|
کدخبر: 228572

سهم اندک مصرف گاز در صنعت فولاد

ذخایر عظیم گاز طبیعی در کشور، نیروی محرکه رشد و توسعه واحدهای احیاء مستقیم و رشد تولید فولاد در کشور بوده است.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت در سمینار «چالش گاز در زنجیره فولاد» مطرح کرد: سهم عمده از گاز سبک در سال ۹۹ برای پتروشیمی ۸.۹ درصد، فولاد ۵.۳ درصد و سیمان ۲.۶ درصد بوده است.

وضعیت فعلی و آتی تراز تولید و مصرف گاز در ماه های سرد بدین صورت است که سال جاری تراز منفی به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و در سال ۱۴۰۴ تراز منفی به میزان ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز در صورت ادامه روند موجود و در سال ۱۴۱۰ به میزان بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز در صورت ادامه روند موجود است.

سهم صنعت فولاد از مصرف گاز خطوط سراسری کشور ۵.۳ درصد است. ذخایر عظیم گاز طبیعی در کشور، نیروی محرکه رشد و توسعه واحدهای احیاء مستقیم و رشد تولید فولاد در کشور بوده است.

سرمایه گذاری صنایع فولاد در صنعت گاز می تواند به صورت توسعه میادین گازی، واردات گاز و بهینه سازی مصرف در سیستم عرضه و تقاضای گاز باشد.

در خصوص بحث واردات گاز از ترکمنستان باید مطرح کنیم که این کشور اعلام کرده در حال حاضر طبق تعهدات قبلی این کشور برای صادرات به دیگر کشورها، گازی برای واردات به ایران ندارد.

احداث ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنعت فولاد و صنایع معدنی در صورتی که این واحدها همگی نیروگاه های متداول گازی باشد به ۷۵ میلیون مترمکعب در روز گاز یعنی معادل سه فاز پارس جنوبی نیاز دارد.

بهینه سازی مصرف گاز در نیروگاه ها می تواند با احداث بخش بخار نیروگاه های گازی موجود و تبدیل آن به سیکل ترکیبی با امکان احداث ۷۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید بدون نیاز به سوخت اضافه باشد و یا با احداث نیروگاههای راندمان بالا و از رده خارج کردن نیروگاههای کوچک و کم راندمان گازی و بخاری موجود با امکان احداث بیش از ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه راندمان بالا با اختصاصی گاز مصرفی ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه کم راندمان فعلی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها