|
کدخبر: 245229

تکمیل زنجیره تولید ۱۰میلیون تن فولاد در هرمزگان

حرکت و پویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می دهد که دولت سیزدهم اجازه نداده چرخ این واحدها در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکا از حرکت بازبماند و رونق تولید بر آنان حکمفرما است.

معافیت های گمرکی، مجاورت با آبهای بین المللی خلیج فارس،اسکله اختصاصی منطقه با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۱۲میلیون تن مواد فله معدنی،دسترسی آسان به بندر شهید رجایی با فاصله کمتر از ۵ کیلومتر، راه آهن، فرودگاه بین المللی بندرعباس، خط لوله گاز، نیروگاه برق، وجودآب شیرین کن برای استحصال آب دریا، نزدیکی و همجواری با صنایع همگون و مولد انرژی از جمله مهمترین مزیتها برای توسعه صنعت فولاد هرمزگان است.

هرمزگان از جمله مناطق غنی کشور در برخورداری از معادن و کانی های فلزی و غیرفلزی از جمله کرومیت، آهن، منگنز، سنگ آهن، سنگ گچ ، سنگ نمک، مصالح ساختمانی و سنگهای تزیینی است که البته تا به امروز هنوز آنگونه که باید و شاید بخش های مربوطه نتوانسته اند با شکوفایی و بهره برداری بهینه از این ظرفیت ها، ثروت آفرینی کنند.

فولادی ها در هرمزگان با وجود فراهم بودن شرایط طبیعی برای توسعه این صنعت، فعالیت خود را سه دهه بعد از انقلاب شروع کردند و به نوعی موتور قطار توسعه فولاد در هرمزگان در مقایسه با برخی استان های برخوردار کشور دیر به حرکت درآمده ، اما خوشبختانه در سالهای اخیر به ویژه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، گامی خوبی برای توسعه هر چه بیشتر صنعت فولاد هرمزگان برداشته شده و هم اکنون طرح های توسعه تولید فولاد در این استان برای رسیدن به چشم انداز ۱۰ میلیون تن تولید در این حوزه در دست انجام است که از جمله آنها می توان به افزایش ظرفیت صبا فولاد خلیج فارس، گندله سازی فولاد مادکوش و فولاد کاوه اشاره کرد.

مرحله نخست کارخانه گندله سازی فولاد مادکوش با ظرفیت ۲ و نیم میلیون تن در مدار فعالیت بوده و در مرحله دوم به پنج میلیون تن می رسد و با برنامه های در دست اجرا، توان افزایش تا هفت میلیون تن را دارد.

شرکت خصوصی مادکوش به عنوان یکی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری ارزی با تسهیلات ۱۵۷میلیون یورو و سه هزار میلیار ریالی دریافتی از صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی است

طبق اعلام مسوولان، این شرکت قصد دارد با حمایت های ویژه دولت و توان جوانان متخصص داخلی کشور تا سه ساله آینده ظرفیت اشتغال در این کارخانه را به بیش از پنج هزار نفر برساند و در حال حاضر با تحقق ۱۰ درصد این آرمان، از جوانان بومی و مستعد ایرانی امید دارد تا با حمایت های دولت این هدف را محقق نمایند.

هرمزگان ظرفیتی طلایی برای توسعه صنعت فولاد

امروزه فولاد یکی از صنایع بنیادی در توسعه زیر ساخت ها محسوب می شود و استانی همچون هرمزگان در سالهای اخیر بویژه در شرایط سخت تحریم توانسته با توسعه زیر ساختهای این صنعت به یکی از مهمترین قطبت های این حوزه تبدیل شود.

هرمزگان با سهم ۱۰ درصدی، سومین تولیدکننده فولاد کشور است ودر حال حاضر چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد شامل شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس این استان فعالیت دارند .

گرچه در سالهای اخیر تحریم های ظالمانه اسکتبار بدنه اقتصاد کشور را هدف قرار داده و تولید و توسعه با چالش های مختلفی مواجه شده اند؛ اما با حمایت دولت و اتخاذ تصمیمات اقتصادی صحیح مسیر رشد صنعت فولاد هرمزگان همگام با دیگر قطب های این صنعت، مسیری سبز و رو به جلو بوده است.

صنعت فولاد هرمزگان درحال حاضر با تولید ۱۰ درصد فولاد، قطب سوم فولاد کشور را در اختیار دارد و به طور یقین با برنامه های در دست انجام این جایگاه ، صعودی رو به بالا خواهد داشت و رونق و جهش تولید در آن محقق خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر این موضوع تاکید دارند که صادرات محصولات فولادی در کنار تامین نیاز بازار داخلی نقش بسزایی در رونق واحد های تولید این محصول و افزایش درآمد های ارزی خواهد داشت و باید در این خصوص برنامه ریزی لازم صورت گیرد و در همین راستا و با توجه به وجود چند کارخانه بزرگ فولاد در هرمزگان، دست اندرکاران حوزه صنعت دولت سیزدهم بر آن هستند تا از این ظرفیت در فضای تحریمی استفاده کرده و علاوه بر تامین نیاز داخل ، مقوله صادرات و ارزآوری را نیز مورد توجه قرار دهند.

ایران در زمینه فولاد سازی اکنون رتبه دهم جهان را کسب کرده و انتظار می رود در قالب سند چشم انداز ( ۱۴۰۴) و دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی به رتبه هفتم دنیا ارتقا یابد که این مهم با همسوسازی زنجیره فولاد، در مسیر تحقق سند چشم انداز است.

با توجه به برنامه توسعه فولاد کشور و پیش بینی برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ ، هرمزگان با داشتن زیرساخت های مطمئن، مجاورت با آب های نیلگون خلیج فارس و عدم وجود مشکل آب در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، می تواند ۱۰ میلیون تن از این چشم انداز را محقق نماید.

طبق هدف گذاری صورت گرفته، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان پس از افتتاح ۲ طرح راهبردی کارخانه تولید گندله آهن مادکوش در بندرعباس با توجه به تکمیل شدن زنجیره تولید ۶ میلیون تن فولاد در بندرعباس و ۴ میلیون تن در پارسیان دور از انتظار نیست.

تفاهم نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم مرکب از هفت مجموعه معدنی، فولادی و بخش خصوصی میان استانداری هرمزگان و دستگاه های مسوول از جمله ایمیدرو امضا شده است..

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت ملی فولاد ایران، صندوق بازنشستگی کشور، فولاد جنوب کیش، سنگ آهن گل گهر، مادکوش، صبا فولاد اعضای این کنسرسیوم را تشکیل می دهند،این برنامه در چارچوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد پیش بینی شده و انتظار می رود ظرف مدت سه سال آینده با سرمایه گذاری پنج میلیارد دلار مورد بهره برداری قرار گیرد.

شرکت فولاد هرمزگان، یکی از مهمترین شرکت های فولادی این استان است که هم اکنون چهار طرح توسعه ای مهم در آن در حال اجرا است که شامل مدور سوم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن، سیلوی ذخیره سازی آهن اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزار تن و احداث مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال می شود که برای آن ها ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در تشریح این پروژه ها گفت : مدول سوم تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه گذاری حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و در طی ۳۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید

عطاءالله معروفخانی با اشاره به پروژه افزایش ۵۰۰ هزار تنی زیرسقف تختال که هم اکنون در حال انجام است ، اظهار داشت: با بهره برداری از مدول سوم احیا در فولاد هرمزگان، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این شرکت به ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید و نیاز این شرکت به اصلی ترین ماده اولیه جهت تولید ۲ میلیون تن تختال در سال مرتفع خواهد شد. وی تاکید کرد این پروژه به صورت کامل با استفاده از توان پیمانکاران داخلی انجام خواهد شد. و سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه با استفاده از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: همزمان با احداث مدول سوم احیا مستقیم ، مخازن ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزار تن نیز احداث خواهد شد که این پروژه شامل احداث ۴ مخزن ۷۵۰۰ تنی و جمعاٌ با ظرفیت ۳۰ هزار تن با سرمایه گذاری حدود ۳۵۰ میلیارد تومان و در طی ۲۴ ماه به بهره برداری خواهد رسید.

معروفخانی بیان داشت: با بهره برداری از این پروژه دغدغه فولاد هرمزگان برای ذخیره سازی مناسب آهن اسفنجی برطرف و میزان کشش تولید فولادسازی به ویژه در زمانهای قطع گاز واحد احیاء مستقیم، به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل فولاد هرمزگان سرمایه گذاری در این پروژه را نیز با استفاده از منابع داخلی شرکت و انجام آن را با پیمانکاران داخلی خواند.

وی پروژه سوم را احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن عنوان کرد و در تشریح آن بیان داشت: واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن با سرمایه گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی و در طی ۳۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید.

معروفخانی با اشاره به به اینکه با بهره برداری از این پروژه ظرفیت تولید اکسیژن گازی در فولاد هرمزگان به ۱۷۰۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت خواهد رسید، اظهار داشت : با بهره برداری از این پروژه نیاز واحد فولادسازی به اکسیژن برای تولید ۲ میلیون تن اسلب در سال مرتفع خواهد شد. وی همچنین گفت این پروژه نیز مانند دو پروژه قبلی با سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان و استفاده از حداکثر ساخت داخل و با پیمانکاران داخلی ساخته خواهد شد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به طرح فولاد سیمین هرمز با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه های فولادی کشور اشاره کرد و گفت : فولاد هرمزگان در راستای ایفای نقش حداکثری در توسعه استان هرمزگان و تبدیل شدن این استان به قطب اصلی فولاد کشور به عنوان یکی از شرکای بزرگ طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در شرکت ستاره سیمین هرمز مشارکت و سرمایه گذاری نموده است و با خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام شرکت ۱۰ میلیون تنی ستاره سیمین در مهر ماه سال جاری ، با بیش از ۵۱ درصد، سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده است که با راه اندازی آن استان هرمزگان به یکی از قطب های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال زایی چند هزار نفری را به همراه دارد.

وی در ادامه خبر از آغاز عملیات احداث فاز اول این طرح با ساخت مگا مدول احیا مستقیم با تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال و بهره برداری قریب القوع از پروژه های نصب لنسهای ساید وال کوره های قوس الکتریکی تا پایان سال جاری در فولاد هرمزگان خبر داد که با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی انجام گرفته و افزایش ۱۲۰ هزار تنی تولید را در پی خواهد داشت.

بهره برداری از سه طرح زیرساختی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه صنایع مادر است که از سال ۱۳۹۱ در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس) وارد مرحله اجرایی شده است.

مهرماه سال ۹۵ با حضور معاون اول رییس جمهوری بهره برداری رسمی از مرحله نخست طرح فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد در بندرعباس آغاز شد.

این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با هدف تولید ۵.۵ میلیون تن فولاد با رویکرد تکمیل زنجیره کامل تولید فولاد تعریف شده که از نظر موقعیت مکانی نیز دارای مزیت های متعددی برای رقابت در بازار است.

بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۱ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را به منظور ایجاد رقابت در جمع سه تولیدکننده برتر فولاد کشور با بکارگیری فن آوری روز دنیا و با انگیزه تولید مستمر و پایدار ایجاد کرد.

تکمیل زنجیره تولید فولاد از معدن تا مقاطع مختلف مصرف، ایجاد واحدهای جانبی، پایین دستی و بالادستی در دستورکار این شرکت فولاد سازی در جنوب کشور است

سه طرح زیرساختی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه گذاری ۳۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دیماه امسال با حضور رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان استانی در بندرعباس به بهره برداری رسید.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور در مراسم بهره برداری از این طرح ها گفت: این طرح ها شامل مرحله سوم طرح تامین و توزیع آب صنعتی، مرحله دوم واحد جداسازی هوا و بهره برداری از تاسیسات جانبی و صنعتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش است.

پرویز فتاح افزود: با بهره برداری از مرحله سوم طرح تأمین و توزیع، ظرفیت تولید آب صنعتی این شرکت به ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می یابد و تاسیسات جانبی و صنعتی این شرکت شامل پست ها و خطوط انتقال برق، تصفیفه خانه، ایستگاه و خطوط انتقال گاز، ساختمان و جاده سازی است.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور اظهارداشت: با بهره برداری از مرحه دوم واحد جداسازی هوا نیز ظرفیت تولید اکسیژن به ۱۱ هزار مترمکعب در ساعت، نیتروژن به سه هزار متر مکعب و آرگون به ۳۸۰ مترمکعب در ساعت افزایش می یابد و با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۷۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شد.

فتاح بیان داشت: در کارخانه فولاد کاوه اثری از تحریم، محدودیت و ناتوانی را نمی بینیم و این مجموعه نماد اقتصاد مقاومتی و کار و تلاش جوانان ایرانی است.

رییس بنیاد مستضعفان در ادامه موقعیت فولاد کاوه در بحث صادرات را بی نظیر توصیف کرد و افزود: فولاد کاوه با توجه به موقعیت بی نظیر خود مازاد نیاز کشور به فولاد را به بازارهای جهانی صادر می کند که می تواند نقش مهمی در افزایش ارزآوری داشته باشد و البته در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تولیدات فولاد کاوه صادر می شود که نقش بسزایی در ارزآوری دارد

تدوین برنامه عملیاتی برای دستیابی هرمزگان به جایگاه نخست تولید فولاد در کشور

استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان هم اکنون به عنوان قطب سوم فولاد کشور شناخته می شود و برنامه ها و اقدام های عملیاتی به منظور دستیابی استان به جایگاه نخست تولید فولاد در کشور تدوین شده است.

مهدی دوستی در آیین افتتاح طرح های زیرساختی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش افزود: نزدیکی به بنادر مهم کشور، دسترسی آسان به دریا و وجود زیرساخت های گسترده از جمله ذخایر مهم معدنی در شمال هرمزگان، مزیت های این استان را برای سرمایه گذاری دوچندان کرده است.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران به ویژه در حوزه فولاد و با توجه به مزیت های رقابتی موجود، افزود: صنایع فعال فولاد استان باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد کارخانه تولید ورق و لوله حرکت کنند.

استاندار هرمزگان، روحیه حاکم بر مجموعه مدیریتی فولاد کاوه جنوب کیش و بنیاد مستضعفان را عامل مهمی برای تحقق اهداف استان و تکمیل زنجیره ارزش برشمرد و گفت: به ازای حرکت صنایع فولادی به سمت حلقه های پایین زنجیره، مجموعه دولت تلاش خواهد کرد، فرصت حضور در حلقه های بالادستی این زنجیره مانند معادن را فراهم کند.

وی، اقدام صنایع برای کاهش وابستگی به منابع آب و انرژی استان را در راستای کمک به تولید پایدار انرژی و رفع چالش های این بخش، مهم توصیف و از کمک های مجموعه فولاد کاوه و بنیاد مستضعفان در بحران زلزله و سیل در استان هرمزگان، صمیمانه قدردانی کردو امیدمی رود مجموعه این همکاری ها منجر به افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی استان شود.

ثبت رکوردی تازه در شرکت صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس یکی دیگر از شرکت مهم و فعال در صنعت فولاد هرمزگان است که آذرماه امسال توانست رکورد تازه ای در عرصه تولید فولاد به ثبت برساند.

کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۳ کیلیومتری غرب بندرعباس واقع است و ساخت آن از سال ۸۸ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۳ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز شده و سومین کارخانه تولید فولاد در هرمزگان است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: این شرکت در سال مالی آذرماه (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰) توانست با ثبت ۸۵۷ هزار و ۷۷۸ تن تولید، رکورد جدیدی را در سال از خود «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» به ثبت برساند.

سعید بزرگی در جمع خبرنگاران افزود: شرکت صبا فولاد خلیج فارس پس از افزایش ۲۱ درصدی تولید در سال مالی قبلی، امسال نیز در پایان شیفت تولید ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ و در شب یلدا تولید سالیانه خود را با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته رکورد زد.

وی با قدردانی از خدمات کارگران، کارکنان و مدیران خدوم شرکت صبا فولاد خلیج فارس و همچنین حمایت های مدیران هلدینگ، صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستیابی به این رکورد اظهارداشت: در ۲ سال پیاپی با افزایش چشمگیر رکورد تولید، خاطره ای خوش برای مجموعه صبا فولاد خلیج فارس رقم خورد.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به مشکلات پیش روی تولید در سال گذشته تصریح کرد: ثبت رکوردهای متعدد تولید درسال گذشته و ثبت رکود تولید سالیانه در پایان سال مالی در شرایطی شکل گرفت که با قطعی های پی در پی برق در تابستان و افت فشار و قطع گاز در زمستان گذشته رو به رو بودیم، که این اتفاق نشانه ی بهره گیری از برنامه ریزی های دقیق و مدیریت هوشمندانه تولید و همت والای جوانان خدوم شرکت دارد.

افزایش ۴۷ درصدی تولید بریکت گرم در صبا فولاد خلیج فارس

چرخ های تولید و توسعه فولاد هرمزگان با سرعت و قدرت در حال چرخش بوده و یکی از شرکت های موفق در این بخش صبا فولاد خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: با تلاش نیروهای این شرکت و پیشبرد امور براساس برنامه ریزی های انجام شده، از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۳ هزار تن بریکت گرم در این کارخانه تولید شده است.

سعید بزرگی با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: این میزان بریکت تولید شده در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده روند رو به رشد و توسعه ای برنامه های این کارخانه است.

وی خاطرنشان کرد: تولید بریکت گرم در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در اردیبهشت ماه امسال با ثبت ۱۰۴ هزار تن رکورد زد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد بیشتر بوده است.

بزرگی نوسازی تجهیزات با استفاده از توان نیروهای داخلی ، تولید بر اساس برنامه ، ثبات در خط تولید و افزایش مواد اولیه را از جمله مهمترین دلایل افزایش و ثبت رکورد در تولید بریکت گرم عنوان کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح های توسعه ای در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه در این کارخانه یک و نیم میلیون تن است که با اجرای برنامه های توسعه ای تا ۶ سال آینده این ظرفیت به بیش از ۷ میلیون تن خواهد رسید.

بزرگی خاطرنشان کرد: محموله های بریکت گرم تولیدی این کارخانه از بندر شهید رجایی به مقصد کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

به گفته وی تکنولوژی تولید بریکت گرم برای نخستین بار در کشور، سومین کشور در خاورمیانه و نهمین کشور در دنیا در اختیار کارخانه صبا فولاد خلیج فارس است.

بزرگی از جمله مهمترین ویژگی های صادراتی بریکت گرم را کاهش هزینه بیمه و حمل و نقل آسان آن عنوان کرد.

بریکت آهن اسفنجی محصولی است که در فرآیند بریکت سازی از آهن اسفنجی تولید شده و در بسیاری از واحدهای فولادسازی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند بریکت­ سازی آهن اسفنجی با توجه به دمای آهن اسفنجی ورودی به ماشین بریکت زنی، به دو گروه بریکت سازی سرد و بریکت سازی گرم تقسیم بندی می­شود.

بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) محصولی است که در فرآیند بریکت سازی از آهن اسفنجی گرم (HDRI) و در دمای بیش از C۶۵۰ تولید می شود.

این نوع بریکت شناخته شده ترین محصول جهت حمل و نقل آسان و ایمن آهن اسفنجی در سطح جهان به شمار می رود.تولید بریکت گرم برای نخستین بار در کشور در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۳۹۶ آغاز شد

امروز به نقطه پایدار در عرصه فولاد دست یافته ایم

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بهمن ماه امسال در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه های توسعه شرکت فولاد هرمزگان، گفت: امروز روز بزرگی برای توسعه هرمزگان رقم خورد و شاهد آینده درخشانی برای صنعت فولاد کشور و هرمزگان خواهیم بود.

محمد آشوری با بیان اینکه برنامه ریزی در سطح کشور برای خودکفایی در صنعت فولاد بود که امروز خوشبختانه به این مرحله رسیده ایم، اظهار داشت: امروز به نقطه پایدار در عرصه فولاد دست یافته ایم و زمینه توسعه نیز فراهم است که برای رسیدن به توسعه مورد هدف باید تلاش و برنامه ریزی مجدانه ای صورت گیرد.

آشوری با اشاره به اینکه بر این باورم که توسعه باید متوازن و همه جانبه و پایدار باشد، اظهار کرد: امروز می دانیم که اختلال در روند ساختاری توسعه کشور وجود دارد که باید این موضوع نیز هرچه سریعتر اصلاح شود.

وی با بیان اینکه امروز خوشحالم زمینه توسعه متوازن در هرمزگان در حال رقم خوردن است، عنوان کرد: در مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس بر مانع زدایی همواره تأکید کرده ایم و بنایمان حمایت و پشتیبانی از تولید و اشتغال است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید توسعه اقتصادی و صنعتی صورت گیرد اما باید به توسعه عدالت ختم شود که این موضوع در هرمزگان تا امروز چندان موفقیت آمیز نبوده است، اضافه کرد: شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از ۴۰ سال گذشته تا امروز گواه پیشرفت و توسعه اقتصادی و صنعتی در منطقه و ظهور بنگاه های اقتصادی غول پیکیری است که نقش آنان در توسعه بی بدیل است.

وی ادامه داد: بنگاه های اقتصادی باید در روند توسعه عدالت سرعت بیشتری به خرج دهند و همگی در تحقق آن سهیم باشند.

آشوری با بیان اینکه در جذب نیروهای بومی شاهد عدالت بیشتری نسبت به قبل هستیم اما سرعت و شتابش همچنان باید رشد کند، خاطرنشان کرد: بنگاه های اقتصادی باید آثار مسئولیت اجتماعی شان در جامعه هویدا باشد و مردم این توسعه در همه ابعاد را به چشم خود ببینند.

وی تصریح کرد: صندوق طرح توسعه پیشرفت استان ها از سوی دولت بوجود آمده که نقطه مناسبی است تا بنگاه های اقتصادی به فراخور توانشان در این امر مشارکت کرده و سهیم باشند تا هرمزگانی آباد و در مسیر توسعه را در تمامی بخش ها شاهد باشیم.

صدور موافقت اصولی و جواز تاسیس ۲ کارخانه فولاد در پارسیان

اواخر شهریورماه امسال از سوی مدیرعامل منطقه پارسیان اعلام شد که موافقت اصولی و جواز تاسیس ۲ کارخانه فولاد در این منطقه صادر شده که در روزهای آینده قرارداد آنها نهایی می شود.

سید علی اصغر علامه در گفت وگوبا ایرنا افزود: همچنین تا پایان سال ۲۰ پروژه سرمایه گذاری در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان فعال خواهد شد، ۱۰ قراداد سرمایه گذاری از آذر ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون امضا شده و ۱۰ قرارداد دیگر هم در شرف امضا است.

وی ادامه داد: برای آغاز و اجرای پروژه های زیرساختی هفت هزار میلیارد ریال در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تامین اعتبار انجام شد و پیمان ۱۰ پروژه برگزار شده است که هشت پروژه کلنگ زنی شده و ۲ پروژه هم بهمن ماه سال گذشته کلنگ زنی آنها انجام شد.

علامه اضافه کرد: چهار شرکت مشاوره در حوزه برق، سرمایه گذاری، پتروشیمی و مخابرات مشخص شد و پژوهش های طرح های جامع منطقه ویژه در حال انجام است که پس از اتمام، بودجه سال آینده بر اساس این تحقیق ها پیش بینی خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان افزود: معادل هفت هزار میلیارد ریال دیگر تا پایان سال تامین اعتبار برای سایر طرح های زیرساختی انجام می شود و همه این زیرساخت ها در راستای تحقق شعار سال و مانع زدایی برای سرمایه گذاری است.

علامه یادآور شد: سه مجتمع پتروشیمی، کارخانه لوله های بدون درز، کارخانه سیمان، انبار آلومینیوم جنوب و آب شیرین کن جزوه طرح های فعال منطقه ویژه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۴۰۰ هزار تن صادرات از بندر پارسیان در ۹ ماهه گذشته صورت گرفته است و همزمان با اجرای طرح ساخت اسکله ها، پهلوگیری کشتی در اسکله شماره پنج که بهمن ماه گذشته به بهره برداری رسیده بود با همکاری بنادر و دریانوردی هرمزگان، گمرک استان و قرارگاه خاتم انجام شد.

وی اظهار کرد: زیرساخت های بندر پارسیان با هدف احداث ۱۹ پست اسکله در حال آماده شدن است، تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک نصب و فعال شده است، اسکله های شماره سه، هفت و هشت پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان اشاره کرد: فیبرنوری منطقه ویژه که یکی از نیازهای زیرساختی منطقه بود راه اندازی شده است و گمرک بندر مشکلی برای انجام کارها ندارد.

وی یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در شرایط سخت و شرایطی که بسیاری از پیمانکاران با مشکل روبرو بودند، همچنان به کار خود ادامه داد و امیدواریم این مگاپروژه در غرب هرمزگان به بهره برداری برسد.

کلام آخر

براساس آنچه در این گزارش عنوان شد، صنعت فولاد هرمزگان مسیر رو به رشدی را در پیش دارد اما به طور یقین این مسیر، مسیری هموار و بدون فراز و نشیب نیست و از همین رو باید مسوولان امر با رفع این فراز و نشیب ها که به طور یقین مختص فولاد هرمزگان نیز نمی باشد، به سرعت بخشی قطار توسعه این صنعت کمک کنند.

کارشناسان اقتصادی و متخصصان حوزه صنعت همواره بر این موضوع تاکید دارند که تولیدات فولادی کشور هزینه تمام شده بسیاری از محصولات صنعتی را کاهش داده و به نوعی زمینه خودکفایی کشور را در این بخش فراهم کرده و از همین رو باید نگاه ویژه ای به این صنعت و رفع چالش های آن داشت.

شماری از کارشناسان ، نداشتن مناسبات با دنیا، به نتیجه نرسیدن طرح جامع فولاد، تامین سنگ آهن، حمایت کم، تصمیمات غیرکارشناسی و نداشتن افق روشن را از جمله مشکلات فراروی صنعت فولاد می دانند که به طور یقین صنعت فولاد هرمزگان نیز از آن مستثنی نمی باشد.

مسیر توسعه صنعت فولاد حکایت از آن دارد که نقش فولاد در تحقق جهش تولید، نقشی مهم و قابل تامل است و مسوولان حوزه صنعت و معدن باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند و در نظر بگیرند که رشد و توسعه هر چه بیشتر صنعت فولاد می تواند تسهیلگر جهش تولید باشد.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها