|
کدخبر: 266955

گرید های مختلف سیم بکسل و اتصالات فولادی

سیم بکسل ها علاوه بر انواع ساختار، بافت و متریال های گوناگون در گرید های متنوعی نیز تولید می شوند. این امر نه تنها در مورد سیم بکسل، زنجیر و ادوات لیفتینگ بلکه در مورد تمامی قطعات فولادی که با تنش های کششی، فشاری و سایشی روبرو هستند صادق می باشد. در صنعت فولاد Carbon steel به سبب قابلیت های مکانیکی که دارد بعنوان آلیاژی بی مانند در تولید قطعات بکار می رود که خواص آن را می توان با کم و زیاد کردن درصد کربن بکار رفته در ساختار و یا طی عملیات حرارتی تغییر داد.

سیم-بکسل

قابلت کششی سیم بکسل و زنجیر تنها با افزایش و کاهش میزان کربن می تواند از گرید آهنی مانند G43 که دارای تنسایل مقاومت کششی حدود 400 نیوتن بر میلیمتر مربع است تا مقاوتی بالای 800 نیوتن بر میلیمتر مربع افزایش پیدا کند. برای بررسی گرید های مختلف سیم بکسل و زنجیر بهتر است ابتدا به مفهوم گرید بپردازیم.

مفهوم گرید آلیاژ های فلزی

گرید نه تنها برای فولاد بلکه برای دیگر آلیاژ های فلزی نیز بکار گرفته می شود اما با توجه به گستردگی کاربری فولاد گرید های فولادی در تنوع بیشتر و در موارد گسترده تری مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه در عمل گرید فولاد یا گرید سیم بکسل و زنجیر بار خوانده می شود معرف یک کمیت مکانیکی به نام تنسایل مقاومت کششی می باشد. تنسایل کمیتی است که با تنش کششی هم ارز بوده و بر روی نمودار تنش-کرنش فلز مفهوم اصلی خود را پیدا می کند. هر اندازه تنسایل فلز بالاتر باشد مقاومت کششی آن بیشتر و انعطاف آن کمتر می شود.

مفهوم گرید فولاد همان تنسایل فولاد است که تا اندازه زیادی تابع درصد کربن بکار رفته در ساختار در ترکیب با عنصر فلزی آهن می باشد. عملیات حرارتی سخت کاری نیز یکی دیگر از روش های افزایش تنسایل فولاد محسوب می شوند که قابلیت افزایش تنسایل حتی به بالای 2000 نیوتن بر میلیمتر مربع را نیز پدید می آورند. یکی از کمیت های مکانیکی مهمی که بصورت هم ارز با تنسایل بالا می رود سختی سطحی که معیاری برای مقاومت در برابر تنش های سایشی و اصطکاکی است می باشد.

گرید های کاربردی سیم بکسل و زنجیر فولادی

زنجیر و سیم بکسل بعنوان دو رکن مهم در لیفتینگ بار محسوب می شوند که مهمترین و کاربردی ترین گرید های این ادوات لیفتینگ صنعتی به قرار زیر هستند:

  • گرید زنجیر آهنی G43: این گرید از زنجیر برای کاربری های غیر لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرد و از آلیاژی با درصد بالای آهن و درصد کم کربن تولید شده است.
  • گرید زنجیر G80: این گرید از زنجیر پر کاربرد ترین گرید در تولید زنجیر های لیفتینگ بار، زنجیر های اسلینگ و اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی محسوب می شود. بر روی انواع پولیفت های زنجیری و وینچ های زنجیری نیز از این گرید زنجیر استفاده می شود.
  • گرید زنجیر G100, G120: این دو گرید از زنجیر بصورت خاص تولید می شوند و تنها با برند های محدودی مانند Crosby در بازار یافت می شوند. این دو گرید از زنجیر بار فولادی برای تولید اسلینگ های خاص زنجیری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سیم بکسل گرید 1560: یکی از پایینترین گرید های سیم بکسل فولادی محسوب می شود. این گرید از سیم بکسل اغلب یا بصورت سیم بکسل آسانسوری با ساختار 8X19 بکار گرفته می شود و یا گاهی برای گرید های عمومی سیم بکسل یافت می شود.
  • سیم بکسل گرید 1770: یکی از گرید های ایده آل از سیم بکسل که حد بالایی از مقاومت کششی را فراهم می کند گرید 1770 می باشد. اغلب سیم بکسل های حفاری، سیم بکسل های اتصال جرثقیل و حتی سیم بکسل نتاب تاور کرین ها از این گرید تولید می شوند.
  • سیم بکسل گرید 1960: این گرید از سیم بکسل اغلب بصورت سیم بکسل نتاب برای تاور کرین های بلند مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود ساختار هایی خاص از سیم بکسل مانند سیم بکسل برش سنگ که بصورت مغزی در معادن همراه با الماس بکار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: boxelco.com

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها