|
کدخبر: 264236 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی در هاله ای از ابهام

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی معتقد است: « مشکلات بسیاری بر سر راه واردات ماشین آلات سنگین وجود دارد که مهمترین آن موانع نوسازی این ماشین‌آلات است».

صنعت و معدن واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی در هاله ای از ابهام

واردات ماشین آلات سنگین، دردی است که فعالان این صنعت را درگیر کرده و خواستار رفع موانع توسط دولت هستند. همچنین،‌ واردات ماشین های سن بالا، مشکلاتی را برای حوزه معدن ایجاد کرده است.درباره این که چه مشکلاتی بر سر راه ماشین‌آلات سنگین معدنی بوده و راه های برون رفت از آن چیست با عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفتگویی داشته ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در گفتگو با گسترش نیوز عنوان کرد:«درحال‌حاضر بر اساس گزارش هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کرده، حدود ۳۷ هزارماشین فعال در کشور داریم و پیش‌بینی انجمن این است که با توجه به سرویس دهی‌های شرکت‌های نمایندگی، این عدد باید نزدیک به پنجاه هزار ماشین برسد».

وی با بیان این که در خوشبینانه‌ترین حالت، میانگین سن ماشین‌آلات کشور ۱۸سال است ادامه داد: « با توجه به وضعیتی که در آن هستیم و با وجود ماشین‌های با عمر هجده سال چگونه می‌شود هم به پروژه‌های عمرانی هم در معادن فعالیت کرد و بهره‌برداری بالا هم داشت»؟

وی ادامه داد: «تقریبا بیش از شش سال است که به دلیل ممنوعیت منابع ارزی و برخی سیاست‌ها و بخشنامه‌های خلق الساعه وزارت صمت، ورود ماشین‌آلات به صورت محسوس کم شده به طور مثال برخی از ماشین‌آلات به دلیل داشتن نمونه مشابه تولیدات داخلی ممنوع شده که از آن جمله می‌توان به بیل های مکانیکی تا ۳۶۰ اسب بخار و لودرهای با وزن ۷ تن اشاره کرد یا ماشین‌آلاتی که میتوانستند در صنایع و معادن و پروژه‌های عمرانی کمک کنند محدود و باعث افزایش عمر ماشین‌های داخل کشور شدند».

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی ادامه داد: «از یک سو با واردات ماشین‌آلات مستعمل نزدیک به ده سال و حتی بالاتراز ده سال، با توجه به ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ آیین‌نامه ی اجرایی معادن رو به رو بودیم که ماشین‌آلات مستعمل بدون هیچ ممیزی و ضابطه‌ای مثل پاس کردن استانداردهای اولیه و استانداردهای تایید نو وارد کشور شده و متاسفانه همین موضوع باعث افزایش عمر ماشین‌های داخلی کشور شده و حتی نرخ و کمیت ماشین‌آلات مستعمل برتولیدات داخلی تاثیرگذار بوده است ».

عبدالرضا-صالحی

صالحی با بیان این که تهیه قطعات یدکی و پشتیبانی از یک سو مشکلاتی را برای فعالان حوزه معدن به وجود آورده یادآور شد: «چرا که بسیاری از ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شدند همچون ماشین‌آلاتی وارداتی قبلی، نبودند بنابراین تامین قطعات این ماشین‌آلات شرایط خاصی می‌طلبید این در حالی است که بسیاری از نمایندگان رسمی شاید موفق به تامین قطعات نمی‌شدند چرا که نمونه‌ای از این مدل ماشین‌آلات وارداتی وجود نداشت و حتی مکانیک هایشان آشنایی با ماشین‌آلاتی مستعمل وارداتی نداشتند».

تدوین شیوه نامه واردات ماشین‌آلات یک گام به جلو

وی ادامه داد: «اما خوشبختانه طی چندماه اخیر، برنامه هایی در حال تدارک است که شاید یک تحولی در این سیستم ایجاد و به ماشین‌آلات توجه ویژه‌ای شود در نتیجه با تدوین این شیوه نامه که اگرچه کامل نیست اما یک گام به جلو بوده، حداقل اتفاقی که می‌افتد کاهش عمر ماشین‌های موجود در معادن است».

وی تاکید کرد: « با توجه به این که قرار است معدن در برنامه‌های دولت جایگزین نفت شود یادآور شد: « ولی متاسفانه به آن اهدافی که مدنظرمان بود به دلیل وجود مشکلاتی در واردات ماشین‌آلات که رکن اصلی در استخراج است نرسیدیم و با این وضعیت موجود ماشین‌آلات نه تنها به آن وضعیت نمی‌رسیم که هر چند سال این ماشین‌ها عمرشان بالاتر می‌رود و بسیاری از اینها زمین گیر تر می‌شوند و متاسفانه شرایط بدتر خواهد شد».

صالحی با تاکید بر این که هنوز نمیدانم چرا بسیاری از دوستانی که در معادن فعالند اصرار دارند تا ماشین‌های مستعمل ده سال به بالا وارد کشور شود ادامه داد: «اگر میخواهیم عمر ماشین‌آلات کمتر از هجده سال باشد یقینا باید ماشین‌آلاتی وارد کشور شوند که یا نو بوده یا حداقل تا سه سال کارکرد داشته باشند که بتوانیم کارایی ماشین‌آلات را افزایش دهیم».

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی صحیحی برای واردات ماشین‌آلات نو به انجام برسد اذعان کرد: «باید تمهیداتی برای آن دسته از فعالانی که توانایی خرید ماشین‌آلات سنگین ندارند اندیشیده شود که معتقدم با تامین مالی از طریق نمایندگی‌ها یا از طریق بانک‌ها می‌توان ماشین‌های نو را وارد بازار کرد و این موضوع و تصمیم عقلانی تر است تا این که حتی ماشین‌آلات مستهلک با عمر پنج سال را وارد کشور کنیم».

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با اشاره به این که ۳۷ هزار ماشین‌آلات مستهلک فعال درکشور، سالانه حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان، سوخت بیشتر مصرف می‌کنند افزود: «اگر ماشین‌آلات جدید جایگزین شود، در سوخت و هزینه‌های دولت نیز صرفه جویی خواهد شد ادامه داد: «اگر ماشین‌آلات نوسازی شود نزدیک به صد و ده هزار میلیارد تومان صرفه جویی و کاهش هزینه از تفاوت مصرف سوخت خواهیم داشت ولی متاسفانه مسائل این چنینی در حوزه ماشین‌آلات دیده نمیشود که اگر آگاهانه می‌اندیشیدیم بجای قطع یارانه روغن، گندم و ماکارانی مردم، می‌بایست در ابتدا یارانه سوخت معادن که کالاهاشون بر اساس قیمتهای جهانی صادر میشه رو قطع میکردیم ».

وی با بیان این که معمولا تصمیمات در حوزه ماشین‌آلات و صنعت کشور ناآگانه انجام می‌شود ادامه داد: «در صورتی که ناوگان ماشین‌آلات نوسازی شود برای تامین سوخت این تعداد ماشین، حداقل از لجستیک، عبور ومرور و تامین ۱۷۷ هزار تانکر سوخت در سال است جلوگیری میشه که متاسفانه این نوع برنامه‌ریزی‌ها دیده نشده و نمی‌شود و تصمیم هایی که گرفته می‌شود خلق الساعه و ضرب الاعجلی و مسکن است».

تولید داخل همسو با سیاستگذاری صحیح

صالحی در پاسخ به این که چه خواسته‌ایی از دولت سیزدهم دارید عنوان کرد: «تنها چیزی که ما از دولت میخواهیم بحث تولید داخل براساس یک روش خاص است. اگر قرار بر تولید داخلی ماشین‌آلات باشد باید از سیاست‌های درستی پیروی کرده و نتیجه بخش باشد و با توجه به این که که کاربران ماشین‌آلات سنگین، معادن و پروژه‌ها هستند نه مردم عادی. لذا تولید این نوع ماشین‌آلات باید بر اساس توانایی هایی که در داخل وجود دارد و در یک حد معین انجام شود».

به گفته وی، پس از تولید ماشین‌آلات داخلی باید با توجه به نیاز پروژه‌های معادن یا عمرانی مجوز واردات ارائه شود در صورتی که حتی وارد کردن ماشین‌آلات نو در مقابل ماشین‌آلات داخلی می‌تواند رقابت ایجاد کرده و نرخ را کاهش داده و به نفع تولید‌کننده باشد که در این صورت تولید با کیفیت تر بوده و مصرف‌کنندگان از کیفیت بهتری برخوردار خواهند شد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها