|
کدخبر: 228819

پیشنهاد مدیرعامل فولاد خراسان درباره الگوی مصرف انرژی

به گفته مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان، این شرکت اولین شرکت فولادی بود که مشمول محدودیت مصرف گاز در سال جاری شد.

صنعت و معدن پیشنهاد مدیرعامل فولاد خراسان درباره الگوی مصرف انرژی

غفوری عنوان کرد: صنعت فولاد، صنعت پیشران است و امکان سرمایه گذاری در بخشهای دیگر را دارد. شرکت‌های بزرگ این حوزه در انتقال آب با رقم‌های بسیار زیادی سرمایه‌گذاری کردند و حال باید در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری نمایند اما نیازمند همکاری بیشتر از بخشهای دیگر نیز هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: به محض اینکه کمبود گاز ایجاد می شود، گاز صنعت فولاد را قطع می کنند، درصورتی که گاز در صنعت فولاد جایگزینی ندارد. فولاد خراسان اولین شرکت فولادی بود که مشمول محدودیت مصرف گاز شد درحالیکه امکان استفاده از سوختهای فسیلی را نداریم و تولید آهن اسفنجی شرکت مستلزم گاز است و قطع آن تولید ما را به شدت کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: همواره اولویت قطعی گاز در کشور فولادسازان هستند که علاوه بر کاهش میزان تولید، فشار قطعی گاز بالاخص برای فولادی هایی که صادرات بیشتری دارند، آشفتگی بازار ارز را هم به دنبال دارد.

غفوری افزود: قطع گاز برای صنعت جهت تامین مصرف خانگی اشتباه است و می‌توان سایر حوزه‌های مصرف‌کننده را نیز درگیر این موضوع کرد. بر مبنای قانون کشور در هنگام خلل تامین انرژی، صنایع نباید در اولویت قرار گیرد؛ دولت موظف است در صورت قطعی برق و گاز صنایع تولیدی، خسارات ناشی از این موضوع را جبران کند اما این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان تاکید کرد: قطع گاز صنعت فولاد، یک بازی باخت-باخت برای دولت و شرکت های فولادی است. ۵۵ روز قطع گاز صنعت فولاد باعث می شود که ۱۲ تا ۱۴ درصد از برنامه تولید فولاد عقب بمانیم.

وی به عنوان راهکار مطرح کرد: مهم‌ترین راهکار کوتاه‌مدت تامین گاز فولادسازان، واردات گاز است و در انجمن فولاد نیز این موضوع را پیگیری کردیم که متاسفانه بنا به دلایلی نتوانستیم آن را به نتیجه برسانیم. با این حال فولادسازان می‌توانند متولی واردات گاز شوند. بعد از واردات گاز برای تامین، می‌توان ذخیره‌سازی گاز را نیز در اولویت قرار داد. وی اشاره کرد: امروز ۴۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه گاز نیاز داریم و در این رابطه حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهت پایداری وضع موجود نیازمندیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان به عنوان راهکاری دیگر تشریح کرد: در حوزه مصارف خانگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف برویم و روش‌های دیگری برای تامین انرژی این بخش در نظر بگیریم بعلاوه اینکه قیمت‌گذاری گاز را برای مصرف‌کنندگان باید پلکانی کرد تا در بخش خانگی، الگوی مصرف گاز اصلاح شود. با این اقدام کاربر خانگی خواهد دانست که در صورت مصرف زیاد، هزینه بیشتری خواهد پرداخت و در این زمینه، هوشمندسازی کنتورها نیز توصیه می‌شود.

غفوری در آخر پیشنهاد کرد: کارت سوخت انرژی را نیز می‌توان برای هر خانوار تعریف کرد تا میزان مصرف را کنترل کرد. کارت سوخت انرژی راهکاری است تا به ازای تعداد افراد و متراژ منازل، میزان مصرف هر خانه تعیین شود که در میزان مصارف خانگی تاثیر خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها