|
کدخبر: 263413 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

حال خوب آلومینیوم در بورس کالا؟

این که حال آلومینیوم دربازار سرمایه گذاری خوب است یا نه؟ سوالی است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، اما یک کارشناس بورس کالا معتقد است: « بورس کالا هست که قیمت ها واقعی تر باشد و اگر فرق قیمتی دیده می شود باید دلیل آن را در جایی دیگر جستجو کرد».

صنعت و معدن حال خوب آلومینیوم در بورس کالا؟

این موضوع « قیمت گذاری آلومینیوم در بورس گران تر از نرخ صادراتی است» موافقان و مخالفان بسیاری را به دنبال داشته به شکلی که مخالفان معتقدند: اولین هدف بورس، متعادل کردن قیمت‌ها و از بین بردن بی نظمی‌های قیمتی است، اما موافقان می‌گویند: مافیا پشت این عرضه ها بوده و با عرضه یک محصول و هماهنگی های از پیش انجام شده تقاضا افزایش یافته و بازار از تعادل خارجی می‌شود. آنچه در ادامه می‌خوانید نظر کارشناسان بورس کالا درباره عرضه آلومینیوم و چالش های قیمتی آن است. با گسترش نیوز همراه باشید.

قیمت های بورسی به ضرر تولیدکنندگان آلومینیوم

چندی پیش آریا صادق نیت حقیقی دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم به گسترش‌نیوز گفته بود که فروش آلومینیوم از طریق بورس گران تر از قیمت صادراتی این صنعت است. وی از این موضوع ابراز ناراحتی کرده و اعلام کرده بود این موضوع به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود. در همین راستا حسین برزگر کارشناس بورس کالا به گسترش‌نیوز گفت: « معمولا قیمت ها، در بورس کالا براساس تقاضا انجام می‌شود و در برخی مواقع قیمت های روی تابلو  واقعی نیست، به عبارتی قیمت ‌های واقعی کمتر از  آن چیزی است که در تابلوی بورسی دیده می شود».

خلاء را در جای دیگری بیابید

دکتر علی جمالی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز با اشاره به این که بورس کالا راه چاره‌ای برای ایجاد قیمت‌های واقعی در صنایع است، گفت: « بورس کالا هست تا قیمت ها در آن بطور صحیح مدیریت و متعادل شود و هر آنچه که در تابلوی بورس کالا قیمت گذاری می شود که بر مبنای نیاز بازار بوده  و نرخ بازار محسوب می شود.

علی-جمالی

وی با اشاره به این که صادرات  کالا در شرایطی مفهوم می‌یابد که نیاز داخلی را پاسخ گفته باشد ادامه داد: « درصورتی‌که قیمت کالای عرضه شده در بورس گران تر از قیمت صادراتی آن کالا باشد در این صورت باید این موضوع مورد پی‌گیری قرار گیرد و علت یابی شود، چرا که این موضوع با ماهیت بورس در تضاد است و احتمالا ناهماهنگی‌‌هایی در ساختارها وجود دارد».

جمالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که معمولا نوسانات قیمتی در بورس حاصل بر هم خوردن عرضه و تقاضاست اذعان کرد: «بازار، نتیجه عرضه و تقاضاست که اگر به هر دلیلی دچار شوک حاصل از اتفاقات غیر پیش بینی شده همچون مشکل ساختاری حاد یا جنگ در سایر کشورها و فاکتورهایی شبیه به این موارد شود ما برای این که مبتلا به تبعات حاصل از این مدل اتفاقات نشویم باید قیمت گذاری کالاهای پایه ای و استراتژیک را به بورس کالا بسپاریم تا بهتر محصولات را شناسایی و استانداردسازی کرده و قیمت گذاری کنیم».

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت آلومینیوم صادراتی کم تر از قیمت های روی تابلو است، ضمن عدم تایید این موضوع خاطرنشان کرد: « ساز و کارهای بورس، بی‌نظمی در ساختارها را رفع می‌کند و اگر بی‌نظمی در عرضه یا قیمت عرضه باشد به نظر می رسد باید مربوط به تولیدکنندگان بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است کیفیت و ویژگی های آلومینیوم صادراتی متفاوت از آلومینیوم عرضه شده در تابلوی بورس کالا باشد و در غیر این‌صورت وجود این اختلاف توجیه پذیر نیست و می‌تواند ناشی از خلاءهای اطلاعاتی و شفاف‌سازی هایی باشد که گاهی در تولید محصولات به چشم می خورد و باید اصلاح شود».

عارضه یابی؛ تنش حاصل از شایعات را کاهش می دهد

این کارشناس بورس کالا، با اشاره به این که پیش از این هم، بسیاری از بی نظمی‌‌های قیمتی به محض ورود به بازار بورس رفع شده است، آهن و سیمان را از جمله این محصولات دانست و ادامه داد: « بعید به نظر می رسد در مورد آلومینیوم فرق قیمتی بین عرضه این محصول و صادرات آن وجود داشته باشد که اگر چنین باشد با مدیریت و بررسی اطلاعات و داده های صنعتی ما اعم از تولید، توزیع، صادرات و مصرف آلومینویم به راحتی می توان مشکل را یافت و اصلاح کرد. به گفته وی،‌ این داده هاست که مشخص می‌کند چقدر تولید یا توزیع انجام شده و از چه طریقی و در کجا به فروش می رسد و لذا کنکاش در آنها می تواند عارضه یابی را تکمیل و از بروز شایعات و تنش ها ممانعت به عمل آورد.

جمالی با اعتقاد بر این که نظارت‌ها در بورس کالا به دقت انجام می شود و قیمت گذاری ها بسیار به واقعیت نزدیک است، در پاسخ به این سوال که نظارت در بورس به چه شکلی منجر به تعدیل قیمت‌گذاری‌ها می‌شود عنوان کرد: « در واقع بازار فیزیکی کالاها به علت مزایایی که برای تولیدکننده و خریدار دارد، با حضور موثر آنها در معاملات منجر به کشف قیمت منصفانه می‌شود. همچنین رانت، دستکاری قیمت، عدم شفافیت میزان عرضه و تقاضا، احتکار، تبانی، امضا طلایی و ... جایی در این فرایند ندارد و این امر منجر به کشف قیمت واقعی می شود. این فرایند با جزئیات آن توسط ناظر بازار پایش شده و هر گونه نوسان غیرعادی از طریق داده های معاملاتی قابل بازرسی است، لذا مغایرت های این چنینی که شما مطرح کردید قابل پیگیری و شفاف سازی است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها