|
کدخبر: 259908

تأکید بر مسئله‌محور شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی برای رفع نیاز صنعت کشور

در نشست مشترکی که روز سه‌شنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پیمان صالحی معاون پژوهشی و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد پردیس‌های مشترک نوآوری و فناوری تأکید شد.

صنعت و معدن تأکید بر مسئله‌محور شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی برای رفع نیاز صنعت کشور

در نشست مشترکی که روز سه‌شنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پیمان صالحی معاون پژوهشی و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد پردیس‌های مشترک نوآوری و فناوری تأکید شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با بیان این‌که تا کنون ۵۷۲ شرکت دانش بنیان تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر شده است، گفت: ۱۶۳۳ شرکت تولیدی مستعد دانش بنیان نیز در این مناطق شناسایی شده است که از طریق مشاوران تخصصی کلینیک‌های خدمات کسب و کار، به دانش بنیان شدن آن‌ها کمک می‌شود.

علی رسولیان همچنین از شناسایی ۱۶۳۵ و رفع ۴۴۲ نیاز فناورانه از طریق به‌هم رسانی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای صنعتی متقاضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

وی استقرار ۱۲۹ واحد فناور در شهرک‌های فناوری، راه اندازی ۸ مرکز نوآوری، استقرار ۵۷۹ مشاور در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار و حمایت از ۲۹۸۶ خدمات توسعه کسب و کار را از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای ارتقاء جایگاه نوآوری و فناوری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عنوان کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: واگذاری حق بهره برداری زمین به‌صورت نقد و اقساط با شرایط ویژه (۱۰ درصد نقدی و الباقی طی اقساط ۴۲ ماهه)، اولویت واگذاری حق بهره برداری زمین در اراضی حاصل از فسخ قراردادهای راکد در مناطق تقاضا محور، ایجاد زون‌های تخصصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای استقرار واحدهای تولیدی دانش بنیان و اعطای مشوق اجاره بهای دفتر در سال اول استقرار در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، از جمله حمایت‌های این سازمان از شرکت‌های دانش بنیان است.

برگزاری رویدادهای معرفی و عرضه فناوری و کمک به بازاریابی محصولات دانش بنیان از طریق فن بازارهای منطقه‌ای تحت مسئولیت، راه اندازی سامانه شناسایی و رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی به‌عنوان بستر تعامل واحدهای صنعتی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان، و توانمند سازی واحدهای صنعتی مستعد دانش بنیان شدن از طریق حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، تجاری سازی استارتاپ‌ها در رویدادهای کارآفرینی و تقویت ایده‌های نوآورانه در حوزه صنایع کوچک و متوسط، از دیگر حمایت‌هایی بود که رسولیان به آن‌ها اشاره نمود.

وی حمایت از مشاور توسعه فناوری در فرآیند شناسایی و مستند سازی نیاز فناورانه تا ۸۰ درصد هزینه پایش، شناسایی و مستند سازی مشکلات تا سقف ۷۰ میلیون ریال، برگزاری نشست‌های رودررو فی‌مابین متقاضی و عرضه‌ کننده فناوری و پیگیری تا رفع نیاز واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، خوشه‌ها و رشته صنعت‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، همچنین حمایت از مشاور یا عرضه‌ کننده فناوری تا ۷۰ درصد هزینه انجام شده در همراهی حضور واحد صنعتی در نشست‌های رودرروی داخلی، شامل رفت و آمد و اسکان تا سقف ۴۰ میلیون ریال و در نشست‌های رودرروی خارجی تا سقف ۱۰۰۰ میلیون ریال، و نیز حمایت از مشاور تا ۷۰ درصد هزینه خدمات حقوقی و تنظیم قرارداد انتقال فناوری تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و پرداخت کمک بلاعوض در مبادله فناوری به میزان ۶۰ درصد ارزش قرارداد انتقال فناوری خارجی و تا سقف ۸۰۰ میلیون ریال و همچنین ۶۰ درصد ارزش قرارداد انتقال فناوری یا رفع نیاز فناورانه از طریق شرکت‌های داخلی و تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال را از دیگر حمایت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام آمادگی ایجاد زون‌های اختصاصی پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی کشور، پیوند بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری را در ارتقاء تولید دانش پایه در بخش صنعت مؤثر و اثربخش دانست.

رسولیان همچنین با تأکید بر مسأله محور شدن پایان نامه و رساله‌های دانشجویی برای رفع نیاز صنعت کشور اضافه کرد: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه گسترش ارتباطات صنعت و دانشگاه سرمایه گذاری خواهیم کرد تا منابع ملی کشور، هدفمند و در راستای تولید دانش بنیان مصرف شود.

وی ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شناسایی واحدهای تولیدی راکد، نیمه راکد و زیر ظرفیت، امسال احیاء دو هزار واحد و افزایش ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی زیر ۵۰ درصد را هدف گذاری نموده است، که در این راستا از توانمندی‌های بخش خصوصی و دانشگاه برای عارضه یابی و انجام خدمات کلینیکی نیز استفاده می‌کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: ظرفیت مهمی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران وجود دارد، برای آن‌که پایان‌ نامه‌ها و رساله‌های دکترا و دوره‌های پسادکترا را به سمت مسائل جاری و اولویت‌های کشور سوق دهد.

پیمان صالحی با بیان این‌که تسهیل حضور اساتید و دانشجویان در فرصت‌های مطالعاتی امری مهم است، افزود: یکی از موضوعات جدی، بحث مهارت افزایی است؛ قطعاً در محیط واقعی کار، این مهارت افزایی‌ها و دوره‌های کارورزی بسیار بهتر می‌تواند انجام شود.

وی اضافه کرد: اعضای هیأت علمی که استخدام می‌شوند، موظف هستند دوره‌های فرصت مطالعاتی خود را در جامعه و صنعت بگذرانند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه خواستار همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و وزارت متبوع خود درخصوص مسأله محور کردن پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا شد.

صالحی به راه ‌اندازی نهضت پسا دکترا در کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای دوره‌های پسا دکترا امسال برنامه ویژه‌ای پیش‌بینی شده است، که با استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی، می‌توان پایان‌ نامه‌ها و رساله‌های دکترا و دوره‌های پسا دکترا را به سمت مسائل جاری و اولویت‌های کشور سوق داد.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز می‌تواند در همکاری با نظام ایده‌ها و نیازها، در مسأله محوری و هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌ها نقش آفرین باشد.

در بخش دیگر این نشست نیز معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم زیست بوم فناوری و نوآوری، نقش اساسی در تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در کشور دارند.

علی خیرالدین افزود: با ایجاد پردیس مشترک فناوری و نوآوری در استان‌ها و ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه تولید، شاهد هم‌افزایی و گسترش هرچه بیشتر تولید دانش پایه و رقابتی در کشور خواهیم بود.

وی همچنین مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در اجرای نهضت تحقیقات نیاز محور و ارتقاء نظام ایده‌ها و نیازها (نان) برای دستیابی به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را خواستار شد.

در پایان نشست مشترک معاونان وزارتخانه‌های "صنعت، معدن و تجارت" و "علوم، تحقیقات و فناوری"، از مجموعه کتاب دو جلدی چکیده پایان نامه‌های مورد حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که حاوی چکیده ۴۰۷ پایان نامه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کشور است، رونمایی شد.

منبع: پایگاه خبری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر