|
کدخبر: 254218

صادرات خشکبار در هاله ای از ابهام

در ماه‌های اخیر، دولت سفرهای مهمی را برای توسعه روابط تجاری به کشورهای همسایه انجام داده است که در این مذاکرات دو جانبه، بخش خصوصی را نیز به همراه داشت تا فعالان اقتصادی به‌طور مستقیم وارد زنجیره گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری با همسایگان ایران شوند.

کمتر دوره‌ای در دولت‌های مختلف وجود داشته است که سفرهای دولتی با محوریت بخش خصوصی و بسترسازی برای تجارت خارجی همراه باشد. اکنون سفرهای پی‌درپی وزارت صمت با محوریت سازمان توسعه تجارت و در رأس آن اهمیت به بخش خصوصی برای تعامل سازنده با بخش خصوصی و دولتی کشورهای همسایه در حال انجام است و مهم‌تر از رضایت‌بخش خصوصی از این سفرها است؛ زیرا نتیجه مثبت آن را می‌توان در نظرات بخش هیئت همراه به‌وضوح مشاهده کرد.

در سفر به مسکو همراه با دولت، هیئتی از بخش خصوصی نیز حضور داشتند که نظرات مثبتی درزمینه بهبود روابط با این کشور دارند، زیرا عملکرد دولت در این بخش بسیار فعالانه و مناسب بوده است

رویکرد جهادی در دولت جدید، عامل اصلی پیشبرد اهداف

خلیل قلی‌زاده مدیرعامل شرکت روماک گستر پارس درباره همراهی با سازمان توسعه تجارت در قالب هیئت تجاری به مسکو به سازمان توسعه تجارت، گفت: این سفر به‌طور جدی یکی از بهترین سفرهای تجاری به همراه دولت بود؛ زیرا در حال حاضر بهترین زمان برای مذاکرات تجاری با روسیه است.

وی ادامه داد: موقعیت سنجی دقیق سازمان توسعه تجارت فعالیتی بود که شاید اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی باید به آن می‌پرداخت.

به گفته قلی‌زاده، اکنون بهترین زمان و شرایط برای مذاکره با مسکو با توجه به نیاز ما به ورود به بازار روسیه بود و از طرف دیگر با توجه به شرایط موجود در روسیه و تحریم‌های به وجود آمده بازار بسیار مناسبی برای ما ایجادشده که نباید این بازار را مانند دفعه قبل به‌راحتی از دست داد.

وی درباره هماهنگی‌ها و شرایط فراهم‌شده برای هیئت تجاری حاضر در مسکو نیز اظهار کرد: هیئت های تجاری روسیه دولتی و خصوصی سطح بالایی در جلسات حضور داشتند و بنده به‌عنوان فردی که ۳۰ سال در حال فعالیت در حوزه تجاری هستم می‌توانم بگویم که یکی از بهتری سفرهای تجاری همراه با جلسات برنامه‌ریزی‌شده، تیم‌های حرفه‌ای و نشست‌هایی در سطح بسیار بالا بود.

قلی‌زاده به حضور مستمر رئیس سازمان توسعه تجارت در تمام جلسات و نشست‌ها در این سفر تأکید کرد و گفت: آقای «پیمان پاک» مدیری است که بخش خصوصی را به‌درستی می‌شناسد و با مشکلات آن آشناست.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در این سال‌ها عدم شناخت مدیران میانی به‌ویژه مدیران سازمان توسعه تجارت از شرایط و مشکلات بخش خصوصی بود؛ اما اکنون می‌توان گفت خیلی از مسائل به همت آقای پیمان پاک بررسی و حل‌شده و یا در حال حل شدن است و ایشان شناخت بسیار مناسبی از مسائل تجارت خارجی و بخش خصوصی دارند.

همکاری ایران و روسیه برای تبادل روبل در تجارت دو کشور

علیرضا رحیمی مدیر صادرات شرکت کاله بابیان اینکه سفر به مسکو بسیار ثمربخش بود، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال فعالیت بنده در این حوزه، اولین دوره‌ای است که سازمان توسعه تجارت تا این میزان فعال عمل می‌کند و در چند ماه فعالیت دولت سیزدهم پابه‌پای تجار در حال حرکت است.

به گفته رحیمی، در سفر به سوریه، ارمنستان و اکنون هم روسیه همراه تیم سازمان توسعه تجارت بودم و این سفرها نشان‌دهنده این است که رویکرد ایران نسبت به توسعه تجارت بین‌المللی در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به دستاوردها و جلسات خوب خود با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه، گفت: پیش‌ازاین با برخی از فروشگاه‌های حاضر در جلسه مذاکراتی داشتیم؛ اما این جلسات و همراهی مسئولین دولتی باعث شد روند کار سریع‌تر و پررنگ‌تر شود و این روند نشان داد که عزم ایران برای شکل‌گیری تجارت خود بسیار جدی است و به طرف‌های مذاکره این پیام را داد که اراده ایران برای همکاری بسیار جدی است.

رحیمی تأکید کرد: مذاکره با مدیرکل نظارت بر محصولات دائمی و گیاهی روسیه بسیار جلسه خوبی بود؛ چراکه از سال ۲۰۱۵ که ایشان به ایران تشریف آوردند تاکنون جلسه‌ای در این سطح با مسئولین ایران نداشتند و این خود پیغام مثبتی را می‌رساند.

وی همچنین به مشکلات توسعه زیرساخت مالی برای توسعه تجارت دو کشور اشاره کرد و گفت: طی جلساتی این مشکلات حل شدو قول همکاری داده شد. این همکاری در زمینه نرخ خرید روبل، ترانسفر مالی و کارمزدهای آن و تسهیل آن برای استفاده همان ارز در داخل ایران است تا راهکاری برای توسعه تجارت اندیشیده شود.

تلاش دولت برای افزایش صادرات محصولات و فرآورده‌های آبزیان

علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان نیز با اشاره به اخبار خوب در زمینه افزایش صادرات محصولات و فراورده‌های آبزیان به کشور روسیه به سازمان توسعه تجارت، گفت: ملاقاتی رسمی و بسیار مهم با رئیس سازمان خدمات فدرال برای نظارت دامپزشکی و محصولات گیاهی کشور روسیه داشتیم.

وی به تلاش مستمر رئیس سازمان توسعه تجارت و سفیر ایران در مسکو اشاره و اعلام کرد: مذاکراتی با شرکت‌ها صورت گرفت که جزو بزرگ‌ترین خریداران در حوزه فعالیت ما بودند و درخواست افزایش صادرات محصولات موردنیاز خود از ایران داشتند.

خدایی از درخواست‌هایی این حوزه از طرف روس خبر داد و گفت: قرار بر این شد تا این درخواست‌ها توسط سازمان توسعه تجارت پیگیری و اجرا شود.

نیاز صادرات حوزه خشکبار به توجه بیشتر

روشنعلی یکتا عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار نیز در راستای این سفر به سازمان توسعه تجارت گفت: در این سفر شرکت‌های موردنظر جهت ملاقات رودررو در حوزه صادرات خشکبار زیاد نبودند؛ اما سازمان توسعه تجارت تلاش خود را در این زمینه انجام داد.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    کشور مثل طلا دولت نظام مسئول خوب نداریم وگرنه ازهمین کشاورزی برنده ایم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها