی و مکانیکی خود، قابل بازیافت بوده و با محیط زیست سازگار است.

3- تفاوت فولاد و استیل در مقاومت در برابر زنگ زدگی؛ استنلس استیل قابلیت ترمیم دارد!

آشکارترین تفاوت استیل و استنلس استیل در مقاومت آن‌ها نسبت به زنگ‌زدگی است. یکی از ویژگی و خواص اصلی محصولات استنلس استیل، مقاومت آن در برابر انواع خودرگی و زنگ‌زدگی است. لایه نامرئی اکسید کروم به خوبی می‌تواند از سطح استنلس استیل در برابر اکسیژن محافظت کند.

4- تفاوت فولاد و استیل در چکش خواری؛ انعطاف فولاد بیشتر است!

یکی دیگر از تفاوت‌های فولاد و استیل، تفاوت در چکش خوای است. مقدار کربن بیشتر در فولاد باعث شده تا نقطه ذوب کمتری داشته باشد. اما در عوض قابلیت انعطاف‌پذیری بالاتری دارد و به سرعت گرما را توزیع می‌کند. بالا بودن میزان انعطاف‌پذیری باعث شده تا فولاد، قابلیت چکش خواری بهتری داشته باشد. استنلس استیل از فولاد معمولی سخت‌تر بوده و قابلیت چکش خواری کمتری دارد.

5- تفاوت فولاد و استیل در قیمت؛ قیمت استنلس استیل را از استیل آروین بخواهید!

یکی دیگر از واضح‌ترین تفاوت‌های فولاد و استیل، تفاوت در قیمت است. محصولات استنلس استیل به دلیل وجود عناصر گران قیمتی مانند نیکل و کروم، قیمت بالاتری دارند. از سوی دیگر پروسه و فرآیند تولید محصولات استنلس استیل متفاوت بوده و باید استانداردهای جهانی را دارا باشند. بر این اساس قیمت استنلس استیل بالاتر از فولاد معمولی است. برای استعلام قیمت اصلی بازار محصولات استنلس استیل می‌توانید با کارشناسان مجموعه استیل آروین تماس بگیرید.

تفاوت-فولاد-و-استیل-2

استیل آروین یکی از بزرگترین تأمین کنندگان محصولات استنلس استیل در ایران!

دراین مقاله پس از آشنایی با فولاد معمولی و آلیاژ استنلس استیل، پنج تفاوت فولاد و استیل را بررسی کردیم. فولاد و استنلس استیل هردو از محصولات پرکاربرد در دنیای صنعتی امروزه به شمار می‌روند. هر دو محصول برپایه آهن تولید می‌شوند. اما آلیاژ استنلس استیل با ترکیب عناصری مانند کروم، کرن و نیکل، خصوصیات و کاربردهای متفاوتی از فولاد معمولی دارد. براین‌اساس قیمت محصولات استنلس استیل با فولاد معمولی متفاوت است.

محصولات استنلس استیل در ایران وارداتی بوده و یکی از راه‌های مطمئن برای خرید محصولات استنلس استیل باکیفیت، خرید از تأمین‌کنندکان اصلی است. مجموعه استیل آروین با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در حوزه استیل، یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین شرکت‌های تأمین‌کننده محصولات استنلس استیل در ایران و کشورهای همسایه است.

شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 62709-021 با کارشناسان استیل آروین تماس بگیرید. سپس با دریافت راهنمایی فنی و تخصصی از کارشناسان استیل آروین با خیالی آسوده محصولات استنلس استیل مورد نیاز خود را خریداری کنید. همراه با استیل آروین باکیفیت‌ترین محصولات استیل را به بهترین قیمت تهیه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها