|
کدخبر: 280648 سهیل فرزین

در گفت‌وگو با مدیرعامل کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی مطرح شد؛

ساخت کوره‌های القایی ۲۵ تن برای نخستین بار در کشور

شهرستانی گفت: امروزه می‌توانیم به‌جرئت ادعا کنیم که شرکت نورد و تولید قطعات فولادی برای نخستین بار در ایران کوره‌های القایی ۲۰ الی ۲۵ تن را ساخته و تحویل مشتریانی که مایل به استفاده از آنها هستند قرار داده است.

صنعت و معدن ساخت کوره‌های القایی ۲۵ تن برای نخستین بار در کشور

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد. این شرکت به‌عنوان نخستین تولیدکننده و ریخته‌گر فولاد در کشور آغاز به فعالیت کرده است. فعالیت این مجموعه تا سال ۱۳۵۲ معطوف به کوره‌های زمینی فولاد بوده و پس‌ازآن خط نورد گرم ورق به ظرفیت تولید این مجموعه اضافه شده است. پس از وقوع انقلاب اسلامی در کشور، دولت مدیریت شرکت را بر عهده گرفت؛ اما مدیریت کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی در اوایل دهه هفتاد تغییر کرد و ۶۷ درصد از سهام این شرکت به سهامداران اصلی راه‌انداز و مؤسس برگردانده شد.

دانش‌بنیان‌شدن شرکت نورد و تولید قطعات فولادی و استقرار نظام‌های ISO و HSE و سایر استانداردهای صنعت فولاد، مسیری جدید را پیش روی این شرکت قرارداد. پیرامون این موضوع با سید صادق شهرستانی مدیرعامل کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی به گفتگو نشستیم.

تولید ۱۵۰ هزار تن ورق فولادی در شرکت نورد و تولید قطعات فولادی

شهرستانی در این گفت‌وگو اظهارکرد: درحال‌حاضر بعد از اجرای طرح‌های توسعه‌ای مختلف، ۱۵۰ هزار تن ورق فولادی در این مجموعه تولید می‌شود. توانمندی ذوب مجموعه نیز به حدود ۱۷۰ هزار تن رسیده است. در سالیان اخیر علاوه بر تولید قطعات ریخته‌گری، ساخت سازه و تجهیزات صنعتی را نیز انجام داده‌ایم. مجموعه نورد تولید قطعات فولادی در انجام بسیاری از پروژه‌های فولاد مبارکه، مس سرچشمه و... نقش ویژه‌ای را ایفا کرده است.

رضا-شهرستانی (1)

این فعال معدنی و صنعتی در ادامه خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر بر تولید شمش برای واحد نورد و تولید ورق متمرکز شده‌ایم. همچنین تولید ورق‌های آلیاژی ضخیم را افزایش داده‌ایم. درحال‌حاضر ما در مجموعه نورد و تولید قطعات فولادی ۱۲ گرید آلیاژی تولید می‌کنیم و در ۳ گرید آن دانش‌بنیان هستیم. امیدواریم که بتوانیم باقی این گریدها را نیز در اسرع وقت دانش‌بنیان کرده و به نام خودمان ثبت کنیم. تولید بیلت آلیاژی نیز از دیگر برنامه‌های ماست که در حال انجام آن هستیم.

افتخاری منحصربه‌فرد برای مجموعه

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در ادامه با بیان اینکه ما بزرگترین سایت فرآوری قراضه استان تهران را ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: این سایت بسیار وسیع است و در بخشی از کارخانه احداث شده است. ظرفیت این سایت روزانه ۱۰۰ تن است اما ما روزانه حدود ۶۰۰ تن فرآوری قراضه داریم و این در حالی است که این میزان فرآوری بیش از مصرف ذوب موردنیاز ماست. در همین راستا یکی از برنامه‌های آتی ما این است که به‌صورت کاملاً حرفه‌ای وارد حوزه قراضه شده و با خریدوفروش قراضه به سود دست پیدا کنیم.

شهرستانی همچنین در ادامه گفت: ارتقای دانش ساخت کوره‌های القایی از دیگر برنامه‌های در دستور کار ماست. ما این دانش را به‌صورت کامل در اختیار داریم و امروزه می‌توانیم به‌جرئت ادعا کنیم که شرکت نورد و تولید قطعات فولادی برای نخستین بار در ایران کوره‌های القایی ۲۰ الی ۲۵ تن را ساخته و تحویل مشتریانی که مایل به استفاده از آنها هستند قرار داده است.

نورد-تولید-قطعات-فولادی-33

پیش‌بینی طرح‌های توسعه‌ای

وی در ادامه به طرح توسعه‌ای پیش روی شرکت نورد و تولید قطعات فولادی اشاره کرد و گفت: کارخانه ما در کیلومتر ۱۷ جاده قدیم کرج قرار دارد. این منطقه دارای زمین‌های گران‌بهایی است. به همین دلیل این محل عملاً نمی‌تواند برای تولید، مناسب باشد. از طرفی شهرنشینی روز به روز در حال افزایش است و گستره احداث منازل مسکونی تا نزدیکی کارخانه ما افزایش یافته‌اند. در همین راستا یکی از برنامه‌های مهم آتی ما انتقال بخشی از فعالیت کارخانه به جنوب کشور است. در این برنامه توسعه‌ای، طرح جدید ۵۰۰ هزار تن ذوب و ۵۰۰ هزار تن نورد را نزدیک دریای خلیج‌فارس اجرا خواهیم کرد.

چالش‌های موجود در مسیر فعالیت

 مدیرعامل کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی در ادامه به چالش‌های موجود در مسیر فعالیت‌های صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت: از «عدم ثبات» می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عاملی که موجب متضرر شدن فعالان اقتصادی و صنعتی کشور می‌شود نام برد. متاسفانه در کشور ما قیمت‌ها چسبندگی و وابستگی بالایی به نرخ دلار دارند. در چنین شرایطی با تغییرات مداوم نرخ دلار در بازار نرخ تمام کالاها با بی‌ثباتی مواجه می‌شود. این موضوع موجب شده تا فعالان اقتصادی و صنعتی قدرت پیش‌بینی را از دست دهند. بنابراین ما از مسئولان و دولتمردان خواهشمندیم که موجب ایجاد ثبات در تمام فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور شوند.

حضور در نوزدهمین نمایشگاه ایران متافو

این فعال معدنی و صنعتی در بخش پایانی صحبت‌های خود به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایران‌متافو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مجموعه نورد و تولید قطعات فولادی کارخانه بسیار شناخته‌شده‌ای است؛ بااین‌حال دسترسی به مشتریان جدید همواره جزو برنامه‌های ما به‌حساب می‌آید. در همین زمینه حضور در نمایشگاه ایران‌متافو دستیابی ما به این هدف را تسهیل می‌کند. از طرفی بیشتر فعالان این حوزه به محصولات آلیاژی، ورق، تأمین قراضه و... احتیاج دارند که در این مکان می‌توان نیاز آنها را احصا و تأمین کرد.

شهرستانی بابیان اینکه نمایشگاه یکی از بهترین ابزار تبلیغات به شمار می‌رود، گفت: قطعاً حضور در رویدادهای نمایشگاهی مرتبط با صنعت فولاد برای برندینگ و بازاریابی صاحبان صنایع بسیار مثمرثمر خواهد بود. بنابراین به هر میزان که نمایشگاه باشکوه‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شود وظیفه خود را به نحو مطلوبی انجام خواهد داد. البته نباید فراموش کرد که حضور مجموعه‌های خارجی در نمایشگاه بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه به‌ندرت شاهد حضور خارجی‌ها در نمایشگاه هستیم. این چالشی است که به نحوه ارتباط ایران با دنیا برمی‌گردد. امیدواریم با عادی شدن روابط با سایر کشورهای جهان شاهد حضور پررنگ مجموعه‌های خارجی در این رویداد باشیم.

ارسال نظر