|
کدخبر: 274157

فهرست ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل به زودی منتشر می شود

برادران؛ معاون وزیر صمت گفت: هنوز برای امسال لیست قطعی تعرفه های واردات منتشر نشده است.

صنعت و معدن فهرست ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل به زودی منتشر می شود

معاون وزیر صمت در گفت و گوی خبری با خبرنگار صدا و سیما در رابطه با اینکه لیست تعرفه برای کالاهای ممنوعه واردات گفت: هنوز برای امسال لیست قطعی منتشر نشده اما تعرفه منتشر شده است، ممکن است مردم با هر ممنوعیتی احساس ناخوشایند داشته باشند، اما بزرگان ما به تولید داخل همواره تاکید داشته‌اند و در همه سال‌ها چه در کشور ما و چه در کشور‌های استقلال طلب همواره تاکید می‌شده که از کالاهای داخلی استفاده کنیم و این را یک ضروروت اقتصادی می‌دانیم. با رقابتی که در منطقه داریم باید بتوانیم در ارز صرفه جویی کنیم و این موضوع باعث رشد اشتغال خواهد شد.

برادران ادامه داد: درحال حاضر برخی ازکالاها با نام تولید داخل است اما باید به آنها عمق بدهیم و کیفیت داشته باشد، مهم است که چه درصدی از کالا داخلی باشد، مقام معظم رهبری تاکید دارند تولید‌کنندگان در حوزه نرخ رعایت مردم را بکنند.

وی در خصوص ملزومات تکیه بر تولید داخلی گفت: در نقاطی قانون‌گذار اختیار داده است برای تنظیم نوسانات بازار و ارتقا کیفیت برخی کالاها را ممنوع و برخی را دوباره آزادسازی کنیم.

برادران تاکید کرد: این که یک کالا امروز ممنوع است و فردا آزاد می‌شود ایرادی ندارد، ما سایتی راه‌اندازی کردیم که وزارت خانه را موظف کرده تا این کالاهارا اطلاع رسانی کند و به اسم توانیران این سایت را می‌شناسند.

وی در توضیح مشکلات درحوزه تولید لنت ترمز گفت: ما توانمندی خوبی در این حوزه داریم و مردم هم تجربه لنت خوب ایرانی را دارند، اما فقط تولید کفایت نمی‌کند و تنظیم بازار باید به درستی انجام شود، بازار نباید همچنان در دست کالای قاچاق باشد. سال ۱۳۸۱ استاندارد لنت صادر شد و تولید‌کنندگان از این سال سعی می‌کنند استاندارهارا به روز کنند. درکشور لنت هایی وجود دارد که کیفیت ندارند و چالش ایجاد می‌کنند و موانع تولید در این زمینه محسوب می‌شود لنت در لیست واردات ممنوع نیست. برخی مواد اولیه لنت شاید در زمینه واردات در محدودیت باشد. تولید‌کنندگان قائل بر این هستند که ما ظرفیت تولید کشور برای لنت را داریم اما بازار همراهی نمی‌کند، در این زمینه هم باید قاچاق کالا را کنترل کنیم.

برادران گفت: نگاه وزارتخانه براساس حمایت از تولید است و تلاش داریم ارزبری خارجی نداشته باشیم. درحال‌حاضر هم آمار نشان می‌دهد ما کاهش ارزبری داشته‌ایم که با افزایش تولید و کیفیت همراه بوده است.

وی در توضیح کالاهایی که در لیست ممنوعیت هستند گفت: لیست گروه ۴ مثل لوازم خانگی به طور مطلق ممنوع است، برخی هم جز گروع ۲۷ هستند که شاید ممنوعیت داشته باشند اما براساس نیاز داخلی متغیر است و می توانند آزاد سازی شوند. این لیست ها در کتاب تعرفه وجود دارد.

وی در رابطه با واردات اسید بنزوئیک که نسبت به آن اعتراض وجود دارد گفت: ما در وزارت خانه آمادگی پذیرش گزارش ها را داریم و اگر به توان داخلی در مورد هر کالایی رسیدیم سریعا آن را ممنوع اعلام می کنیم. برادران در توضیح اینکه برای جلوگیری از واردات اسید بنزوئیک چه اقدامی انجام خواهد شد گفت: ما بر عهد خود هستیم و تا جایی که تولید کننده داخلی بتواند نیاز داخلی کشور را تولید کند و عرف قیمت را رعایت کند حمایت می کنیم، دولت جدید به تولید وفادار است و بیشترین آمار در رشد صنعت را در سالهای اخیر داشته ایم. در مورد موضوع اسید بنزوئیک هم پیگیری می کنیم و وظیفه قانونی خودرا انجام می دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها