|
کدخبر: 246948

تیرآهن هاش چیست؟ | کاربرد تیرآهن هاش

صنعت و معدن تیرآهن هاش چیست؟ | کاربرد تیرآهن هاش

تیرآهن‌هاش یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین انواع تیرآهن است که در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این تیرآهن می‌توان استحکام سازه را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد. تیرآهن‌هاش دارای دو بال پهن و یک جان است که بال‌ها جهت استقامت در برابر گشتاور خمشی و جان به منظور مقاومت در برابر نیروهای برشی در نظر گرفته شده‌اند. اگر می‌خواهید با تیرآهن‌های‌هاش و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید تا پایان با پیوان همراه باشید.

تیرآهن‌هاش چیست؟

تیرآهن‌هاش نوعی از انواع تیرآهن است که در واقع پروفیل نورد‌شده می‌باشد. این تیرآن‌ها در سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و با طول ۱۲ متر تولید می‌شوند و در مقایسه با تیرآهن‌های معمولی بال‌های بلندتر و پهن‌تری دارند، به همین دلیل به آن‌ها تیرآهن‌های بال پهن نیز می‌گویند. این تیرآهن‌ها از نظر شکل ظاهری شبیه به حروف H انگلیسی هستند. به طوری که در آن‌ها اندازه بال‌ها و ارتفاع آن‌ها تقریبا برابر است، این موضوع موجب‌شده که تیرآهن‌هاش از استحکام بالایی برخوردار باشد. تیرآهن‌هاش دارای دو نوع سبک و سنگین است که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در میزان ضخامتی است که دارند.

انواع تیرآهن‌هاش

تیرآهن۲

تیرآهن‌هاش در دو نوع تولید و به بازار عرضه می‌شود که هر یک کاربردها و ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه بیشتر به معرفی آن‌ها می پردازیم.

  • تیرآهن هاش سبک

این تیرآهن‌ها در بازار به نام IPBL یا HEA معروف هستند و در مقایسه با تیرآهن های هاش سنگین دارای بال‌هایی با ضخامت کمتر می‌باشند. این نوع از تیرآهن‌ها از سایز ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر و ارتفاع مقطع ۹۶ الی ۹۹۰ میلی‌متر، طول بال ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

  • تیرآهن هاش سنگین

این تیرآهن‌ها که نام دیگر آن‌ها IPBV یا HEB است دارای بال‌های ضخیم تری نسبت به نوع سبک هستند و با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند از پرفروش‌ترین و پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها محسوب می‌شوند. معمولا این تیرآهن‌ها بر اساس استاندارد فولاد در کشور آلمان تولید می‌شوند و دارای ارتفاع مقطع ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی متر و طول بال ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر هستند.

البته لازم است که اشاره کنیم این تیرآهن‌ها نوع دیگری نیز دارند که با علامت V آن‌ها را نشان می‌دهند و تیرآهن‌هاش فوق‌سنگین هستند.

نحوه تولید تیرآهن هاش

به منظور تولید این تیرآهن‌ها از فرآیند نورد‌گرم استفاده می‌کنند که دارای مراحل مختلفی است. در واقع منظور از نورد یا رولینگ فرآیندی است که طی آن محصولی تولید شود که دمای بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و حالت موم سانی داشته باشد. مراحل این فرآیند به شرح زیر است:

  • پخت و افزایش دمای شمش‌ها
  • قالب‌دهی شمش‌ها
  • عبور نمودن از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای به منظور تحت فشار قرار دادن محصول
  • کاهش لبه‌ها و ضخامت‌بالها
  • سایزینگ پایانی

نحوه تولید این محصول بسیار حائز اهمیت است و رابطه مستقیمی با کیفیت‌نهایی آن دارد. این مسئله مهم در قیمت تیرآهن هاش نیز تاثیرگذار است.

مهم ترین تفاوت‌های تیرآهن و هاش

تیرآهن‌های معمولی و هاش دارای تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر هستند که موجب تمایز آن‌ها از هم شده است. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو می‌توان به شکل ظاهری آن‌ها اشاره کرد. تیرآهن‌های هاش به شکل H انگلیسی و تیرآهن معمولی به صورت I انگلیسی است.

از دیگر تفاوت‌های این دو محصول می‌توان به کاربردهای آن‌ها اشاره نمود و هاش با توجه به استحکام بیشتری که دارد در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که امروزه در سازه‌ها و ستون‌سازی بیشتر از تیرآهن هاش استفاده می‌شود.

توان تحمل‌بار و مقدار باری که هر یک از این تیرآهن ها می‌توانند تحمل کنند نیز از جمله تفاوت‌های آن‌ها است. تیرآهن‌های هاش با توجه به شکل ظاهری و قدرت و استحکام بالاتری که دارند می‌توانند میزان بار بیشتری را تحمل نمایند. علاوه بر این تیرآهن‌های معمولی تحت استاندارد چین و روسیه هستند اما تیرآهن‌های H مطابق با استاندارد اروپا تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

کاربردهای تیرآهن‌هاش

تیرآهن۳

تیرآهن‌های هاش در صنعت و ساختمان‌سازی کاربردهای متنوعی دارد. از مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد تیرآهن هاش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پالایشگاه

معمولا در پالایشگاه‌ها از تیرآهن هاش به صورت بست تیرآهنی استفاده می‌کنند.

  • برج سازی

تیرآهن‌های هاش دارای ارتفاع بلند (۱۰۰) متری هستند، از‌این‌رو گزینه بسیار مناسبی جهت استفاده در برج‌سازی هستند.

  • ساختمان های ضد زلزله

تیرآهن هاش دارای سطح مقطع پهن‌تری است به همین دلیل تنش‌ها را کمتر منتقل می‌کند. از‌این‌رو نیروهایی که با سازه وارد می‌شوند را منتقل نمی‌کند و با استفاده از آن می‌توان ساختمان‌های ضد زلزله با استاندارد بالایی را ایجاد نمود.

  • پل‌ها

از دیگر کاربردهای این تیرآهن‌ها می‌توان به پل‌سازی اشاره نمود. سازه اصلی پل‌ها متشکل از تیرهای فولادی و بتنی است. اما گاهی اوقات که می‌خواهند پل های بلند و مستحکم‌تری بسازند از تیرآهن سنگین هاش استفاده می‌کنند که موجب می‌شوند دوام و طول عمر پل بیشتر شود.

  • خرپاها

در سازه هایی که می‌خواهند ستون‌ها را حذف نمایند از خرپاها استفاده می‌کنند.

خرید تیرآهن هاش

همانطور که اشاره شد تیرآهن هاش به علت مقاومت خمشی بسیار بالا دارای کاربردهای متنوعی در صنعت و فولاد است. کارخانه‌های مختلفی در ایران به تولید این نوع از تیرآهن‌ها می‌پردازند که از جمله آن‌ها می‌توان به کارخانه فولاد غرب آسیا، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد البرزایرانیان (فایکو)، جهان فولاد غرب و... اشاره نمود.

جهت خرید تیرآهن هاش در تیراژ بالا می‌توانید به کارخانه‌ها مراجعه کنید. اما فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های معتبری مانند پیوان وجود دارد که عرضه کننده انواع محصولات آهن آلات با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه و کیفیتی عالی هستند. از این رو می‌توانید با اطمینان خاطر به منظور خرید با کیفیت‌ترین و بهترین تیرآهن هاش برندهای برتر به آدرس https: //pivan.co/product-category/beam-h/h/ وب‎سایت آن مراجعه کنید و قیمت بروز این محصولات آگاه شوید. توجه داشته باشید که قیمت تیرآهن هاش نیز همانند سایر محصولات فولادی و آهنی ثابت نیست و تحت‎تاثیر نوسانات بازار و ارز است.

کارشناسان فروش این مجموعه همواره در کنار شما هستند که می‌توانید با برقراری تماس با آن‌ها و مطرح نمودن سوالات خود تصمیم‌گیری بهتری با توجه به نوع نیاز و کاربرد مدنظرتان داشته باشید و خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها