|
کدخبر: 257807

پیشنهاد معاون وزیر صمت برای واردات خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: واردات خودرو در قبال صادرات محصولات مزیت دار مانند تولیدات دانش‌بنیان‌ها انجام شود.

صنعت و معدن پیشنهاد معاون وزیر صمت برای واردات خودرو

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در توئیتی درباره واردات خودرو نوشت: «در برهه‌ای که تنظیم بازار خودرو بواسطه کاهش عرضه با چالش جدی روبه‌رو هست، بنظر می‌رسد واردات خودرو در قبال صادرات محصولات مزیت دار همچون تولیدات دانش‌بنیان کارشناسی‌تری باشد.»

بعد از خروج امریکا از برجام و مشکلاتی ارزی شورای هماهنگی سران قوا در راستای صرفه‌جویی ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد و براین اساس از سال ۱۳۹۷ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ واردات خودرو ممنوع شد، اما پس از مدتی مجلس به موضوع آزادسازی واردات خودرو وارد شد و طرح ساماندهی صنعت خودرو را در نیمه اول سال ۱۳۹۸ تصویب کرد که شورای نگهبان این طرح را یک سال بعد و در خرداد ۱۳۹۹ به دلیل مغایرت با بندهای (۸ و ۹) سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و همچنین مغایرت با بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی رد کرد.

البته مجلس پس از بررسی و رفع ایرادات مطرح شده، طرح واردات خودرو را در اواخر شهریور سال گذشته تصویب و طرح مذکور را به شورای نگهبان ارسال کرد که شورای نگهبان باز هم طرح مذکور را رد و به مجلس بازگرداند.

طرح مجلس پس از اصلاح از سوی مجلس دوباره به شورای نگهبان ارسال شد اما شورا باز هم با استناد به نامه رئیس هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح مجلس را مغایر با بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و طرح واردات خودرو را باز هم به مجلس ارجاع داد.

در ادامه با وجود مخالفت‌های شورای نگهبان موضوع واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری در بودجه مطرح شد، اما در ابتدای امسال بند مربوط به واردات خودرو با وجود تاکید وزارت صمت بر واردات خودرو از بودجه ۱۴۰۱ حذف شد. اما بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز در مورد مصوبه واردات خودرو اظهارکرد: بحث واردات خودرو به این شکل نیست که فقط خودرو وارد کنیم، از این رو در قانون به تولید نیز توجه شده است، اکنون روش تولید در کشور دارای اشکالات فنی است.

وی افزود: اینکه امروز نرخ تمام شده خودرویی مانند پراید، ۲۰۰ میلیون تومان است، در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود ۲۵ هزار تومان، خودروهایی با ۵ هزار الی ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود.

قالیباف با بیان اینکه واردات خودرو خواسته مجلس بود و مجمع نیز با آن همراهی کرد، گفت: این موضوع در ارتقا کیفیت تولید، نرخ تمام شده و تیراژ تولید موثر است.

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر