|
کدخبر: 272850

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ مطرح شد؛

آمادگی ایران برای صادرات تجارب حوزه چاپ به کشورهای منطقه

مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی و فرآوری برگزار شد.

صنعت و معدن آمادگی ایران برای صادرات تجارب حوزه چاپ به کشورهای منطقه

مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی و فرآوری امروز ۸ شهریور ماه با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار، عباس تقدسی نژاد مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب، مکی معاون وزیر صنعت و معدن عراق، شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان چاپ اقلیم کردستان و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد.

ضرورت توجه به صنعت چاپ و بسته بندی

تقدسی نژاد در این مراسم با بیان اینکه این نمایشگاه در ۱۵ هزار مترمربع برگزار شده است، اظهار داشت: ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند؛ همچنین ۱۵۰ هیات تجاری از کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند. صنعت چاپ و بسته بندی جزو صنایعی اثرگذار در حوزه بین الملل است. خوشبختانه  طی سال های اخیر در راستای اعتلا و رشد این صنعت در کشور ما نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. چاپ در میان ۲۰ صنعت اثرگذار در تولید ناخالص داخلی است. براساس آماری که منتشر شده است؛ این صنعت سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد. عددی که طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و در ایران نیز به لحاظ ظرفیت‌های بومی امکان تنوع زیادی دارد.

عباس-تقدسی-نژاد

وی افزود: همه ما وقتی قصد خرید یک محصول را داریم در وهله اول با بسته بندی آن روبرو می شویم. کار هنری که در بسته بندی محصولات رخ می دهد بیش از هر چیز توجه ما را به خود جلب می کند. این موضوع نشان می دهد که ما در راستای ارتقای کسب و کار خود باید به این صنعت توجه ویژه داشته باشیم. توجه به صنعت چاپ و بسته بندی موجب افزایش فروش، ارتقای تولید و در نهایت توسعه صادرات خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر به یکی از واردکننده های عمده محصولات بسته بندی تبدیل شده ایم، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند امارات ما را به عنوان یکی از بازارهای هدف صادراتی خود در زمینه صادرات محصولات بسته بندی می دانند. با توجه به ظرفیت های ذاتی که در کشور وجود دارد این رویه می تواند بالعکس شود. ما قابلیت داریم به کشوری که صادرکننده و برندساز محصولات بسته بندی است تبدیل شویم.

انعقاد تفاهم نامه بندرخشک

تقدسی نژاد در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بندرخشک با برخی از شرکت های زیرمجموعه شهرداری تهران و سازمان های مربوطه، عنوان کرد: یکی از اهداف این تفاهم نامه ایجاد شرکت های مختلفی است که می توانند در حوزه بسته بندی و توسعه صادرات کشور موثر واقع شوند. در این تفاهم نامه نمایشگاه به عنوان بخش بازاریابی، منطقه ویژه اقتصادی ری به عنوان بخش تولید و در نهایت فرودگاه امام خمینی نیز به عنوان بخش توزیع استفاده خواهیم کرد تا زنجیره ارزش کالا را در محدوده مثلثی جنوب شهر تهران ایجاد کنیم.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب گفت: امیداوریم برگزاری رویدادهای مشابه و اقداماتی که در راستای استفاده و توسعه ظرفیت های شهر آفتاب که در حال انجام است موجب شود تا در یک فرآیند بزرگ تر موجب شکل گیری یک یک ناحیه بزرگ اقتصادی و مهم در جنوب تهران شود.

تاثیر شگرفت صنعت چاپ بر سایر صنایع

در ادامه این مراسم مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت با بیان اینکه صنعت بسته بندی و چاپ کشور در حال معرفی چهره جدیدی از خود است، گفت: برگزاری این نمایشگاه نشانه بارز رشدی است که امروزه در این صنعت در حال رخ دادن است. صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان یک حوزه پیشرو می تواند تاثیرگذاری ویژه ای در سایر صنایع داشته باشد. آنچه که در شرایط امروزی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است بحث رسیدن به فناوری است. اگر قرار بر این است که این بخش به عنوان یک صنعت زیربنایی و اثرگذار در توسعه صادرات غیرنفتی ایفای نقش کند باید به فناوری های نوین دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که صنعت چاپ و بسته بندی یک مزیت و جایگاه ویژه ایجاد می کند. این مزیت می تواند همه محدوده های تولید، توزیع و مصرف کننده را به سرحد مناسب برساند. اگر درصدد رشد این صنعت هستیم باید توجه داشته باشیم که این حوزه باید در اولویت های حرکت های شتابدهنده و جهشی باشد تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد. یکی از عوامل مهم توسعه این صنعت تعریف استانداردهایی در حوزه چاپ و بسته بندی است که بتواند محصولات ما را در سطح بین المللی به صورت شایسته تری معرفی کند.

کشورهای منطقه از تجارب ایران استفاده کنند

در ادامه این مراسم یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه تجارب و مهارت های خوبی در صنعت چاپ و بسته بندی کشور ما وجود دارد که قابل انتقال به شرکا و همسایگان تجاری ما است. علاوه‌ بر این دانش و فناوری‌ های موجود نیز قابل اشتراک است. در ایران زمینه‌ های همکاری بسیار خوبی در صنعت چاپ وجود دارد. صنعت چاپ در آستانه یک جهش و پیشرفت بسیار خوب در حوزه صادرات و ارتباطات است، دولت نیز از این فعالان این صنعت و صاحبان صنایع حمایت می‌کند.  دولت سیزدهم به طور قطع از گسترش تعاملات و ارتباطات تجاری با صاحبان صنایع در کشورهای منطقه حمایت خواهد کرد. با همکاری خوب و صمیمانه وزارت صمت و با اهتمام اهالی صنعت چاپ کشور زمینه توسعه بیش از پیش این صنعت فراهم خواهد شد.

یاسر-احمدوند

وی در پایان گفت: در این میان امیدواریم در سایه برگزاری این نمایشگاه، همکاری‌ ها و قراردادهای خوب کاری و تجاری امضا شود و شاهد موفقیت‌ های فعالان صنعت چاپ در کشور باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها