|
کدخبر: 250382

بررسی مخاطرات زمین شناسی در اصفهان

معاون وزیر صمت در نشستی با حضور نماینده مردم اصفهان، معاون معدنی سازمان صمت اصفهان، و مدیر اکتشاف فولاد مبارکه، بررسی مخاطرات زمین‌شناسی را از اصلی‌ترین وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دانست.

صنعت و معدن بررسی مخاطرات زمین شناسی در اصفهان

علیرضا شهیدی گفت: هر چه پیش می‌رویم، گستره آسیب‌ها در طبیعت به علت دخالت‌های نابه‌جای انسان، وسیع‌تر می‌شود، بنابراین باید به سرعت وارد عمل شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سازمان متبوع خود به عنوان ارگانی که به صورت مستقیم در اکتشافات معادن کشور نقش به سزایی دارد، یاد کرد و افزود: این سازمان باید در اصلاح قانون معادن به مجلس‌شورای‌اسلامی مشاوره بدهد.

لزوم اقدام ویژه در خصوص مطالعات فرونشست زمین در اصفهان و کانون‌های گرد و غبار

در ادامه این جلسه طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی نیز بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پیشنهادات خود را اعلام کند تا در مجلس پیگیری کنیم.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به صورت ویژه در خصوص مطالعات فرونشست زمین در اصفهان و کانون‌های گرد و غبار در همسایگی اصفهان، اقدام کند و مجلس‌شورای‌اسلامی نیز برای هرگونه حمایت و همراهی در این زمینه آماده است.

گفتنی است پیگیری مراحل نهایی ثبت پهنه کاشان به مساحت قریب به ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از موارد مطرح در این نشست بود تا پس از ثبت نهایی پهنه پروژه ژئوفیزیک هوایی در چارچوب تفاهم‌نامه ژئوفیزیک هوایی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، عملیاتی شود.

همچنین، مقرر شد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پهنه انارک متعلق به مجتمع فولاد مبارکه نسبت به ارائه پیشنهادها برای اکتشافات عمومی و تفصیلی برای ۱۷ محدوده اقدامات لازم را انجام داده و برنامه انجام مطالعات استحصال آهن از هماتیت نیز از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در قالب پروژه پژوهشی، تهیه شده و به مجتمع فولاد مبارکه ارائه شود.

تصمیم دیگر این نشست این بود که با همکاری‌ مشترک برای حمایت از فناوری‌های روز حوزه اکتشاف ذخایر معدنی، مراتب پیگیری شده و پیگیری‌های لازم از سوی مجتمع فولاد مبارکه برای تهیه تجهیزات و دستگاه xrf پرتابل و دستگاه اسپکترومتر پرتابل برای هر دو طرف، انجام شود.

همچنین مقرر شد برای اکتشاف و تأمین سنگ‌آهن در قالب پروژه‌های بین‌المللی با دیگر کشورها به ویژه کشور قزاقستان، پیگیری لازم از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده و شرح خدمات مناقصه راه‌اندازی پایگاه داده مجتمع فولاد مبارکه نیز از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور پیشنهاد و به مجتمع فولاد مبارکه ارائه شود.

منبع: شاتا

ارسال نظر