|
کدخبر: 264901 نیما مجدی

سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با گسترش نیوز:

گره کور برق برای صنعت باز می شود؟

سخنگوی صنعت برق کشور معتقد است: «تسهیلاتی برای صنعت در نظر گرفته شده که در سال گذشته وجود نداشته است».

صنعت و معدن گره کور برق برای صنعت باز می شود؟

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در شهرک‌ها تامین شده و برای امسال و سال آینده حدود ۲۵۰۰ مگاوات کسری وجود دارد اما سخنگوی صنعت برق کشور از تسهیلاتی می گوید که به صنایع مختلف تخصیص داده شده و اطمینان می دهد جای نگرانی نیست.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، با بیان این که سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگابایت کسری یا ناترازی در میزان تولید و مصرف برق وجود داشت در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: « بخشی از این ناترازی مربوط به توسعه و سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی متناسب با مصرف برق کشور می‌شد که افزایش پیدا نکرد و بخش دیگر هم مربوط به خشکسالی بود که متاسفانه طی سال‌های گذشته موفق به داشتن نیروگاه های برق آبی نشدیم همچنین  از دیگر دلایل این ناترازی می توان به استفاده ی غیر مجاز از شبکه های برق برای استخراج رمز ارز ها اشاره کرد».

رجبی - مشهدی

سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه با اشاره به این که امسال با توجه به رشد مصرف این میزان ناترازی، بیشتر می شود اضافه کرد: « ولی وزارت نیرو تمهیداتی پیش بینی کرده که از آن جمله می توان به احداث حدود ۶ هزار مگابایت نیروگاه ها و ارتقاع ظرفیت این نیروگاه‌ ها اشاره کرد.».

وی ادامه داد: «خوشبختانه بیش از ۴ هزار مگابایت در اختیار شبکه قرار گرفته و امید است، طی تابستان بقیه این موارد به ظرفیت تولید کشور افزوده شود».

رجبی مشهدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که بخش خانگی برای دولت دارای اولویت است ادامه داد: « برای جلوگیری از قطعی برق خانگی، تمهیداتی اندیشیده شده است که از آن جمله  می توان به مشوق هایی که برای بخش خانگی مد نظر قرار گرفته اشاره کرد».

وی، تخصیص جایزه های نقدی و تسهیلات مرتبط با آن را از مشوق های کم مصرفان برقی عنوان کرد و ادامه داد: « اینکه بتوانیم به ازای هر کیلو وات ساعتی که صرفه جویی برق صورت می گیرد، ۵۰۰ هزار تومان که معادل ۵ برابر قیمت متوسط برق در بخش خانگی می شود به کسانی پرداخت کنیم که صرفه جویی می کنند و همچنین، تخصیص تسهیلات برای کسانی که  کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته و زیر الگوی مصرف هستند را به سرانجام برسانیم، عملکرد بسیار خوبی خواهد بود».

وی در پاسخ به این سوال که چه فکری برای مشترکان پر مصرف داشته اید ادامه داد: «موفق شدیم برای مشترکان پر مصرف که تعداد آن ها به ۶۵۰ هزار مشترک می رسد کنترل هوشمند نصب‌ کنیم که امکان نظارت و پایش آن ها بیش از قبل فراهم باشد اما در صورتی که تعرفه های افزایشی که برای آن ها پیش بینی شده کار ساز نباشد با اخطار هایی که برای آن ها خواهیم داد باید مصرف خود را کاهش دهند».

 وی در واکنش به این که اگر مصرف خود را کاهش ندهند به طور حتم،‌ برق آنها را قطع خواهیم کرد خاطرنشان کرد: «از آن ها تعهد می گیریم که مصرف خود را به زیر حد تعیین شده برسانند».

پیش بینی برای کاهش ۳۰ درصدی فعالیت های اداری

سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه با اشاره به این که پیش بینی شده ۳۰ درصد مصرف برق در زمان کار و فعالیت اداری و ۶۰ درصد هم پس از خاتمه‌ی کار کاهش یابد ادامه داد: « پیش بینی کرده‌ایم در صنعت کشاورزی،  به افرادی که طرح های مشارکت در طرح مدیریت مصرف را امضا کرده‌اند ۱۹ ساعت برق رایگان دریافت می‌کنند به عبارتی دیگر، اگر همکاری های لازم در بخش کشاورزی انجام شود، برق این دوره تابستان یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، تعرفه‌ها رایگان شود که خوشبختانه استقبال خوبی در این زمینه انجام شده است».

تامین برق صنعت در اوج مصرف برق

رجبی مشهدی در ادامه گفت: «پیش بینی کرده ایم که بتوانیم بخشی از برق مورد نیاز صنعت در دوره‌ ی محدودیت و ساعت هایی که امکان تعمیر وجود دارد را تامین کنیم تا در تولید آن ها مشکل جدی به وجود نیاید. در حال حاضر، دارای ۵۰۰ هزار واحد صنعتی هستیم که تعداد ۴۹۰ هزار از آن ها مشمول طرح های مدیریت مصرف ما نیستند و تنها ۱۰ هزار مشترک صنعتی هستند که در طرح های مدیریت مصرف مشارکت می کنند که از این تعداد ۱۰ هزار مشترک صنعتی، ۴۴۰ مشترک عمده هستند که در طرح های ما مشارکت می کنند و میزان مصرف به شدت کمتر از سال های گذشته است» .

یک روز خاموشی در شهرک های صنعتی

سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه یادآور شد: « سال گذشته در شهرک های صنعتی شاهد خاموشی های هر روزه بوده ایم، اما امسال خوشبختانه،  تنها یک روز از ساعت  ۱۱ تا ۲۳ خاموشی خواهد بود اما کارخانجات و صنعتگران می‌توانند یک شیفت کاری، فعالیت در صبح یا شب هم داشته باشند همچنین در طول هفته نیز شرایط برای برق  بخش مولد کشور بهتر و منظم تر از سال گذشته فراهم است و مشکلی در تأمین برق نخواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها